Gå til innhold

Bygge høytalere fra scratch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger:

Høyttalerelementer nok til å dekke det frekvensområdet du vil dekke

Delefilter

Terminal

Ledninger

MDF-plater, (17mm vil være et trygt valg)

Skruer

 

Tror du kan få mye mer og sikkert bedre hjelp på AV-forum:, de har eget underforum for diskusjon om selvbyggerhøyttalere, forsterkere osv.

LINK

Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt.

Jeg vurdere nå å lage 60W. jeg har en tegning over høyttaler boksen, men mangler material til den. Jeg vet MFD plater er det beste å bruke, men vet ikke helt hvor jeg kan få tak i det, noen idèr? har bygg-maker det? eller må jeg kjøpe over nette? har googla litt, men finner ingen ting...

Jeg har ikke mye peiling, første året på elektro og lurer derfor på hva en terminal er. høtaler elementer er ca bestemt: 2 stk seas basser, CA21RE-HO397 8". Og 2 stk seas diskanter, 27TDFC-H1189 1". har fått anbefalt av læreren min.

Hva slags ledninger burde jeg kjøpe?

Delefilter skal jeg såklart lage selv, men må kjøpe deler, akkurat delefilter kan læreren min noe om, så finner nok ut av det selv.

Jeg tenker å bruke rundt 3000,-på begge høytalerene, dvs rundt 1500 per.

Takk.

Endret av Dudelidude
Lenke til kommentar
Kryssfinér kan være vanskelig å jobbe med, det har lett for å sprekke hvis hullene til skruene ikke bores store nok, og er de for store sitter det ikke skikkelig ...

Spon vil jeg si er bedre, men MDF er beste alternaltivet.

 

Kabinettene bør holdes sammen av lim, ikke skruer. Mdf sprekker også hvis det ikke forborres riktig. Det kan jo også diskuteres hvorvidt materialvalget har noe særlig å si på en høyttaler til 1500,-. Jeg hadde i alle fall ikke stresset med å få tak i mdf. Mange steder er dessuten mdf vesentlig dyrere en spon. Velg det som er lettest/billigst å få tak i.

 

Frode

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert dette med pris og vil legge litt mer, sånn at jeg vil bruke ca 2000 per høyttaler, slik at jeg kan legge litt mer inn for matriale til plater og delfilter komponenter etc. jeg har brukt opp litt over 1000 på basser og diskant.

Vet noen hvor jeg kan få kjøpt MFD plater? Jeg vil gjerne diskutere prisforskjell mellom spoon og MFD.

Tror jeg kommer til å bruke lim som er anbefalt over, synes det hører bedre ut, med tanke på utseende og stress.

Kan godt hende jeg kjøper spoon til slutt, men vil ha begge som et alterativ.

Lenke til kommentar
Takk for svarene så langt.

Jeg vurdere nå å lage 60W. jeg har en tegning over høyttaler boksen, men mangler material til den. Jeg vet MFD plater er det beste å bruke, men vet ikke helt hvor jeg kan få tak i det, noen idèr? har bygg-maker det? eller må jeg kjøpe over nette? har googla litt, men finner ingen ting...

Jeg har ikke mye peiling, første året på elektro og lurer derfor på hva en terminal er. høtaler elementer er ca bestemt: 2 stk seas basser, CA21RE-HO397 8". Og 2 stk seas diskanter, 27TDFC-H1189 1". har fått anbefalt av læreren min.

Hva slags ledninger burde jeg kjøpe?

Delefilter skal jeg såklart lage selv, men må kjøpe deler, akkurat delefilter kan læreren min noe om, så finner nok ut av det selv.

Jeg tenker å bruke rundt 3000,-på begge høytalerene, dvs rundt 1500 per.

Takk.

CA21RE er vel en utgått modell. Er det noe læreren din har liggende??

Diskanten er vel en slager, så den er nok fortsatt mulig å få fatt på.

Lenke til kommentar
Det ble funnet i et 2005 magasin, men han sa det kanskje var utgått, men at jeg burde finne noe lignende:)

Eller har dere noe å anbefale? Bare å komme med forslag.

Den nevnte diskanten er foirtsatt tillgjengelig, hos www.dynabel.no det er Eltek.

 

Seas H1288 CA22RNX er en fin midbass. den deles ved 2 000Hz maks 2 500Hz 12db Buttwort er flott til denne.

Diskanten deles helst ved 2 500Hz også 12db buttwort. Den kan deles helt ned i 2000Hz

 

Jeg antar det blir behov for demping av diskant, kanskje 2db. Men dette gjøres til slutt etter testing.

 

husk å bygg riktig type kasse med rett volum og event riktig tunet port.

 

Ved lukket kasse, og 2veis konstruksjon anbefaller jeg en kabinet Q på 0,707

Lenke til kommentar
Kryssfinér kan være vanskelig å jobbe med, det har lett for å sprekke hvis hullene til skruene ikke bores store nok, og er de for store sitter det ikke skikkelig ...

Spon vil jeg si er bedre, men MDF er beste alternaltivet.

 

Jeg har nå opplevd det motsatte, har aldri klart å sprekke kryssfinerplater når jeg skrur. Forborrer aldri når jeg bygger basskasser til bilen, og kan dra skruene til så de går gjennom plata nesten, uten at det sprekker. Dette er da tykke kryssfiner-plater, tynnere plater sprekker nok lettere, men har aldri opplevd at tykke plater har sprukket.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Man må bare huske på at selv de dyreste komponenter ikke kan måle seg med billigere komponenter, hvis ikke kassa er bygget skikkelig.

Lenke til kommentar
Kryssfinér kan være vanskelig å jobbe med, det har lett for å sprekke hvis hullene til skruene ikke bores store nok, og er de for store sitter det ikke skikkelig ...

Spon vil jeg si er bedre, men MDF er beste alternaltivet.

 

Jeg har nå opplevd det motsatte, har aldri klart å sprekke kryssfinerplater når jeg skrur. Forborrer aldri når jeg bygger basskasser til bilen, og kan dra skruene til så de går gjennom plata nesten, uten at det sprekker. Dette er da tykke kryssfiner-plater, tynnere plater sprekker nok lettere, men har aldri opplevd at tykke plater har sprukket.

Har klart å sprekke en del kryssfinerplater med spiker i alle fall. I sammenheng med forskaling o.l., men platene er jo de samme.

Husker ikke tykkelsen, men normalt var 23mm tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...