Darksouled Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hei! Jeg kjøpte nylig et Sapphire Radeon HD 3870, men har store problemer med å få installert driverne riktig. Først kan jeg nevne at jeg ikke kunne bruke Catalyst 7.11-driverne fra CDen som fulgte med fordi jeg fikk en feilmelding som sa "data.size != 3", og installeren ble lukket før installasjonen hadde begynt. Det samme gjaldt 7.11-pakken jeg lastet ned fra ATI. Fant ut at flere hadde hadd problemet med den spesifikke pakken, så jeg lastet ned Catalyst 7.10. Denne fungerte tilsynelatende, men når det kom til selve installasjonen greide den ikke å gjenkjenne "korrekt hardware", og installasjonen måtte avbrytes. Foretok så en manuell installasjon av driverne (At jeg ikke tenkte på det før..). Fikk automatisk installert "korrekte" 7.11-drivere ved å velge "søk på CD-rom-stasjoner etc", så nå skulle vel alt være fryd og gammen? Nei... Riktignok sa Device Manager at jeg hadde et HD 3870-kort korrekt installert, men nå begynte XP å mase om en "PCI device" som jeg selvsagt verken fant drivere til eller skjønte bæret av. Det i seg selv var egentlig ikke noe problem, men det viste seg at flere spill ble svært ustabile, og opplevde både core-dump og feilmeldinger. I timeshift frøs skjermen, men spillet og lyden fungerte som det skulle. Tenkte at det måtte være noe feil med 7.11-pakken, så jeg prøvde å installere 7.10 istedet. Det viste seg å være umulig. Jeg geleidet XP til korrekt .inf-fil i Add/Remove Hardware, men der fikk jeg en tom liste over kort jeg kunne installere. Så nå sitter jeg med et kort som ikke fungerer som det skal og begynner oppriktig talt å gå tom for idèer. Har tidligere ikke hatt problemer med Catalyst eller andre tilsvarende driverinstallasjoner. Jeg HAR et Radeon HD 3870 og jeg HAR drivere til det, men Windows er åpenbart uenig. Hva kan være galt? Er rutinert når det gjelder feilsøk og reparasjon, men dette er utenfor min forståelse... Mvh Ronny Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Syns det er litt rart at ingen har svart enda, så dette er trolig et ganske vanskelig problem som få kjenner svaret til. Uansett... Har du avinnstallert de forrige driverne dine? Du kan jo eventuelt prøve med noen enda eldre drivere, for eksempel 7.9 eller mindre? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) kan det være du må ha egne Sapphire drivere? Endret 29. november 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Krissern_ Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) kan det være du må ha egne Sapphire drivere? Tror ikke det. Har Sapphire kort selv og bruker drivere fra ati uten problemer. Endret 29. november 2007 av Krissern_ Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Syns det er litt rart at ingen har svart enda, så dette er trolig et ganske vanskelig problem som få kjenner svaret til. Uansett... Har du avinnstallert de forrige driverne dine? Du kan jo eventuelt prøve med noen enda eldre drivere, for eksempel 7.9 eller mindre? Hehe, jeg kan nesten ikke tenke meg at ingen andre på dette forumet har opplevd noe lignende. Jeg er faktisk ikke sikker på om driverne er 100% fjernet eller ei. Det virker som om XP tar vare på avinstallerte drivere i tilfelle man får bruk for dem senere. Prøvde eksempelvis å fjerne 7.11-driverne, men da jeg logget inn i Windows igjen ble de funnet og installert automatisk. Gjorde det samme i sikkerhetsmodus, og da først virket det som om det gikk. Prøvde så igjen å installere 7.10, men XP greide heller ikke denne gangen å kjenne igjen kortet. Fritz0r: Jeg bruker driverne fra disken som fulgte med kortet nå, så jeg tror ikke skulle stå på det. Men nyskjerrigheten gjorde at jeg fant en annen pakke på sapphiretech.com, amd_HD3800_8.43_xp_br50244_oct31, som jeg skal sjekke ut så snart jeg får den ned. Kjenner et vagt stikk av optimisme akkurat nå. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Viste seg å bare være Catalyst 7.11 i annen innpakning. Kan problemet kanskje løses ved å installere Vista? Fulgte med en Vista-versjon på siste laptopen jeg kjøpte, og den ble avinstallert til fordel for Linux. Men jeg frykter at den er låst til maskinvaren eller noe sånt. Kan det stemme? Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Har ikke 38xx kort selv ennå, så... men... Du kan jo også prøve driverne fra HIS: http://www.hisdigital.com/html/driver.php Er er imidlertid ikke usansynlig at de forrige driverne dine ikke er fulstendig fjernet. Har selv hatt problemer når jeg skulle oppdater driverne på mitt 1950XTX. Etter å a avinstallert gamle drivere, greide ikke installasjons-programmet å finne noen gyldig hardware. Etter å ha bootet i safe-mode og slett alle ATI*.* filer i c:\windows\ gikk det greit. Husker ikke om jeg også søkte og slettet ATI i registret. Hos meg var det også et styreprogram (MagicTune) for en Samsung LCD-skjermen som så ut til å forstyrre litt. En ting til. Det ligger kanskje en gammel c:\ATI\ katalog der. Den inneholder bare de utpakkede installasjonsfilene. Slett den også før du installerer nye drivere. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Har ikke 38xx kort selv ennå, så... men... Du kan jo også prøve driverne fra HIS: http://www.hisdigital.com/html/driver.php Er er imidlertid ikke usansynlig at de forrige driverne dine ikke er fulstendig fjernet. Har selv hatt problemer når jeg skulle oppdater driverne på mitt 1950XTX. Etter å a avinstallert gamle drivere, greide ikke installasjons-programmet å finne noen gyldig hardware. Etter å ha bootet i safe-mode og slett alle ATI*.* filer i c:\windows\ gikk det greit. Husker ikke om jeg også søkte og slettet ATI i registret. Hos meg var det også et styreprogram (MagicTune) for en Samsung LCD-skjermen som så ut til å forstyrre litt. En ting til. Det ligger kanskje en gammel c:\ATI\ katalog der. Den inneholder bare de utpakkede installasjonsfilene. Slett den også før du installerer nye drivere. Mistenker at gamle drivere kan ha en finger med i spillet ja, spesielt siden du understreker at du har hatt problemer med det selv. I ren glede over å få kortet avinstallerte jeg ingenting (amatørtabbe ja..), men slo av PC-en, flådde ut det gamle X800-kortet og satte inn det nye. Prøver å finne en "ATI driver removal tool", men har så langt ikke hatt særlig hell. Får prøve å gjøre det manuelt da Lenke til kommentar
smy Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 sletter driver og legg 7.11? har 2 stykker sapperhire hd3870 kort her gikk flott med legg inn driver her Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Mistenker at gamle drivere kan ha en finger med i spillet ja, spesielt siden du understreker at du har hatt problemer med det selv. I ren glede over å få kortet avinstallerte jeg ingenting (amatørtabbe ja..), men slo av PC-en, flådde ut det gamle X800-kortet og satte inn det nye. Prøver å finne en "ATI driver removal tool", men har så langt ikke hatt særlig hell. Får prøve å gjøre det manuelt da Mener å huske at jeg prøvde et slikt removal tool for noen måneder siden, finner det ikke nå, men syntes ikke det fungerte helt. Gå inn i "Add or Remove Programs", der skal det være noe som heter "ATI - Software Uninstall Utility". Deretter sletter du alle ATI*.* filer i c:\windows\, samt c:\ati\ katalogen. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) sletter driver og legg 7.11? har 2 stykker sapperhire hd3870 kort her gikk flott med legg inn driver her Hm, er jo liksom det som er hele problemet, at det av en eller annen grunn ikke går. Mener å huske at jeg prøvde et slikt removal tool for noen måneder siden, finner det ikke nå, men syntes ikke det fungerte helt. Gå inn i "Add or Remove Programs", der skal det være noe som heter "ATI - Software Uninstall Utility". Deretter sletter du alle ATI*.* filer i c:\windows\, samt c:\ati\ katalogen. Gjorde som foreslått. Avinstallerte først gjennom legg til/fjern programmer, bootet i sikkerhetsmodus, brukte et program som heter DcPro og fikk fjernet alle rester, både fra /Windows/..., gjorde et søk og fjernet gamle gjenopprettingsfiler og slettet til slutt /Ati og /AMD (Sapphires driverpakke). Prøvde på nytt å installere Sapphiredriverne fordi jeg ikke rakk å få ned HIS-driverne, men fikk som forventet feilmeldingen data.size() != 3. Tror denne kun har med 7.11-installeren å gjøre, så jeg installerte driverne manuelt. Det virker som om man MÅ ha 38xx-spesifikke drivere, for disse fant XP uten problemer. Uansett, det hjalp faktisk litt. Endel blåskjermer forsvant osv, men fremdeles er ikke ting helt som de skal. Skal få ned HIS-driverne og prøve samme operasjon på nytt, så får vi se. EDIT: Viser seg at HIS-pakken er identisk med Sapphire-pakken (med unntak av at Sapphire har inkludert Hydravision i sin)... Endret 30. november 2007 av Darksouled Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Har selv et Sapphire HD 3870 i bestilling, så jeg måtte jo søke litt rundt. Fant ikke noen spesiell løsning, men ser det er flere som sliter. http://www.rage3d.com/board/forumdisplay.php?f=59 ...men nå begynte XP å mase om en "PCI device" som jeg selvsagt verken fant drivere til eller skjønte bæret av. Her er kanskje svaret: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33908801 Tror jeg ville tatt backup av nåværende system partisjonen, formatert og reinstallere XP fra grunnen av, for å se om det fungerer som det skal på en ren nyinstallasjon. Er jo en dritt-jobb men... Fungerer det ikke da... vente på neste drivere-version i desember, og hvis det ikke blir bra...? Kan det være noe med kortet? Hvis jeg forstod rett: når du installert driverne manuelt, så fungerer det greit i Windows men ikke i spill. Kortet blir ikke for varmt? Spinner vifta opp som den skal? Du kan sjekke det med ATITool 0.27 hvis du er usikker, http://www.techpowerup.com/wizzard/ATITool_0.27b4.exe. Installer og kjør. På første siden, klikk "Show 3D View". Like ved siden av er det tre små felter som viser vifte-hastighet og temperaturer. Hvis alt er som det skal skal jo vifte-hastigheten etter hvert øke nå GPU-temperaturen stiger. Her påståes det at det er kommet ny BIOS til Sapphire HD 3870 som "fixed bugs of the fan speed from always 25%-25% to 35%-50%." http://www.xtremesystems.org/forums/showth...334&page=15 Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Har selv et Sapphire HD 3870 i bestilling, så jeg måtte jo søke litt rundt. Fant ikke noen spesiell løsning, men ser det er flere som sliter.http://www.rage3d.com/board/forumdisplay.php?f=59 Takk så mye. Fikk i alle fall bort PCI-enheten selv om det som forventet ikke hjalp det spøtt for stabiliteten. Har heller ikke bruk for HDMI-audio. Føles like fullt som en liten seier. Jeg tror ikke det er vifta/GPU temp som er problemet. Greide å få tempen opp i underkant av 80°C på stresstestinga til ATITool, og i underkant av 60°C på Doom 3 (maks grafikk). Sistnevnte spill kjører forresten uten problemer whatsoever, hvilket får meg til å lure på om DirectX-installasjonen min (9c) kan være synderen. Det bør nevnes at Bioshock er også kjører helt problemfritt, så jeg ser på det som usannsynlig, men ikke utenkelig at feilen kan ligge der. Når det gjelder driverne ER det de korrekte driverne, og de ER korrekt installert. Det er jeg 99.9% sikker på. Da er det ikke mange muligheter igjen: Fysisk feil med Radeon-kortet, hardware-kompabilitetsfeil, gammel XP-installasjon med korrupte registre etc eller til sist feil med DirectX 9c. Det kan også, som du sier, tenkes at dagens drivere for 38xx-serien trenger flere endringer for å fungere perfekt i alle spill. Radeon 3870 er jo tross alt et helt nytt kort. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Irriterende greier. Kan være både det ene og det andre. Da x1950xtx kom gikk det vel et par måneder før det kom nye drivere som i det hele tatt gjenkjente kortet. Kom ny DirectX version i november tror jeg. Vet ikke om du er interesert i å forsøken en annen BIOS, men du kan jo sjekke hvilken version du har med GPU-Z: http://www.techpowerup.com/downloads/843/T...U-Z_v0.1.1.html Har funnet tre BIOSer: 1) BIOS fra HIS HD 3870 kort 2) ny BIOS angivelig fra ATI 3) angivelig en beta BIOS fra Sapphire Versionene er (vet ikke hvilke av disse tallen som kommer opp i GPU-Z): HIS: 17/10/07 113-B33904-102 010.067.000.000.026905.S3B33904.1.02.373034.52658 ATI: 02/11/07 113-B33904-103 010.071.000.000.000000.S3B33904.1.03.376102.54502 Sappire: 20/11/07 113-B33904-X03 010.071.000.000.000000.Test.bin .376102.56501 Ville vel i tilfelle forsøkt ATI utgaven, som ligger ved ATIFlash v3.49 (fila heter S3B33904.103): http://www.techpowerup.com/downloads/855/ATIFlash_3.49.html Skulle ikke være noe fare ved å forsøke annen BIOS, så lenge man først tar backup av den originale, og lager en boot-floppy som automatisk re-flasher original BISO hvis noe går galt. (Rotet litt rundt i BISO på mitt x1950xtx kort, og hadde stadig bruk for denne floppyen når maskinen startet med svart skjerm.) Vet ikke om du har flashet skjermkort BIOS tidligere, så her er en liten veileding hvis du er interesert å prøve: Bruke av ATIFlash: Boot i DOS backup: a:>atiflash -s 0 3870bios.old flash: a:>atiflash -p 0 S3B33904.103 Recovery floppy: Lag en bootbar diskett Legg atriflash.exe og 3870bios.old på disketten Legg komandoen atiflash -p 0 3870bios.old på slutten av autoexec.bat Hvis noe skjærer seg så er det bare å boot fra disketten. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg har overraskende nok HIS-BIOSen, uten at det trenger å bety noe spesielt. Vurderer å prøve en annen, men hva er det egentlig som endres? Vet at den offisielle modifiserer viftefunksjonen, men det må vel være mer? Det stemmer at vifta originalt er svært slapp, men temperaturene kom aldri over 80°C hos meg, og dessuten kan man overstyre den i ATITools. Man får også en uoffisiell BIOS (tror i alle fall ikke den er inkludert i den offisielle fra ATI) som låser opp OC-sperra på 860 MHz, men ettersom jeg ikke har tenkt å overklokke noe særlig faller den ut. Satser på at neste driverpakke fra ATI løser de fleste problemene, i alle fall så jeg kan ta meg bryet med å investere i Timeshift. Prøvde demoen, og noen sekunder etter at spillet startet frøs skjermbildet mens spillet fortsatte som normalt i bakgrunnen. Det hjalp litt å prøve forskjellige settings, men sluttresultatet var det samme. Svært hyggelig. Forresten, hvis du har problemer med å starte 3DMark 2006 når du får kortet (om det ser ut til å henge på splash-screen) må du installere siste hotfix med støtte for nyere hardware, og den finner du her. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Takk for linken til 3DMark 2006 hotfix. Venter fortsatt på kortet mitt. Går alt etter planen blir det vel sendt i løptet av uka. Sikker best å vente på nye drivere. Er vist flere som gjør det: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=46017 Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Takk for linken til 3DMark 2006 hotfix. Venter fortsatt på kortet mitt. Går alt etter planen blir det vel sendt i løptet av uka. Sikker best å vente på nye drivere. Er vist flere som gjør det: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=46017 Ingen årsak. Selv takk for alle linkene jeg selv ikke har greid å finne. Ser at på Vista kanskje kan være en løsning. Fulgte med en Home Premium-versjon med en laptop jeg nylig kjøpte. Den kjører nå Ubuntu, og dermed er jo muligheten åpen for å kanskje kunne "overta" Vistaen. Jeg antar at jeg ikke får aktivert den uten en krangel med Microsoft, men vet om andre som har fått det til selv om den aktuelle versjonen har vært OEM og bundet til maskinvaren det fulgte med. Det er uansett ingen krise om det ikke går, for jeg hadde tenkt å ta en clean install av XP uansett for å være sikker på å ha rensket opp i ting. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Lurer litt på et 3870 selv, men ikke hvis det er mye problemer med drivere. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Vel, Catalyst 7.12 kommer jo senest om et par dager, og jeg regner med at ting ordnes da. Dessuten funker kortet allerede fint på de fleste maskiner, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg altfor mye. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Så de er tidlig ute med 7.12? Bra isåfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå