Jan-E. Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hva heter armatur/"pærer" som gir gult lys lignende gatelys, men som er beregnet å ha på husveggen? Endret 29. november 2007 av Jan-E. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 De heter Natrium lamper. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 De heter Natrium lamper. Er de i mange utgaver/Watt? Lenke til kommentar
foffle Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Regner med det er høyttrykksnatrium det er snakk om ja. Populært kalt HPS. Sokkel er E40. Fås i mange varianter. Fra 70w og opp til 1000w. Det vanligste i salg er vel 250-600, da disse lampene ofte brukes som vekstlys. Endret 29. november 2007 av Zopilote Lenke til kommentar
foffle Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Men jeg vet egentlig ikke hvor vanlig det er å henge slike på husveggen.. Kan jo likså greit bruke halogen lamper. For gulfarge kan det jo bare brukes filter. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Har i dag et armatur med 125 w kvikksølvlampe. Det er et grusomt kaldt lys, kunne tenkt meg noe "varmere". Lenke til kommentar
foffle Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jau. Da er HPS tingen. Flott varmt lys. Har en på 400w selv. Brukes som vekstlys. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei. Har lite greie på dette, men du kan jo kikke litt her for info om forskjellige typer lamper, med fordeler og ulemper. Og evt. kontakte de for priser og tips.... Nettulf Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Har i dag et armatur med 125 w kvikksølvlampe. Det er et grusomt kaldt lys, kunne tenkt meg noe "varmere". Til armaturen du bruker kvikksølvpære i er det bare å bytte til natriumdamphalogen pærer i samme wattstyrke så har du orange/gult lys. Fordelen med denne type pærer er at du får mye mere lysgjengivelse pr. watt sammenlignet med halogen/glødepærer. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Natriumdamphalogen? Det finner jeg ikke. Av halogen-type finner jeg metallhalogen. Blir forvirra av alle typene. En pære er ikke lenger bare en pære Men mener du at jeg kan få gul/oransje lys i det armaturet jeg har? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Vet ikke om alle armaturer takler dette men det er en del som gjør det. Lenke til kommentar
foffle Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 High Intensity Discharge(HID) betegner en gruppe lyskilder som produserer lys ved å varme opp diverse metaller og gasser til det blir skapt plasma som lyser sterkt. Innenfor (HID) har du flere kategorier, blant andre høytrykksnatrium (HPS) og metallhalogen (MH) som er en type kvikksølvdamp pærer. Dog de fleste HID pærer består til en viss grad av kvikksølv. Lenke til kommentar
namla Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Nnoen som kan si noe om hvilke pærer som fungerer i samme type armatur? Lenke til kommentar
foffle Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det kommer litt an på armaturet. Det er nemlig ikke alle armaturer som er kompatible på tvers av pæretype.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå