Aak1 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg vil bare påpeke at du må prøve å lære dem hvordan å ta bedre bilder, ikke hvordan kameraet fungerer osv Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg vil bare påpeke at du må prøve å lære dem hvordan å ta bedre bilder, ikke hvordan kameraet fungerer osv Ja, og det er også den veien jeg har vinklet det nå. Har skrevet disposisjon. Det meste kan jeg fra før, men det er noen ting jeg også selv må bli bevisst på. Føler meg ganske så forberedt, faktisk. Får ikke bruke PowerPoint, men overhead. (hvis jeg ikke har sagt det fra før). Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Jeg har så kjapt skumlest tråden nå, og tenkte jeg kunne kommme med noen meninger. Jeg har holdt mye leksjoner og foredrag selv, av ymse karakter, emne og kvalitet. Det første du vil oppleve er at selv 5-7 minutter er liten tid. I og med at målgruppen er VG1, tar jeg utgangspunkt i at målgruppen ikke er spesielt faglig oppdatert på emnet, ei heller har veldig god teknisk innsikt. Det jeg anbefaler deg er å plukke ut et enkelt tema, og konsentrere deg om det. Om du skal forklare opppbyggingen av et speilreflekskamera, vil du antagelig rekke å komme til sensoren før du er ferdig med dine tilmålte minutter. Husk at det viktigste med å holde et foredrag er at gruppen du skal holde foredrag for skal sitte igjen med litt mer kunnskap etter foredraget enn det de hadde før. Om du da går inn på veldig mange faguttrykk og tekniske detaljer vil de sitte der som store spørsmålstegn i etterkant. Derfor anbefaler jeg deg å holde ting veldig enkelt, men heller ha en åpning for spørsmål til slutt, sånn at eventuelle løse tråder kan bli avklart. Sørg også for å ha lært deg og planlagt med mer informasjon og kunnskap enn akkurat det du har planlagt å snakke om. dette fordi det kan være vanskelig å komme akkurat i mål på tilmålt tid, spesielt om du ikke er rutinert på foredragsholding. I tillegg er det alltid noen som mer enn gjerne stiller deg spørsmål, enten fordi de vil sette deg fast, eller fordi de er interessert og kan noe om temaet fra før og ønsker å lære mer. En tommelfinger regel jeg lærte meg var at man i løpet av en undervisningstime skulle ha maks 6 plansjer, med maks 6 punkter på hver plansje. I så fall skulle du i beste fall ha en plansje med seks punkter å snakke om i løpet av dine tilmålte minutter. Så om jeg skal summmere kort hvordan jeg ville gjort det: -Holdt meg til et enkelt emne -Forklart enkelt men grundig -Forberedt meg på å komme med mer informasjon enn planlagt -Bruk god tid på forberedelser. Lykke til. Endret 3. desember 2007 av Cirrus Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Mitt råd: Null teknikk-prat. Det går ikke på så kort tid. Formålet må være å både gi dem en bit av noe stilig, og skaffe deg selv en bra karakter. Snakk heller om komposisjon og lys og slikt. Det er matnyttig, uansett hva slags kamera de har. Vis dem eksempler på dårlig vs bra lys, vis eksempler på dårlig komposisjon vs god komposisjon. Da skal du nok se at de får frem kameraene sine når de kommer hjem - eller spør deg om råd for hva slags kamera de skal kjøpe/ønske seg. Ja - også vis dem hvordan de låser fokus for så å rekomponere - det går an på omtrent alle kameraer. ("Trykk inn utløserknappen halvveis slik at det piper og det som skal være skarpt blir skarpt, og finn en bedre utsnitt"). Alternativt kan du fortelle om en fotograf som betyr mye for deg. Endret 18. desember 2007 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Tråden ble posten den 29 i 11. jeg regner med han er ferdig med foredraget, hvordan gikk det forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå