Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en slår seg på, men intet skjermbilde!

Anbefalte innlegg

PC-en er satt sammen i dag. Alt fungerte fint helt til jeg gikk inn i bios og deretter ut igjen etter å ha trykket på default settings. Nå slår PC-en seg på, alle vifter går rundt osv, men den flotte "PIP" lyden ved oppstart er fraværende og samme er bildet. Skjermen er i hvilemodus som om igjenting har skjedd! Lurer på om det er noen jumpere jeg kan nappe ut for å resette bios? eller noen som har et tips til hva jeg kan gjøre? Temmelig frustrerende med helt ny pc som tok kvelden 3 timer etter første oppstart !

SPECS:

Asus P5E X38, INTEL Q6660, Corsair Dominator TWIN2X8500C5D, eVGA8800ULTRA

Endret av nazze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner meg om sist gang jeg mekket PC. Da var det minnebrikken(e) som ikke sto riktig vei/plass. Prøv å sjekk om ikke dem har satt dem ordentlig inn.

Hvis ikke kan du alltid restarte BIOS'en ved å:

1: Nullstillinge via jumper. BOIS-jumperen står som regel i 1-2, sett den i 2-3 start opp maskina til du får signal om at den er nullstillt. Det er ikke sikkert nullstilling hjelper, da må¨du gå til punkt 2.

2: Ta ut BIOS-batteriet, start opp maskinen, og vent til BIOS'en er ferdig loada. Slå av maskinen, sett i batteriet, start opp på nytt, confe' BIOS, restart.

Lenke til kommentar

Hvis alt fungerte ok rett før du satte instillingene i bios, så får man tro at det er der problemet ligger.

Reset CMOS (som lagrer instillingene til din BIOS). Detaljerte ionstruksjoner for hvordan dette gjøres på ditt hovedkort finner du i brukermanualen for hovedkortet ditt.

Som regel innebærer dette å ta ut CMOS batteriet, flytte over en jumper, vente 2 minutter, flytte den tilbake og så starte på nytt. Da vil instillingene gå tilbake til slik de var da du først fikk hovedkortet, og forhåpentligvis vil den da starte.

Starter den da likevel ikke så ville jeg prød å sette inn en annen minnebrikke om du har en å teste med. Noen minnebrikker (tipisk sett høyytelses brikker) trenger mer spenning enn det som er normalt, og ikke alle hovedkort (spesiellt om du har gammel bios) gjenkjenner brikkene riktig, og prøver dermed å gi dem standard spenning, som kan være for lite til at den starter riktig. Beste å teste med er derfor en kjip billig standard brikke, da disse nesten alltid har lave spenningskrav.

Lykke til og hold oss gjerne informert. Neste gang, gi et bedre og mer beskrivende emnetittel. Ingen liker folk som skriker etter oppmerksomhet...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hehe.. for en tittel du hadde gitt emnet :D

Slapp av, sånt der er ganske vanlig! Bare å resette BIOS, enten med å flytte Jumperen som enten er merket med "claer cmos" fra posisjon 1-2 til 2-3 og la den stå der i minst 5 sekunder og flytt deretter tilbake til posisjon 1-2. PS! husk å dra ut strømmen til maskinen når du gjør dette.

Hvis du er usikker på jumpere og slikt peller du bare ut batteriet og putter det inn etter en time ;)

Lenke til kommentar

Beklager emnetittelen. Den er nå endret :)

Prøvde å finne disse jumperne på hovedkortet, men det var jammen ikke lett. Biosbatteriet sitter selvfølgelig under skjermkortet så jeg må vel få fjerne det store fæle greiene.

Hvis noen skulle tilfeldigvis ha sett disse jumperne på dette bildet, er det bare å si ifra!

http://www.mpx.no/img/cache/asus_p5e__x38_...90190_0_Big.jpg

Gleder meg til å få testet dette, og gud hvor jeg blir glad om det retter seg.

(Har 750w power, så burde ikke være for lite strøm til rambrikkene)

Takk for alle tips, utprøves etter jobb i dag !

Lenke til kommentar
Beklager emnetittelen. Den er nå endret :)

Prøvde å finne disse jumperne på hovedkortet, men det var jammen ikke lett. Biosbatteriet sitter selvfølgelig under skjermkortet så jeg må vel få fjerne det store fæle greiene.

Hvis noen skulle tilfeldigvis ha sett disse jumperne på dette bildet, er det bare å si ifra!

http://www.mpx.no/img/cache/asus_p5e__x38_...90190_0_Big.jpg

Gleder meg til å få testet dette, og gud hvor jeg blir glad om det retter seg.

(Har 750w power, så burde ikke være for lite strøm til rambrikkene)

Takk for alle tips, utprøves etter jobb i dag !

Jeg hadde akkurat samme problem for noen dager siden.

Sjekk at alle kabler sitter ordentlig. I mitt tilfelle hadde faktisk strømkabelen til harddisken løsnet og stod skjevt i, da startet maskinen men ingenting hende.

Sjekk også for sikkerhetsskyld at du har satt i alle strømkabler som skal i hovedkortet, både 24pins og 4pins som det var i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Nå fungerer PC-en igjen!

Opplevde at alt gikk i svart etter første gang jeg resetta bios, men nå er jeg inne i windows. Ser at bios er fra september.. laster ned ny update nå, håper at problemet løses da. For nå virker det som om jeg ikke kan restarte maskinen min uten at den får problemer.

restarter nå... wish me all the luck ;)

TAKK for hjelpen !

Lenke til kommentar
Dette minner meg om sist gang jeg mekket PC. Da var det minnebrikken(e) som ikke sto riktig vei/plass. Prøv å sjekk om ikke dem har satt dem ordentlig inn.

Hvis ikke kan du alltid restarte BIOS'en ved å:

1: Nullstillinge via jumper. BOIS-jumperen står som regel i 1-2, sett den i 2-3 start opp maskina til du får signal om at den er nullstillt. Det er ikke sikkert nullstilling hjelper, da må¨du gå til punkt 2.

2: Ta ut BIOS-batteriet, start opp maskinen, og vent til BIOS'en er ferdig loada. Slå av maskinen, sett i batteriet, start opp på nytt, confe' BIOS, restart.

Hvor lnag tid tar det til biosèn er ferdig loadig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...