Gå til innhold

Gooood men billig PC til mamsen og papsen

Anbefalte innlegg

Hei,

skal skru sammen en ny PC til foreldrene mine.

Tenkte på et oppsett med disse komponentene:

(Handlevogn her:)

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=59877

Asus M2A-VM hovedkort

NEC 7170s DVD-brenner

OCZ Gold 4GB DDR2 RAM

Samsung Spinpoint T166 500GB harddisk

AMD Athlon 64 X2 4800+ prosessor

Når det gjelder kabinett/PSU ser jeg etter noe lite og støysvakt, f.eks. Antec Minuet, Antec 3480 eller Antec NSK 1300.

Noen kommentarer?

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 GB minne og 64 X2 4800+ prosessor? Det er i mine øyne vel overdimensjonert til en "foreldre-PC". Du sier ikke noe om hva de skal bruke den til, men hvis det er standard foreldre-ting, som surfing, skriving og lett bildebehandling klarer du deg med langt mindre.

Har du vurdert noe så "ekkelt" som Dell? De har små og herlig stille maskiner, som knapt koster mer enn dine julegaver ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Foreldrene mine bruker PC-en mest til kontorarbeid, surfing og bildebehandling.

4GB er nok litt overkill, men med tanke på de store mengdene bilder i Photoshop etc tror jeg det er lurt.

Bra for framtidssikkerhet også. Man kan aldri få nok minne!

Når det gjelder prosessoren har jeg bare forsøkt å gå etter det som gir mest for pengene, den koster jo en slikk og ingenting.

Lite vits i å gå drastisk ned i prosessorkraft bare for å spare noen få hundrelapper.

En lignende spesfisert Dell-PC koster litt mye, synes jeg.

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar

Tror du ikke uansett PC`en vil bli byttet ut om 3 år? Surfing, billedbehandling og tekstbehandling vil vel neppe forandre seg overdrevent mye på denne tiden.

Vedrørende billedbehandling. Jeg jobber i et reklamebyrå og behandler bilder til daglig. På denne maskinen sitter jeg med 2 gb minne, og kjører oppmot 4 grafisk rettede programmer samtidig. Jeg opplever ytterst sjelden noen begrensninger på dette, desto mer opplever jeg det på trege harddisker. Tror kanskje folk og bransjen har satt seg selv litt skejve krav mtp. effektivitet og tidsforbruk. Liten digresjon bare.

Forresten: Nå er uansett minne ikke det dyreste man kjøper i dag, så det er vel neppe noe vinnende argumenter jeg kommer med :D

Det er uansett fortsatt mitt tips, Dell eller noe annet i samme bås. Da har du garanti og et apprat i ryggen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...