Myr Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Hei! Skal kjøpe mitt første kamera! Og trenger hjelp til å finne de riktige Har tenkt å bruke mellom 2000-3500kr. Kan strekke meg til max 4000kr Er ute etter et kamera med god zoom(+ 12x-18x ? ) ,vidvinkel og som er "rastk" til å fokusere og ta bilde. Har lest en del tester men klarer ikke å bestemme meg siden eg ikke har noe erfaring med kamera og foto. Har tittet litt på Olympus SP-560UZ pga 18x zoom og ganske bra vidvinkel,men synest de virker så treigt på tester til å ta bilder og finne fokusen så har mistet litt truen. Om noen kan hjelpe meg i jungelen av kameraer så hadde eg blitt evig takknemlig! Leste Denne testen og da kom Panasonic FZ18 best ut i test. Men venter til eg har fått litt feed back her til å bestemme meg Endret 28. november 2007 av Mafuck Lenke til kommentar
Myr Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Ingen som har noen råd? (må ikke se så mye på bruker navnet! de er en gammel konto, de var i mine yngre dager den vart opprettet! ) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Den testen virker jo ganske seriøs, så hvorfor ikke stole på den. Alternativet er de litt mer seriøse modellene med litt mer moderat 10x zoom. De har bedre bildekvalitet, og ofte bedre funksjonalitet. Det virker dog som om FZ18 er et godt kompromiss, hvis du absolutt må ha så lang tele. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Den testen virker jo ganske seriøs, så hvorfor ikke stole på den. Alternativet er de litt mer seriøse modellene med litt mer moderat 10x zoom. De har bedre bildekvalitet, og ofte bedre funksjonalitet. Det virker dog som om FZ18 er et godt kompromiss, hvis du absolutt må ha så lang tele. MÅ vell ikke ha så lang tele, men har lyst å ha i alle fall 15x zoom. Så om noen har noe til forslag til andre kameraer så er de bare å plotte inn gjerne med et lite grunnlag hvorfor . Leste en eller annan plass at de var "veldig" dårlig bildekvalitet på FZ18, og at panasonic har generelt dårlig bildekvalitet. Stemmer de? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Leste en eller annan plass at de var "veldig" dårlig bildekvalitet på FZ18, og at panasonic har generelt dårlig bildekvalitet.Nei, det stemmer ikke. Panasonic har nok jevnt over høyere støynivå enn de beste, men det betyr absolutt ikke at det er dårlig. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 quote]Nei, det stemmer ikke. Panasonic har nok jevnt over høyere støynivå enn de beste, men det betyr absolutt ikke at det er dårlig. Okey, de va de godt å vite. Uansett så kommer de sikkert nåkk ikke å plage meg med de første siden eg er vandt til å ta bilder med en mobiltelefon! Men valget trur eg står mellom Panasonic FZ18 eller Olympus SP-560UZ Men vilket skal eg velge? dei er nesten like bra begge to virker det som! Så blir de bare smaksak i grunna? :s Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Søk en del på fotosteder på nett, og ikke minst søk på produktbilder av de to, og se hva du liker. Både utseende, størrelse, knapplassering og slikt teller jo også litt. Ingen av dem er dårlige. Jeg har selv en tidlig forgjenger av Olympusen, et C750 Ultrazoom, samet et Panasonic FZ30, og begge tar utmerkede bilder med sin gode optikk, men jeg holder en knapp på Panasonic betjeningsmessig selv om FZ18 og 30 ikke er helt like. Vurder gjerne også FZ50, som er noe større, men som har mekaniske ringer for zoom og fokus (som mitt FZ30). Skal love deg at det er noe man raskt liker når man har fått seg det. Trinnløs og lynkjapp zooming, ingen motordrift, og en meget anvendelig manuell fokusring. Erfaringer med mitt kan du se på min kameraside, så slipper jeg gjenta alt. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Søk en del på fotosteder på nett, og ikke minst søk på produktbilder av de to, og se hva du liker. Både utseende, størrelse, knapplassering og slikt teller jo også litt. Ingen av dem er dårlige. Jeg har selv en tidlig forgjenger av Olympusen, et C750 Ultrazoom, samet et Panasonic FZ30, og begge tar utmerkede bilder med sin gode optikk, men jeg holder en knapp på Panasonic betjeningsmessig selv om FZ18 og 30 ikke er helt like.Vurder gjerne også FZ50, som er noe større, men som har mekaniske ringer for zoom og fokus (som mitt FZ30). Skal love deg at det er noe man raskt liker når man har fått seg det. Trinnløs og lynkjapp zooming, ingen motordrift, og en meget anvendelig manuell fokusring. Erfaringer med mitt kan du se på min kameraside, så slipper jeg gjenta alt. Har vurdert FZ50, de er virker som et godt kamera! FZ18 of FZ 50 har vell nesten dei samme funksjonene bare FZ 50 har manuell zoom og fokus også. Får kjapp zoom og bruker mindre batteri. Men så har de mindre vidvinkel og zoom. Veit ikke kor mye de utgir ang zoom og vidvinekel da eg ikke har noen erfaring. Men meiner dere de er bedre og gå for FZ50 enn FZ18? Takker for alle svar! kjeme forum Endret 2. desember 2007 av Mafuck Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det blir litt smakssak, behov og ønsker. FZ18 har da brennvidde fra 28 - 504 mm, mens FZ50 går fra 35-420 mm. Så som du ser, strekker FZ18 seg både lenger ned i vidvinkel og noe mer på tele. Spørsmålet er jo da hva du mener du trenger. Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot noe bedre vidvinkel, men området fra 420 - drøye 500 mm er faktisk ikke så merkbart. Vidvinkelen merke du derimot godt f.eks. ved innebilder, det er ikke alltid like mange folk i sofaene på festen man får med... Bildekvalitetsmessig tror jeg de er nokså like, så det er jo da som nevnt dette med fysisk størrelse samt de mekaniske ringene, som er greit å ta med i betraktningen. Lenke til kommentar
Myr Skrevet 4. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2007 Det blir litt smakssak, behov og ønsker. FZ18 har da brennvidde fra 28 - 504 mm, mens FZ50 går fra 35-420 mm. Så som du ser, strekker FZ18 seg både lenger ned i vidvinkel og noe mer på tele. Spørsmålet er jo da hva du mener du trenger. Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot noe bedre vidvinkel, men området fra 420 - drøye 500 mm er faktisk ikke så merkbart. Vidvinkelen merke du derimot godt f.eks. ved innebilder, det er ikke alltid like mange folk i sofaene på festen man får med...Bildekvalitetsmessig tror jeg de er nokså like, så det er jo da som nevnt dette med fysisk størrelse samt de mekaniske ringene, som er greit å ta med i betraktningen. Trur eg går for et FZ18 pga brennvidden Takker for alle svar! De har vert til mye hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå