nettii Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 hei! som dere ser so lurer eg på om der er noken som ber kveldsbønn? eg gjer det, har gjort det siden eg va liten. klare ikkje å legge meg å sove før eg har gjort det ikkje det at eg er so kristen at det gjer noke,menne føle bere det at det må gjerast! andre?? Lenke til kommentar
boblejakke Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 hei!som dere ser so lurer eg på om der er noken som ber kveldsbønn? eg gjer det, har gjort det siden eg va liten. klare ikkje å legge meg å sove før eg har gjort det ikkje det at eg er so kristen at det gjer noke,menne føle bere det at det må gjerast! andre?? Nix, ingen religiøse ritualer før leggetid her i gården nei Er det noe du vil anbefale? Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg kjenner flere som ikke tror på noen Gud, men likevel har en indre samtale med ham om kvelden. Når jeg spør hvorfor, så forteller de at det er av vane, og at det vil bli litt rart å slutte. Du kan jo tenke på at du egentlig ikke snakker med Gud, men med deg selv. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Her har vi to tilfeller: 1. De som ikke er religiøse, men allikevel ber: Tvangstanker er noe det går an å gjøre noe med. Det er ganske lett uten profesjonell hjelp også 2. De som er religiøse: Ta et par fag på universitetet om logikk så tenker jeg man blir kvitt den irrasjonaliteten ganske fort. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Her har vi to tilfeller:1. De som ikke er religiøse, men allikevel ber: Tvangstanker er noe det går an å gjøre noe med. Det er ganske lett uten profesjonell hjelp også 2. De som er religiøse: Ta et par fag på universitetet om logikk så tenker jeg man blir kvitt den irrasjonaliteten ganske fort. OT:Altså, det med å ta fag om logikk var et utrolig teit utsagn, respekter heller andres tro, høres ut som du sier at alle kristene er naive når du legger det ut på den måten, kan bli oppfattet ganske nedlatende vil jeg tro. On topic: så vidt jeg vet ba han ikke om hjelp for at han ville slutte å be før han la seg, han spurte om andre gjorde det samme.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg går ut fra at du mener du har en standardbønn, alá "Fader vår" som du ramser opp før du kvelder? Dette kan umulig skade, ikke hør på de intolerante anti-religiøse som vil alt religiøst til livs no matter what. Så lenge du gjør det mest av rutine er det ikke skadelig på noe som helst måte, og om det gir deg en god natts søvn er det ingen grunn overhodet til å slutte. Jeg er vokst opp med sangen "kjære gud jeg har det godt" etterfulgt av fadervår. Men er noen år siden de ble lest på sengekanten nå, nå er det Pondus eller Vi menn som dysser meg i søvn.. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 "Å Gud, ikke la henne ha hodepine i dag å! Amen!" Neida, ikke noen bønner her i huset! og ser egentlig ikke poenget heller! Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ber hver kveld om at det står en audi r8 i gave til meg i garasjen neste morning Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kveldsriter er fine ting. Hva er galt med en liten bønn? Selv ofrer jeg til gjorden. Har hørt den skal like protein. Av og til missunner jeg de som har troen.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Be? Nei, ellers takk. Har nok bedre ting å gjøre før jeg skal sove! Lenke til kommentar
nettii Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Hvem i alle dager ber du til om du ikke er religøs? eg ber til alle dei eg har kjent,men som no er døde. og so ber eg også til gud å jesus, sjølv om eg ikkje er so veldig kristen! Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Be? Nei, ellers takk. Har nok bedre ting å gjøre før jeg skal sove! Jepp, hvem har ikke det. jeg har aldri bed kveldsbønn og ser heller ikke noe grunn til å gjøre det. Lenke til kommentar
-Torb Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg vil ikke si at jeg ber en kveldsbønn, men hver kveld har jeg dette korte ritualet med meg selv, der hvor jeg tenker igjennom og oppsummerer dagens lyspunkter og høydepunkter. Så ofrer jeg en tanke for venner, kjente, tidligere kjente. Jeg er ikke kristen, men jeg liker å tro at det KAN være noe, noe som vi ikke forstår. Og samtidig så viser det for meg selv at det er hendelser og personer i hverdagen som er viktige for meg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det er blitt en skikkelig patetisk motesak å tråkke på kristne, særlig her på forumet. Før(og enda forsåvidt) var det in å kritisere USA, nå er det religion. Å kritisere kristne amerikanere er - og har alltid vært - en sikker vinner. Ikke noe motefenomen det, nei. Når man har nesa så langt nede i Bibelen at man ikke en gang klarer å innrømme at den er full av selvmotsigelser - det starter allerede med skapelsesberetningen (dvs. det er to av dem) -, så må man bare le av dem, og man kan ikke ha respekt for sånne folk. Hvordan forklarer de fossiler av dyr som fantes for mange millioner år siden? Jorden ble jo skapt for noen få tusen år side, ifølge disse tullingene, så forklaringen på fossilene er at Gud som den luringen han er, skapte disse fossilene samtidig med jorda for å sette troen vår på prøve .... Jeg har ikke mer respekt for sånne folk og holdninger enn jeg har overfor folk i sentralafrika som står foran en stein og ber om regn. Jeg har ikke mye respekt for folk som skyr svarte katter og som "banker i bordet" når de forteller at de aldri har punktert elelr noe sånt. (Folk som ikke går under stiger, derimot, de kan jo unngå å få malingsspann i hodet ...) Tro er overtro. Om jorden er et godt sted å være eller ikke, det er det menneskene og resten av naturen som avgjør. Du beskriver en konservativ kreasjonist. Tror du virkelig at alle kristne er det? Isåfall er det du som er naiv og trangsynt, og trenger litt opplysning. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Du beskriver en konservativ kreasjonist. Tror du virkelig at alle kristne er det? Nei, de tilhører vanligvis mindretallet. Det finnes også kristne vitenskapsmenn som ikke har noe problem med å akseptere The Big Bang, universets alder, lyshastighetens øvre grense, kvantemekanikkens mange kompliserte aspekter og - sist men ikke minst - Darwins utviklingslære. (Inkl. de nyanser man har kommet fram til i de 150 årene som har gått etter Darwin.) Men dette er altså kristne som ikke tolker alt som står i Bibelen bokstavelig. De har antagelig Jesus som forbilde, og ikke Moses, en av de store heltene fra det gamle testamentet. Jeg tror også at Jesus var et fremragende menneske. Hans handlinger er på mange måter et eksempel til etterfølgelse; toleranse fremfor fordømmelse. Men Jesus hadde neppe kunnet bli utnevnt til prest i Norge i dag, selv ikke med den relativt liberale statskirken vi nå har. For 2000 år siden sto han i skarp opposisjon til "fariseere og skriftlærde", og det ville blitt det samme om han hadde dukket opp nå. Men jeg går ikke rundt og innbiller meg at Jesus var noe mer magisk enn Steve Jobs eller Tony Blair eller andre "predikanter" som er gode til å håndtere sitt publikum. Jeg tror han var et menneske som levde et spesielt liv og som døde, og derfor et det meningsløst å forsøke å snakke med ham nå, like mye som det er meningsløst å snakke med andre døde mennesker. Da er det i så fall seg selv man snakker med, og det er jo ikke sikkert det alltid er så dumt, men da bør man innrømme overfor seg selv at det er det man gjør. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 For meg så er det ikke mote å kritisere religion. Jeg har gjort det siden jeg var gammel nok til å finne ut at dette kunne ikke være mer sant enn julenissen. Selv på barneskolen visste jeg at det bare var BS. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Da er det i så fall seg selv man snakker med, og det er jo ikke sikkert det alltid er så dumt, men da bør man innrømme overfor seg selv at det er det man gjør. Hvordan kan du avgjøre hva andre MÅ? Jeg er villig til å vedde hodet mitt og mye annet på at Einstein var glup, og glupere enn deg. Da Einstein mente det måtte finnes en Gud av et slag, motbeviser det at høy intelligens medfører ateisme. Det kan vi forsåvidt se på mange andre smarte mennesker i historien og. "I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings." However, it would also seem that Einstein was not an atheist, since he also complained about being put into that camp: "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views." For meg så er det ikke mote å kritisere religion. Jeg har gjort det siden jeg var gammel nok til å finne ut at dette kunne ikke være mer sant enn julenissen. Selv på barneskolen visste jeg at det bare var BS. Det er en viss forskjell på å kritisere religion og å kritisere/mobbe/tråkke på religiøse. Det er snakk om skille mellom person og sak. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Da er det i så fall seg selv man snakker med, og det er jo ikke sikkert det alltid er så dumt, men da bør man innrømme overfor seg selv at det er det man gjør. Hvordan kan du avgjøre hva andre MÅ? Jeg er villig til å vedde hodet mitt og mye annet på at Einstein var glup, og glupere enn deg. Da Einstein mente det måtte finnes en Gud av et slag, motbeviser det at høy intelligens medfører ateisme. Det kan vi forsåvidt se på mange andre smarte mennesker i historien og. "I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with fates and actions of human beings." However, it would also seem that Einstein was not an atheist, since he also complained about being put into that camp: "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views." For meg så er det ikke mote å kritisere religion. Jeg har gjort det siden jeg var gammel nok til å finne ut at dette kunne ikke være mer sant enn julenissen. Selv på barneskolen visste jeg at det bare var BS. Det er en viss forskjell på å kritisere religion og å kritisere/mobbe/tråkke på religiøse. Det er snakk om skille mellom person og sak. Vær så snill å les opp om panteisme. Einstein sa klart og tydelig fra at han ikke trodde på en personlig gud :!: Endret 30. november 2007 av Jalla Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg vet godt han ikke trodde på en personlig Gud. Han trodde fortsatt på en form for Gud. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg husker jeg ba en liten bønn før jeg sovnet før i tiden. Har egentlig ikke tenkt over at jeg ikke gjør det nå for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå