Gå til innhold

Egen løsning for Hyperdrive4-lignende ramdisk


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg leste THG sin test av Hyperdrive4 og har selvsagt lyst på noe sånt, men så er det problemet med prisen da. Den er 2500 dollar = ca 14 000 kr + moms og frakt, og da kommer ram i tillegg.

 

Derfor tenkte jeg på muligheten for å lage noe tilsvarende, bare med tradisjonelle komponenter. Til det har jeg sett for meg:

Hovedkort med 16 minneplasser 2666 kr

8 kit med 2*2GB ram: 8*424 kr = 3392 kr

= 6058 kr + CPU osv for en "ramdisk" på 32 GB.

 

Spørsmålet er hvordan jeg kan bruke dette systemet som ramdisk for et annet system? Jeg vet det går an å bruke Gbit nettverk men det er jo veldig tregt både med tanke på båndbredde og forsinkelse. Derfor lurer jeg på hvordan man kan koble det sammen på en bedre måte? Og hvordan setter jeg opp OSet sånn rammen blir til en stor ramdisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det en slags omvendt SATA-kontroller (eller SAS-kontroller) som får hovedkortet til å se ut som en harddisk for det som står i andre enden? (litt vanskelig å forklare). Altså mulighet for å koble en SATA-kabel til dette hovedkortet og andre enden av SATA-kabelen inn i et annet hovedkort slik at det ene hovedkortet oppfatter det andre som en disk.

 

Redigert: Hva trenger man mer for å kunne benytte HTX-porten på hovedkortet? (Adaptere, kabler, hovedkort med HTX i andre enden etc)

Lenke til kommentar

HEHE!

 

Vet at dette ikke er helt det du søker etter, men, om du først skal ha et eget hovedkort som gjør dette, hvorfor ikke bruke det som eneste hovedkort også?

 

F.eks dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=85246

 

Her kan det installeres 192GiB med ram. Til windows/linux trenger du vel neppe mer enn 8GiB med ram. Da kan du ha ramdisk på 184GiB! Og den vil være langt raskere enn noe S-ATA eller SAS gjensnitt, da man slipper dette!

 

Kan jo få et problem med backup, men burde kunne gå å ha noen 15k SAS disker for å hele tiden ta backup i bakgrunnen.

 

Videre er det neppe mulig å få maskinen til å boote fra ramdisken med denne løsningen.

 

Et annet problem er jo at dette neppe er billig!

 

Edit: Ser at dette hovedkortet var gammelt og utdatert. Det var bare for å komme med et eksempel, da det har tilkoblinger som pci-e x16 og dermed mulighet for skjermkort av god kvalitet slik at det kunne gått an å bruke det til desktop.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Det hovedkortet er til Xeon og de har aldri hatt minne dedikert til bestemte sokler. Alt minnet er koblet til brikkesettet og ligger like tilgjengelig for alle soklene.

 

Så stor ramdisk som 192GB har jeg ikke bruk for. Det holder egentlig fint med ca 20GB. Mine OS og programmer tar ikke større plass. Dermed klarer jeg meg med langt billigere hovedkort og ram. PCI-express er ikke avgjørende for min desktop-bruk. Jeg trenger ikke noe rask 3D.

Lenke til kommentar

Som sagt, det hovedkortet bare et eksempel.

 

Så en kan altså si at om en ikke er avhengig av å boote fra ramdisken, så er dette en løsning.

 

Husker fra min lille tid i et reklamebyrå, så brukte vi ramdisk når vi arbeidet med bilder og annen grafikk. Den gangen hadde de akkurat fått inn nye mac powerpcer. Det var veldig lett å sette opp på disse maskinene.

 

Er det mulighet for oppsett av ramdisk i WinXP eller trenger en egen programvare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...