Gå til innhold

Vmodding av Asus P5K

Nassuz

Anbefalte innlegg

Kjøpte et nytt hk først og fremst til overklokking, men så viste det seg at på disse Asuskorta så er det en sinnsyk vdroop.

Til de av dere som ikke vet hva vdroop er så kan det kort forklares med en innebygd feature i ALLE Intelchipsett, det har seg slik at vcore dropper under load, hvor mye varierer fra hk og fra chipsett og produsent.

Vi vil selvfølgelig ikke ha denne vdroopen, som gjør overklokken eller stabilitetstestingen noen ganger til et sannt hel%%&.....

En linjær vcore kurve vil tillsi en mer stabil spenning til cpu, og et mer stabilt system/pc. Dette har ingen orginale hk i dag, men kan fikses raskt med en loddebolt og noen stillbare potmetere. Garantien på hk går fløyten, så dette gjøres på eget annsvar.

Men, så til det store spørsmålet: ...er det værdt det?

For meg så er ikke dette første gangen jeg gjør dette, jeg bruker vel å gjøre dette på alle mine hk, inkludert gamemaskinen min. Resultatet er en jevnere spenning til cpun, ingen vdropp mulig heller en bitteliten økning av vcore under load/last.

Resultat er, du vil kunne uten unntak sette lavere vcore ved samme hastighet på cpun som før. Mer stabil drift, og for de som overklokker og bencher så er dette med på og øke dine muligheter for en cpuklokk betraktelig.

Inngrepet tar ca.15min og koster ca.30kr for 2 stillbare påtmetere (vdroop og vcore)

det går utmerket og kun ta vdroop mod for seg selv, og noen liker å ta å "pensle" den resistoren som skal loddes med en myk blyant, det fungerer også , men det er vanskelig og justere seg til riktig resultat, et par strøk for mye og du kan være på bærtur :p

Her er et lite bilde på resultat av vcoremod og vdroopmod på Asus P5K

Mulig jeg kan gå lavere på vcoren her også, har ikke testet, men cpun skal lånes ut så jeg har ikke tid til mer testing for øyeblikket.

post-42959-1196290629_thumb.jpg

post-42959-1196290641_thumb.jpg

post-42959-1196291132_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...