nets Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har nylig kjøpt en NAD 320BEE med null erfaring om lyd. Jeg vet at subwofferen kan kobles til forsterkeren min via pre out eller noe i den duren, og jeg har også hørt noe om en y splitter. Og hvis pre out skal brukes til subwofferen, er det da fortsatt mulig å oppgradere med en effektforsterker i fremtiden? (jeg tror det er pre out som brukes som signal til effektforsterkeren). Jeg har googlet mye rundt uten noen håndfast forklaring på hvordan det skal kobles til (når jeg får subben i hus), så håper dere kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det finner to typer subwoofere: aktive subwoofere som her en egen, integrert forsterker, og passive subwoofere som må drives av en ekstern subwoofer. En passiv subwoofer må drives av forsterkeren og trenger derfor et amplifisert signal, eller forsterket signal. Som regel er det amplifiserte signalet merket med "Subwoofer out" e.l. Aktive subwoofere derimot trenger kun er lavspenningsignal som det forsterker selv. Og da kan du bruke pre-out som er et klonet signal av det innkommende signalet til forsterkeren, men som har blitt redusert i amplitude i forhold til volumet på forsterkeren. Amplituden på pre-out-signalet vil altså variere i takt med volumet på forsterkeren slik at man slipper å operere med egen fjernkontroll for volum til subwooferen. Men som du sikkert alt har skjønt nå er det ingen lur ide å koble en aktiv subwoofer til det amplifiserte signalet. Subwooferen vil da tro volumet er bajshøyt og prøver å henge med og spille høyt som bare pokker, selv om volumet er relativt lavt på forsterkeren. En del aktive subwoofere hvor man kobler til via pre-out har bare én inngangterminal, eller kanal om man vil. Årsaken til dette er at subwooferen er bare én høyttaler, og trenger ikke 2 eller flere kanaler. Pre-out-signalet derimot er i stereo. Det du trenger om subwooferen din kun har én inngangsterminal er en Y-splitter slik at du får begge stereokanalene slått sammen og inn på inngangen til subwooferen. Ellers vil du kun få ca. 70% av effekten til signalet fordi en kanal blir utelatt. F.eks om det er mye bass i høyre lydkanal, men ingen i venstre, så kan det oppstå "feil" i lyden fordi subben ikke får noe signal om at det er masse bass der og da, avhengig av hvilken kanal man har koblet til. En Y-splitter vil løse dette problemet. Når det gjelder effektforsterkere så har jeg ingen aning, og kan dessverre ikke hjelpe deg. PS. Med forbehold om misforståelse fra min side da jeg kun har erfaring med aktive subwoofere tilkoblet pre-out. Lenke til kommentar
nets Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Den subwofferen jeg skal kjøpe er en aktiv XTZ 99 W12. Takk for at du ryddet litt opp i tankene mine Til dere andre så trenger jeg fortsatt å vite hvilke koblinger jeg kan bruke for å oppgradere med en effektforsterker. Bruker effektforsterkere rett og slett høytalerterminalene? (virker logisk for min del at den forsterker de signalene enda en gang). Endret 29. november 2007 av nts Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hele ideen bak Pre Out-Main In koblingen, ("missing link"), på NAD forsterkerene er at du kan oppgradere og bruke forsterkeren som en ren forforsterker. Skal du har sub på 320BEE må du ha 2 stk. Y-splitt som går fra han til han\han eller hun\han. Subben kobles på den ene, mens den ha-pluggen kobles på Main Inn, som står rett ved siden av Pre Out. Som sagt får du ut stereolyd, men det er stereoinngang på W12 tror jeg, så alt du trenger er en han-han eller hun-han RCA kabel (stereo eller to mono). Dersom du vil ha effektforsterker drar du bare ut de pluggene som står i Main In og plugger dem inn i effektforsterkeren. Værre er det ikke:) Lenke til kommentar
nets Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Ah flott, så jeg slipper å bruke en Y splitter med min forsterker og den subben da? Bare vanlige RCA kontakter? "ha-pluggen" er det den svarte klossen? Endret 29. november 2007 av nts Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) må bare hive meg inn her, med et lite spørsmål om mitt eget anlegg. har selv 2 stk XTZ 99 W12, begge disse er koblet til XTZ Class A100 D II - XTZ Class A100 D Forsterkeren har pre out/amp in og sub out. Jeg har alltid koblet subbene i sub out med en y-split kabel. Egentlig aldri hatt noen større problemer med volumet på subbene(mener med 95% sikkerhet at subbene er aktive) Vile subbene stjele mye effekt fra forsterkeren når de står i sub-out selv de er aktive? Endret 29. november 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 nts: Ja, du slipper å bruke en y-splitt inn til subben, men du må ha to stykker ut fra forsterkeren. Fikk ikke helt klart med meg om du fikk med deg det Sangeslad: Nei, subbene vil ikke trekke noe effekt av at du kobler dem til sub out. Det er uansett minimalt, men siden du har to subber, så vil hver sub få litt svakere signal, siden du har to som må dele på samme signalstyrken som en ville fått. Det er sannsynligvis hørbar foskjell dersom du hadde kobla en vs. om du hadde kobla to og hørt bare den ene, hvis du skjønner hva jeg mener. Men uansett, du merker nok ikke noen forskjell om du kobler på andre måter, og subbene trekker ingen "watt" av forsterkeren. Lenke til kommentar
nets Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Hvis jeg har forstått deg riktig nå (jeg er litt treig) så trenger jeg 2 y splittere om jeg skal ha subwoffer + effektforsterker. Men for bare subwoffer trenger jeg bare en vanlig RCA kabel ? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Nei, hør nå: Skal du koble til subwooferen må du uansett ha to stykk Y-splitt. Du kobler en av de på høyre kanal og en på venstre på pre out på forsterkeren din. Du må først ta vekk de pinnene som står i fra før. Husk også på at det er den enden med bare én plugg som skal kobles til forsterkeren. Nå har du "to signaler" du kan bruke av, og den ene sender du videre til subben. Da står du igjen med en høyre og en venstrekanal igjen som du enten: Kobler på Main in på C320BEE ELLER Kobler på effektforsterkeren You see? En "vanlig" forsterker, altså en integrert forsterker, består egentlig av to deler: for-forsterker, (som behandler signalet og sender det videre), og en effektforsterkerdel, (som forsterker signalet og sender det ut til høyttalerene). Pre out - Main in løsningen, (som NAd kaller "mising link"), gjør at du kan bruke forsterkeren som forforsterker hvis du kjøper en effektforsterker sinere, slik som du gjør. Det vil si at du i stedenfor å sende de behandlede signalene til forsterkerens effektforsterkerdel, så sender du de til en annen effektforsterker, som gjerne er kraftigere. Fordelen er at du da enkelt kan øke effekten, uten å måtte kjøpe ny integrert forsterker, eller ny for og effektforsterker. Du har for-forsterkeren fra før, så da sparer du de pengene Men dersom subben du skulle kjøpt bare hadde én RCA inngang, måtte du hatt en Y-splitt til, slik at du kunne samle stereo-lyden i én kabel, fra de to som du får ut fra forsterkeren Lenke til kommentar
nets Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Tusen takk for at du klarte opp ting enda mer Nå skjønner jeg 100% hvordan jeg skal gjøre det både med sub og effektforsterker (god forklaring rundt integrert forsterker foresten!). Men en liten ting jeg lurer på ettersom jeg nå skjønte hvordan forsterkeren min funker. La oss si at jeg har kjøpt en effektforsterker. Kan jeg da bruke den nye effektforsterkeren til å drive bass elementene på en høyttaler og koble den svake effektforsterkeren på diskant og mellomtone? Forutsatt at jeg har slike høytalere da Det virker logisk for min del at det skal funke. Det eneste jeg kan se som en ulempe er balansen mellom bass og diskant vs bass, men det kan jo finjusteres. Og da bare bruke volumknappen på den lille effektforsterkeren, som da forforsterkeren er integrert. Håper jeg ikke surrer for mye Endret 1. desember 2007 av nts Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg TROR det går ann, men jeg ser ingen grunn til å prøve selv i nærmeste fremtid Hvis du har samme høyttalere som meg, altså DM602, så har de mulighet for bi-wiring. Lenke til kommentar
nets Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg trodde nemlig at bi-wiring var nettop det jeg beskrev i posten over med 2 forsterkere. Eller en forsterker med 8 tilkoblingspunkter for høytalerene, istedet for 4. Eller begge deler (?) Jeg fant et bilde av en Rotel forsterker som har 8 tilkoblinger så du skjønner hva jeg mener: http://www.areadvd.de/images/2006/nad_vs_r...r_terminals.jpg Endret 1. desember 2007 av nts Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 JA, er klar over hva du mener. Enkelte forsterkere har støtte for bi-wiring, slik som den du har funnet. Men bi-wiring går ut på at du sender et signal til diskantens delefilter, og et til mellomtone/bassen. Lydkvaliteten skal da bli bedre, siden elementene da får hvert sitt signal å jobbe med, og ikke ett som må deles på. Vet ikke hvorvidt det er hørbar forskjell, men det sies at det blir bedre på den måten. Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Jeg har nå funnet noen kabler. Men jeg er ikke 100% sikker på om jeg kan bruke begge eller bare 1 av dem. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19414057 - http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=22022568 Jeg tror jeg kan spare litt penger på den første der, ettersom jeg da bare trenger en forlengelseskabel til subwofferen? Endret 2. desember 2007 av nts Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) jeg bruker: på subben og på forsterkeren. har også denne som binder sammen sub og forsterker: edit: helvete å små bildene ble :S http://www.surround.no/product/6970/6982/4...e_Subkabel.html http://www.surround.no/product/6970/6982/4..._til_2_han.html sub kabel kommer selvsagt i forskjellige prisklasser, flere forskjellige på siden. Endret 2. desember 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Hva er så spesielt med en 'sub kabel', er det ikke bare en vanlig RCA kabel? Og jeg quoter: Pre-out-signalet derimot er i stereo. Det du trenger om subwooferen din kun har én inngangsterminal er en Y-splitter slik at du får begge stereokanalene slått sammen og inn på inngangen til subwooferen. Ellers vil du kun få ca. 70% av effekten til signalet fordi en kanal blir utelatt. Og siden min subwoffer støtter 2 kanaler så kjører jeg på med det. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det spiller ingen rolle for subben om den får lyden gjennom en eller to kabler, så lenge den får alt signalet. Men det blir enklere å koble ut fra forsterkeren på den måten. Den øverste du har funnet hos Clas kan brukes til å koble på forsterkeren, den nederste kan du ikke gjøre det med. Hadde den gått fra han til en han og en han eller hun kunne du brukt den, men denne går fra en hun til to hanner. Jeg er av den oppfatningen at slike billigkabler ikke er for seriøse anlegg. Jeg mener at det er en forskjell mellom slike lakrissnører og litt mer påkostede varianter, så jeg ville hørt om HiFi Klubben, Elkjøp, Expert, HiFi Center eller hvem som helst andre selger Y-splitt kabler som du kan bruke. Jeg sier ikke du skal bruke 200kr per Y-splitt, men en hundrelapp og litt mer per bør du spandere på deg synes jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå