chma Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Er i gang med ett prosjekt for å publisere video for streaming og nedlastning. Utfordringen ligger i enten finne ett system som lar seg tilpasses til vårt bruk eller lage ett enkelt ett selv. Den greieste løsningen hadde jo vært å kjøpe ett ferdig system, men intet budsjett ut over hobby nettsted foreløpig så det er utelukket. Innhold: En meny med hoved linker ligger øverst på i grafikk. Innhold streames som flash og kan lastes ned som mpeg4 i bedre kvalitet. Video er ferdig encodet før opplastning. Hovedside; Kort hva er nytt midt på siden, så en remse horisontalt på under med nyeste/mest populære video'er Avspiller; Lenger liste med nyeste/populære som tekst i en kolonne i venstre del, midten blir selve flashavspillern og høyere søkeboks/reklame med tiden. Under avspillern blir det kort boks med info om video, mulighet for å laste ned, kommentar, som forsåvidt er det jeg har sett for meg i første omgang. Laste ned; Ett slags arkiv for å navigere i video'n som kommer med tiden, for nedlastning i mpeg4. Å lage dette selv fra bunn er nok overkommelig med min relativt sparsomme kunnskap om programmering, blir nok å stole litt på Dreamweaver og php. Den biten som brukere vil se blir nok evnt helt ok, men admin området tror jeg blir grisete. Ulempen er også evntuelle utvidelser og feks. to språk blir værre å håndtere. Fordelen med en del cms systemer som har litt videomulighet ligger jo i akkurat det med at man har ett komplett system, men ofte blir det ikke bra nok. Feks. mangler en del den biten med å knytte en fil til som nedlastbar til en flash/streaming bit. Men de håndterer språk bedre enn selvbygg. Har prøvd joomla med en komponent som ga relativt bra resultat, men utelukkende flash og vanskelig å tilpasse til vårt bruk, det å i det hele tatt få inn mulighet for å linke til en fil i tillegg til flv fila blir mye programmering. Så spørsmålet er om noen kjenner til cms systemer som klarer å håndtere omtrent bare ett slags video/nedlastnings nettsted uten å koste noe? Eller om noen har noen generelle tips å komme med... Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hvilket CMS du bruker er uvesentlig. Så lenge du har en blog funksjon. Du kan faktisk bruke WP til dette.. Jeg er nesten 98% sikker på at det finnes noen moduler til dette, om ikke så lager du det selv. Google etter: flash video player Lenke til kommentar
chma Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Joda, har sett flere eksempler på både WP, Joomla osv brukt med alt fra enkel flash i en "artikkel"/blog look eller joomla som har en egen komponent som fungerer som en mini youtube. I tillegg begynt å teste litt flashavspiller i forhold til å lage noe selv. Samt at jeg har sett på rene youtube kopier. Problemet med rene youtube looken er at ingen så lang jeg har klart å få inne ut av har mulighet for å binde link til nedlastbar fil til hver flash video. I tillegg er det da funksjonalitet jeg ikke får brukt som feks. ffmpeg. Og skal jeg være litt "sær" så blir de rene blogg/cms systemene med flash plugins ikke alltid mulig å tilpasse nok. Foreløpig virker det mest tungvinte det som den "enkleste" utvei. Gå for en flashavspiller, enten en gratis en eller en rimelig og så lage nettsiden rundt den. En riktig avspiller så ut til å kunne gi forsiden mer Spørsmålet er om litt basic php kunnskap og dreamweaver klarer å lage det robust nok for litt trafikk....og hva som faktisk er en "ideal" oppløsning for flashfiler på nett i litt bedre kvalitet enn youtube... Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Joda, har sett flere eksempler på både WP, Joomla osv brukt med alt fra enkel flash i en "artikkel"/blog look eller joomla som har en egen komponent som fungerer som en mini youtube. I tillegg begynt å teste litt flashavspiller i forhold til å lage noe selv. Samt at jeg har sett på rene youtube kopier. Problemet med rene youtube looken er at ingen så lang jeg har klart å få inne ut av har mulighet for å binde link til nedlastbar fil til hver flash video. I tillegg er det da funksjonalitet jeg ikke får brukt som feks. ffmpeg. Og skal jeg være litt "sær" så blir de rene blogg/cms systemene med flash plugins ikke alltid mulig å tilpasse nok. Foreløpig virker det mest tungvinte det som den "enkleste" utvei. Gå for en flashavspiller, enten en gratis en eller en rimelig og så lage nettsiden rundt den. En riktig avspiller så ut til å kunne gi forsiden mer Spørsmålet er om litt basic php kunnskap og dreamweaver klarer å lage det robust nok for litt trafikk....og hva som faktisk er en "ideal" oppløsning for flashfiler på nett i litt bedre kvalitet enn youtube... Det kommer helt ann på, mitt svar er vell mest sannsynlig nei... Basis kunnskaper i PHP kan defineres på så mange måter.. I mine øyne er "basis kunnskaper": - å kunne i alle fall 60-70% av de mest nyttige funksjonene - Vite hvordan man programmerer i PHP (løkker, if/else, klasser, funksjoner etc..) - Vite hva struktur design er - Vite om alle sikkerhets fellene man kan falle i Dine kunnskaper om dreamweaver er likegyldig, DW er bare et hjelpemiddel. Personlig liker jeg ikke DW 1. Koster penger 2. Overfylt med funksjoner 3. Tungvindt 4. Koster penger Prøv notepad2 eller f.eks HTML-kit (Dersom du trenger kode bibliotek osv..) Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Sjekk ut stage6.divx.com Der kan du laste ned og streame alt. Og kvaliteten banker YouTube inn i neste årtusen... Tror ikke det er så vanskelig å implementere den playeren på sin egen side. -C- Lenke til kommentar
chma Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Basis kunnskaper i PHP kan defineres på så mange måter.. I mine øyne er "basis kunnskaper":- å kunne i alle fall 60-70% av de mest nyttige funksjonene - Vite hvordan man programmerer i PHP (løkker, if/else, klasser, funksjoner etc..) - Vite hva struktur design er - Vite om alle sikkerhets fellene man kan falle i Dine kunnskaper om dreamweaver er likegyldig, DW er bare et hjelpemiddel. Personlig liker jeg ikke DW 1. Koster penger 2. Overfylt med funksjoner 3. Tungvindt 4. Koster penger Prøv notepad2 eller f.eks HTML-kit (Dersom du trenger kode bibliotek osv..) Jeg har nok ikke basic php kunnskaper i forstand kunne skrive en applikasjon for det jeg trenger helt uten hjelp, men av en eller annen grunn er DW bedre på å skrive noenlunde logisk php kontra asp som jeg har brukt det til før. Så det er mulig å forstå stort sett det meste av logikken bak feks. å dra ut data av databasen og stappe dem inn i flv avspillern, det var omtrent umulig med gamle DW og asp, ble ett virrvarr uten like. Blir vel uansett ikke verdens mest avanserte nettside. Avspiller vil innholde; -En rad med linker til nyeste videoer -En rad med linker til mest spillte, genereres på bakgrunn av faktiske spillte video. -FLV spiller -Nedlastnings link -Felst med Embedd kode -Kommentar boks Hmm, kanskje det var informatikk jeg skulle fortsatt med og ikke film.... (fordelen med film/tv er jo at det du ser er det du får...) Forøverig er løsninger som Stage6 o.l. hvor jeg laster opp video på andres nettsted ikke aktuelt. Både pga. musikkrettigheter og at jeg ikke ønsker spredning på den måten(selv om sikkert andre kommer til å sørge for det...) Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Sjekk ut stage6.divx.com Der kan du laste ned og streame alt. Og kvaliteten banker YouTube inn i neste årtusen... Tror ikke det er så vanskelig å implementere den playeren på sin egen side. -C- stage6 fordeler: * veldig bra kvalitet i divx formatet * divx formatet er populært.. som gjør at mest sannsynlig trenger du ikke to filer.. en for streaming og en for nedlastning. ulempe: * skeptisk til å kjøre installeringen som må til for at divx-plugin skal fungere * du må kjøre en installering av playeren på klientmaskinen.. flash er som regel allerede installert flash: * video må være i fla formatet.. hørte noe om at mp4 er støttet nå. men er ikke helt sikker fla kan forreten avspilles i VLC player lokalt * en fla-enkoda fil kan være liten i størrelse, men alikvel grei nok kvalitet. flash koda film blir ikke bestandig av den beste kvaliteten. men igjen jo mere kvalitet videoen har, jo mere linje krever nettstedet ditt. * flash-plugin er som regel allerede installert hos klientene som besøker nettsiden din * nyere versjoner av flash.. støtter HD-kvalitet.. vet ikke helt om divx kodinga slår den helt neddi støvlene. filmen må selfølgelig være enkoda i HD-kvalitet. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Forøverig er løsninger som Stage6 o.l. hvor jeg laster opp video på andres nettsted ikke aktuelt. Både pga. musikkrettigheter og at jeg ikke ønsker spredning på den måten(selv om sikkert andre kommer til å sørge for det...) du trenger ikke benytte stage6 siden.. du kan bruke divx playeren på din egen nettside også: http://www.divx.com/divx/windows/webplayer/ se på linken ->Learn how to put DivX videos on your webpage (It's easy!) Lenke til kommentar
chma Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 En problemstilling er Divx som må installeres i form av webplayer og flash har en en del fordeler(avhengig av om man velger en enkel gratis player eller kjøper en litt mer avansert for noen kroner ekstra). Feks. generere xml spillelister fra database, statestikkmuligheter, legge inn reklame snutter før avspilling osv. En spennende funksjon i en avspiller var mulighet for å streame mp4 via flv spillern. Flash for streaming og mpeg4 for nedlastning vil nå ut til flere av dem som dumper innom nettsiden. Flash er installert på de fleste maskiner og mpeg4 lar seg spille av "over alt". I tillegg beholder jeg da "juridisk" kontroll på filene, eller kontroll nok for å holde meg til enkelte avtaler jeg har pr. idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå