Gå til innhold

CD-rom / DVD driver for XP home ??

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor [på nettet] jeg kan finne en CD eller DVD driver for XP Home ed. ?

Windows (XP HE) har plutselig "glemt" at det er en DVD-spiller innstallert på maskinen her og blånekter å la meg lese i fra CD'er... må derfor finne en ny driver på nettet tror jeg...

Er forresten snakk om en Aopen DVD-rom (sjekket sidene til Aopen men fant kun firmware...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finner du enheten i Dev.man.? og i bios? gjør du dette kan du jo søke på p&p enheter. Observer også ide kabler og jumper setting på enheten. Kanhende ikke alt står helt bra til, selv om det er strøm på enheten.

cd/dvd krever bare en atapi driver som er rimelig standard. Finner xp en cdspiller, ligger driveren inne.

Win update?

Lenke til kommentar

da sitter du gjen med følgende mulige feil:

1. DVD en er herpa

->Teste i annen maskin og kjøpe ny

2. Feil på kabel konfigen, enten på enheten eller i bios

-> sjekke kabler og termineringer. ATA-66/100/133 kable kan fatisk gå istykker

3. Feil i xp(erimantial)

-> installer ett sikkert OS ->W2K

Lenke til kommentar

Som sagt, Windows rapperterer at *driveren* ikke fungerer eller ikke er innstallert skikkelig... så jeg tviler sterk på at det er HW som er bæsj.

Dette problemet dukket opp (tror jeg) etter en Winupdate som ikke ble 100% fullført - maskina hang seg etter 70% av innstallasjon...

OG ja - jeg har prøvd Winupdate etter det! :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke lagt inn service-pakken/oppdateringen på nytt da jeg egentlig ikke vet hvilken oppdatering det kan være snakk om (tok litt tid før jeg oppdaget at Lyd og CD var borte...) er heller ikke sikker på hvor jeg kan få tak i den riktige oppdateringen....

Det er ingen annen CD-spiller på den makina heller...

Kan jo også legge til at lyden også er borte på maskina... (lydkort på mobo)...

Jeg har også flashet bios og oppdater Via 1to4 drivere..

Vanskelig dette her! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...