morgan_kane Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 morens blodtype er o og barnets blodype er a. hvem er faren kasper: a jesper: o jonathan: ab forklar... Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) morens blodtype er o og barnets blodype er a. hvem er faren kasper: a jesper: o jonathan: ab forklar... Kasper eller jonathan. Jesper kom seg unna denne gangen Han satt kanskje bare å såg på, og hvem er egentlig faren/mora til Jonathan (for han kan ikke være en "ekte" bror til Kasper og jesper) Endret 29. november 2007 av netroM Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hvis jeg har forstått riktig fra "interitance" delen av denne wikipedia artikkelen så er Kasper faren. Korrekter meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hvis jeg har forstått riktig fra "interitance" delen av denne wikipedia artikkelen så er Kasper faren. Korrekter meg hvis jeg tar feil. Se hva netroM skrev, og les artikkelen du postet litt nøyere. Hver genotype består av to alleles (i dette tilfellet er allelene A, B og O), der den ene dominerer dersom de er forskjellige og O er involvert. AO blir A, BO blir B, OO blir O, og AB blir AB. Når et par forplanter seg får avkommet en allele fra faren, og en fra mora. Mora har blodtype O (genotype OO), Faren har X. Barnet har A (genotype AO). Faren må altså ha en A allele i sin genotype (her: kombinasjon av to av bokstavene). Dette kan enten være AB eller AO, da begge har en sjanse for at faren gir fra seg en A-allele. A allelen blander seg med morens O og dominerer. Der fikk du det inn med teskje. Det skrives "inheritance", så du kan ikke ha lest teksten nøye . Endret 29. november 2007 av Quicko Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Bra skrevet Quicko. For morgan Kane er svaret: "Moren er en Slut, og barnet kan være fra en av 2 fedrene" Endret 30. november 2007 av Vaio Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 bra svart. nå skjønner jeg det. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Så det er umulig å luke ut slik at man bare ender opp med ett svar? Jeg veit lite om hvordan dette fungerer, men man lærer litt hver dag. Moren har 0, og faren er eksempelvis Jonatan. Vil avkommet da kunne bli både A0 og B0? Eller bare AB? Om det er tilfellet vil vel ikke da Kasper være faren? Og hvordan kan da Jonatan bli AB siden ingen av foreldrene har B? Som sagt er jeg helt grønn, men det hadde vært fint å vite Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Hver genotype består av to alleles (i dette tilfellet er allelene A, B og O), der den ene dominerer dersom de er forskjellige og O er involvert. AO blir A, BO blir B, OO blir O, og AB blir AB.Når et par forplanter seg får avkommet en allele fra faren, og en fra mora. Disse linjene svarer på alle spørsmålene Killerquo. *Sukk*, en gang til: Dersom Jonathan forplanter seg med mora vil han gi fra seg enten en A eller B allele. Mora har to O-alleler, så fra henne blir det O i alle tilfeller. Mulige kombinasjoner da er enten AO eller BO. Avkommet får bare en allele fra hver av foreldrene. Dette sikrer genetisk mangfold for nye avkom. Dersom dette paret lager 3 babier, kan 1 godt være AO, mens de andre er BO, eller hvilke kombinasjoner du gidder å tenke på. Dersom du har biologi på ungdomsskolen, videregående eller når det var, så lærer dere å lage et skjema. Nedover setter du allelene til mora/faren, bortover setter du allelene til faren/mora. Et eksempel er http://drherbie.files.wordpress.com/2007/0...ncematrix51.gif . AB får man fra å blande sammen en A og B allele. Genotypene som kreves for at dette skal være mulig må da enten være AO+BO, eller AB+AO/BO. Endret 30. november 2007 av Quicko Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvis jeg har forstått riktig fra "interitance" delen av denne wikipedia artikkelen så er Kasper faren. Korrekter meg hvis jeg tar feil. Se hva netroM skrev, og les artikkelen du postet litt nøyere. Hver genotype består av to alleles (i dette tilfellet er allelene A, B og O), der den ene dominerer dersom de er forskjellige og O er involvert. AO blir A, BO blir B, OO blir O, og AB blir AB. Når et par forplanter seg får avkommet en allele fra faren, og en fra mora. Mora har blodtype O (genotype OO), Faren har X. Barnet har A (genotype AO). Faren må altså ha en A allele i sin genotype (her: kombinasjon av to av bokstavene). Dette kan enten være AB eller AO, da begge har en sjanse for at faren gir fra seg en A-allele. A allelen blander seg med morens O og dominerer. Der fikk du det inn med teskje. Det skrives "inheritance", så du kan ikke ha lest teksten nøye . Leste den ikke så spesielt nøye, men jeg var ganske sikker på den tabellen. Derfor linket jeg også. Oppdaget halvveis gjennom innlegget at jeg måtte gå og det var sannsynligvis grunnen til at jeg skrev "inheritance" feil. Jeg vet jo hvordan det skrives, da jeg også vet hva det betyr. Jeg fant fram til siden, gjorde jeg ikke? Takk for kunnskapen. Jeg kommer nok til å trenge den en dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå