Ed_Solheim Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Okey, jeg er ikke fult så grønnn som jeg høres ut :o) Jeg vet hvordan jeg overklokker - men jeg vet ikke hva sdom er den beste måten å overklokke CPU'n min på.. Jeg har en AMD XP2200+ og et MSI mobo med VIA333 chipsett.. er det noen som har noen gode råd om hvilke settings jeg bør forandre på? Best med FSB eller multiplyer? OG hvor langt kan jeg tyne det? Jeg har ikke noe vannkjøling etc på maskin så jeg tror ikke jeg kan strekke CPU'n til det extreme, men det hadde jo vært knall om jeg fikke den opp til 2ghz eller der omkring.. Har forøverig 512mb DDR ram, GF4Ti4600 og WinXP pro på maskina... Alle tips mottas med sttooooooooooor takk -- ed_ Lenke til kommentar
Josten Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 hvis minnet ditt tåler det, og du har mulighet for å låse agp og pci, så bør du absolutt stille fsb`n. Da slipper du også å unlocke den som du antageligvis må hvis du skal stille multiplieren Lenke til kommentar
Ed_Solheim Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Hvordan kan jeg låse minne og AGP da? BIOS? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 hvis du har et relativt nytt hovedkort bør det ikke være alt for vanskelig. Det meste står i bruksanvisningen, men hvis ikke kan du prøve dette: Gå inn i Bios og inn i noe "advanced chipset settings" eller lignende og se om du finner noe hvor det står AGP-frequency eller slikt (forskjellig fra hovedkort til hovedkort. Antagelig står den på Auto fra før. AGP skal nesten alltid (så vidt jeg vet) stå på 66mhz, og Pci (hvis du finner det. Står som regel like ved) på 33 mhz. Dette er jeg mer usikker på, men hvis du søker litt på forumet finner du det sikkert. Uansett så kan du overklokke ganske mye uten å skru på dette. Antageligvis vil ikke prosessoren mer før grafikkortet/lydkortet ikke vil, men det er jo selvfølgelig varierende Lenke til kommentar
Josten Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Forresten kommer du inn i BIOS, på de fleste hovedkort ved å trykke på Del. av og til også F1. BIOS er grunninnstillingene på maskinen. Hvis du har kjøpt maskinen ferdig som en "merke-pc" (compaq, dell, HP osv.) kan det være litt vanskeligere. Som regel står det på skjermen "press ....... to enter bios" eller lignende. Kommer du ikke inn kan du kontakte de du kjøpte den hos :wink: Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 eg har og ein XP2200+, men på eit Asus A7N8X HK. Eg har mulighet til å stille Fsb til 166 og multiplyer til...husker ikkje helt, men det var masse. Bør eg prøve 166Mhz? og 12x?? Blir 2000Mhz. Eg kan foreløpig ikkje overklokka pga at eg mangler Kjøleanlegg. Noen tips om kjølere? Ikkje vannkjøling eller delta vifte på 56 dB. Helst dB rundt 20, men gode kjøleegenskaper til Overklokking. Har sett at Silent Twin skal vere bra....noen ord om den? Lenke til kommentar
bjortolf Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg har en XP2200 prossessor med silent twin vifte. Funker dårlig å overklokke prossessoren (har temp på ca 60 grader uten å overklokke) Jeg har bare satt opp FSBen og satt ned multiplieren. Men er uansett fornøyd med den. Hører den ikke i det hele tatt. Men det finnes andre vifter som ikke bråker alt for mye som gir grei kjøling. På tomshardware.com testet de 15-20 vifter for AMDprossessorer for en måneds tid siden. Å låse opp prossessoren trenger du uansett ikke. Fin ting med nyerre AsusHK og prossessorer høyere enn XP1800 (eller var det XP2000) Lenke til kommentar
formann Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg tipper at du har et KT3 Utlra(2) HK.. på det kortet er det ikke agp/pci lock eller divider. Det eneste man kan gjøre er å ha litt flaks og få presset FSB opp... eventuelt sammen med "CPU Rate" som det heter på det kortet. Om du har en cpu som klarer 333Fsb så kan du stille FSB på HK til 166.. husk MIN 166, for da blir setter HK automatisk 1/5 divider på agp/pci. Får å få til dette må du sikkert øke spenningen med 0.05-0.1 volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå