Gå til innhold

Tips til stuekikkert. Billig type.

Anbefalte innlegg

Aner ikkje om dette er rett kategori eller ikkje, men...

...Er på jakt etter en kikkert til mine foreldre som julegave.

Den skal brukes fra verandaen/stuevinduet til å sjå ut over fjorden når nysjerrigheita tek overhånd over kva slags cruiseskip som seglar inn sognefjorden. Med andre ord svært enkel bruk.

Pris?

Billig. 500? 600?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den han ovenfor anbefaler er sikkert helt glimrende til den prisen, er den satt ned så er det kanskje ett røverkjøp. Olympus kan være litt fintfølende på innstillingen er min erfaring, har en selv som jeg fikk byttet etter ca 5 sesonger pga garantifeil (25års garanti på den jeg kjøpte) og begge de jeg da har hatt er veldig vanskelige å stille klart.

Når kikkerten skal være såpass billig ville ikke jeg kastet bort penger på gebyr/porto. Stikk innom nærmeste jakt/friluftslivs-butikk og se på kikkerter der først. Også er det lurt å prøve den, selv i en butikk klarer du å få ett inntrykk. Som med kamera er grepet viktig.., og om man ikke lenger er helt stødig på hånden så er ikke forstørrelser over 8 noe særlig lurt.

Om du vil ha råd om forskjellige kikkerter vil jeg anbefale deg å lese denne siden: http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS...ikkerttips.html

Rett kategori ville nok vært "Jakt & Fiske" på "Sport og Fritid"

Lenke til kommentar
Når kikkerten skal være såpass billig ville ikke jeg kastet bort penger på gebyr/porto. Stikk innom nærmeste jakt/friluftslivs-butikk og se på kikkerter der først. Også er det lurt å prøve den, selv i en butikk klarer du å få ett inntrykk. Som med kamera er grepet viktig.., og om man ikke lenger er helt stødig på hånden så er ikke forstørrelser over 8 noe særlig lurt.
Ikke sikkert det er noe billigere, men mange fotobutikker har også kikkerter, samt optikere.

Det er også greit å forstå tallene i spesifikasjonene til kikkerten (e.g. 8x40) - det første tallet står for forstørrelsen, 8 ganger og bør som pybalto sier ikke være for stort hvis man ikke er stødig på labben. Det andre tallet står for diameter på frontlinsene, og det forholdet mellom forstørrelse og diameter har noe å si for lysstyrken (utgangspupillen) til kikkerten. Er forholdet større enn ~6-7(mm), vil kikkerten oppleves som like lys som uten kikkert nesten uansett lysforhold, blir det for lite vil kikkerten oppleves som mørkere når det er lite lys ute, fordi øyets pupill er større enn utgangspupillen på kikkerten. Ville ikke kjøpt kikkert med mindre enn 4-5mm utgangspupill (7x35, 8x40, 9x45, 10x50), da den fort vil oppleves som mørk.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jo, også på fotoutikker og hos optikere. Men jeg har en anelse om at man ikke vil finne de billigste der. Men i alle fall.. det jeg mente er at det kan være lurt å prøve akkurat den kikkerten du skal kjøpe. Fordi det kan variere mye innen samme modell.
De billigste (av en viss kvalitet i hvert fall) finner du ofte på butikker som Clas Ohlson. De har nokså lyssterke og gode kikkerter til en rimelig penge. Styr unna de aller billigste, og du får en viss kvalitet...
Lenke til kommentar
Clas Ohlson finnes vel i Bergen også? :o)

Heh, ja, men er litt skeptisk til clas ohlson. Men får vel ta turen innom då...

De har mange gode produkter også. Vet ikke noe spesielt om kikkertene deres, men skader ikke å se. Til det formålet du antyder, kan jeg ikke forstå at de ikke er gode nok :o)
Lenke til kommentar
Ja til dette formålet er det aller meste godt nok, men eg vil likevel prøve å få best mulig kikkert for pengene :yes:
Som sagt kjenner jeg ikke kvaliteten på de Clas Ohlson har, men jeg vil tro du får mye for pengene. Det pleier du å få på Clas Ohlson, og legger du like mye i en kikkert der som du ville gjort andre steder, får du sannsynligvis en bedre spesifisert kikkert for pengene, kanskje litt dårligere byggekvalitet, men fremdeles ikke elendig. Alternativt en like godt spesifisert kikkert for mindre penger, fremdeles litt dårligere byggekvalitet. Er ikke det veldig viktig, holder det nok i massevis.

Det er i hvert fall sånn jeg pleier å erfare produktene fra Clas Ohlson...

Lenke til kommentar
Ja til dette formålet er det aller meste godt nok, men eg vil likevel prøve å få best mulig kikkert for pengene :yes:
Som sagt kjenner jeg ikke kvaliteten på de Clas Ohlson har, men jeg vil tro du får mye for pengene. Det pleier du å få på Clas Ohlson, og legger du like mye i en kikkert der som du ville gjort andre steder, får du sannsynligvis en bedre spesifisert kikkert for pengene, kanskje litt dårligere byggekvalitet, men fremdeles ikke elendig. Alternativt en like godt spesifisert kikkert for mindre penger, fremdeles litt dårligere byggekvalitet. Er ikke det veldig viktig, holder det nok i massevis.

Det er i hvert fall sånn jeg pleier å erfare produktene fra Clas Ohlson...

Var og såg på en til 350,- i dag. Ser helt kurrant ut så det blir nok en slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...