Gå til innhold

Er Canon 40D eller Olympus E-510 riktig kamera for meg? Kanskje E-3?

Anbefalte innlegg

Kanskje likegreit å satse på E-3 da hvis jeg først gidder å bruke så mye penger på kamera, så kan jeg vel likegodt ta i litt (ehh mye?), for jeg liker å ha det beste. E-3 er vel bedre fremfor 40D for min del pga. vridbarskjerm og mindre objektiver (men olympus' 50-200 veier vel litt mer enn canon's 70-200 f/4 L IS USM). I tillegg får jeg med olympus mer vidvinkel og tele med de objektivene jeg har penset meg inn på..

Diskuterte litt rundt 40D-objektiver her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857276

Men vi får sjå, jeg venter sikkert uansett til 50-200 med SWD kommer før jeg bestemmer meg.. Blir nesten svimmel av å måtte sette seg inn i hva som finnes og hva som er bra sett mot mine behov, så takk for fine innspill!!

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Her er min ønskeliste (kan noen sende den til nissen?):

Olympus E-3 SLR Digital Camera with Olympus 12-60mm f/2.8-4 ED SWD Zuiko Lens

Olympus RM-1 Remote Control

Olympus 40-150mm f/3.5-4.5 Zuiko EZ Zoom Lens (Brukt, 149USD)

Impact BLM-01 Rechargeable Lithium-Ion Battery (7.4v, 1560mAh)

Hoya 72mm Ultraviolet (UV) Pro 1 Digital Multi-Coated Glass Filter

Hoya 72mm Half-Color Dark Gray Glass Filter, og/eller B+W 72mm Graduated Neutral Density Gray 502 Filter

Tamrac 5766 Velocity 6x Compact Sling Pack (evt. en størrelse større eller sekk)

Totalpris fra B&H blir ca 3000USD, ca 16500kr + mva, dvs under 21000,- kr.

Så kan man komplettere senere med 50-200 SWD objektiv og sekk senere..

Lenke til kommentar

JEg holder med en del av de andre her i at E-3 med 12-60mm objektiv ser ut som en meget god kombinasjon. Sikker på at du trenger de filtrene forresten?

Når det gjelder zoom høres det fornuftig ut å velge 40-150mm, det koster jo nesten ingen ting. Rekkevidden tilsvarer det jo tross alt 80-300mm på film, så du får en viss rekkevidde.

Lykke til med kjøpet!

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Sikker på at du trenger de filtrene forresten?

Er ikke sikker på noen ting jeg. :)

Men vil ha et beskyttelsesfilter (UV - evt. klart, jeg vet ikke hva som er best, men nå skal ikke dette bli en filterdiskusjon), og et filter der halve er mørkt er kjekt å ha når himmelen blir vel lys når man skal få med seg detaljer og skygger i f.eks. mørke biler..

Nå kan det også hende jeg venter med en bestilling (til våren og 50-200 SWD kommer) da jeg tar minimalt med bilder på vinteren (i hvert fall i utgangspunktet, men kan jo hende man blir hekta)..

Lenke til kommentar

Oida..

Gikk på en liten smell og bestillte. Jo mer jeg leste om E-3 jo mer fant jeg ut hva som irriterer meg med kameraet jeg har nå, selv småting som at man kan stille inn egendefintert forsinkelse på utløser, men selvsagt at systemet er lite/kompakt til å være proff (og lyssterkt), superrask autofokus, vridbar LCD-skjerm+++. B&H hadde visst 50-200 SWD linsen i systemet (men ikke på websiden) så de skulle ettersende den uten ekstra kostnad, og han mente den var på vei inn siden det var lagt inn "back orders" så kanskje om et par uker sa han. :) Håper på at UPS er like raske julen som ellers slik at jeg får pakken under juletreet, men det spørs vel...

Slik ser det ut:

Item Qty Item Description Price Total Price

OLE3K 1 E-3 SLR DIGITAL CAMERA w/12-60 2499.95 2499.95

OL5020028SWD 1 50-200mm f/2.8-3.5 SWD LENS 1199.95 1199.95

IMBLM01 1 BLM-01 BATTERY PACK f/OLYMPUS 27.95 27.95

OLRCCE1 1 RM-1 Remote Control 29.95 29.95

CASLRC4 1 SLRC-4 CAMERA/LAPTOP BACKPACK 99.95 99.95

HOCP1MC72 1 72mm MC - CLEAR PRO 1 FILTER 58.50 58.50

HOCP1MC67 1 67mm MC - CLEAR PRO 1 FILTER 49.50 49.50

GBLCKQ 1 Lens Cleaning Kit 5.95 5.95

SICK2 2 Cap Keeper II 1.95 3.90

BW50272 1 72mm Graduated Neutral Density 74.95 74.95

BW50267 1 67mm Graduated Neutral Density 64.95 64.95

LOR170B 1 REZO 170 POUCH (BLACK) 35.15 35.15

GBFP4 1 FC 4-Pocket Filter Case - Blac 12.95 12.95

Subtotal: 4163.60

Shipping Charges: 130.10

Noen siste kommentarer før det shippes ut om noen timer/i morgen?

Lenke til kommentar

Edit: Sleng på en ekstern blitz også. You won't regret it. Bounce i taket er genialt innendørs.

Jau, de ville prakke på meg dette og forsikring. Jeg takket nei.

Blits har jeg sjelden brukt av 2 årsaker: Jeg tar ikke så mye bilder innendørs, og jegg har ikke helst skjønt hvordan jeg får eksponeringen riktig med utstyret jeg allerede har. Dessuten kan jeg bruke den som jeg allerede har.. Og når jeg har skjønt hvordan jeg bruker den og faktisk har begynt å ta bilder der det blits trengs, så kanskje jeg kan oppgradere. :)

Uflaks-forsikring takket jeg også nei til da jeg har som prinsipp at dette stort sett er bortkastet, for jeg er ingen kløne. I mitt hode er kostnaden for stor i forhold til sannsynlighet og (reparasjons)kostnad for at noe går galt.. Selv om den er kjekk å ha i og med at jeg ikke har noen kjøpslov å slå i bordet med, men jo mer jeg bruker på forsikring jo mindre er vinsten av å kjøpe i USA, og dermed kan man heller kjøpe i Norge hvis man ikke er glad i risiko. Jeg liker å leve litt farlig sånn sett, hehe... :)

Lenke til kommentar

Hehe. E-3 tåler jo mye.. Men hva med tyveriforsikring? Eller hva om du glemmer igjen hele bag'en? Jeg klarte det en gang i Thailand. De var ærlige i iskrem-baren, og de fikk tips for det. Men uansett - jeg hadde hjertet i halsen da jeg backtracket stedene jeg hadde vært..

Uansett - om du har blitz fra før, så trenger du strengt tatt ikke Oly-blitz for annet en evt Autofokus-assist. På blitzene er det en rød flate. Derfra kommer det AF-assist-lys. Men har du blitz fra før, så hadde jeg ikke giddet. Bare nevner dette slik at du vet til en annen gang det klør i kredittkortet ditt...

Lenke til kommentar
Hehe. E-3 tåler jo mye.. Men hva med tyveriforsikring? Eller hva om du glemmer igjen hele bag'en? Jeg klarte det en gang i Thailand. De var ærlige i iskrem-baren, og de fikk tips for det. Men uansett - jeg hadde hjertet i halsen da jeg backtracket stedene jeg hadde vært..

Uansett - om du har blitz fra før, så trenger du strengt tatt ikke Oly-blitz for annet en evt Autofokus-assist. På blitzene er det en rød flate. Derfra kommer det AF-assist-lys. Men har du blitz fra før, så hadde jeg ikke giddet. Bare nevner dette slik at du vet til en annen gang det klør i kredittkortet ditt...

Den forsikringen de tilbød inkluderte alt utenomtyveri, og tyveri har jeg uansett på reiseforsikringen. Men må kanskje sjekke maks beløp for enkeltgjenstander.. Har fortsatt en stund på å bestille forsikringen fra B&H også, hvis jeg skulle finne ut at jeg trenger det.

alltid gøy å ha noe å shoppe, så blits kommer kanskje senere. Men akkurat nå har kredittkortet glødet nok for en stund... :)

Lenke til kommentar

Da var pakken ankommet! :)

All skryt til UPS - bestilling mandag ettermiddag (til UPS tirsdag) og levering torsdag morgen. Det er ikke verst, spesielt i disse juletider!

Har ikke turt å åpne esken enda, for jeg er på jobb, og er redd for ikke å få gjort noe...

Lenke til kommentar

All skryt til UPS - bestilling mandag ettermiddag (til UPS tirsdag) og levering torsdag morgen. Det er ikke verst, spesielt i disse juletider!

Tro for all del ikke at Posten ville klart det samme, selv om det hadde vært fra Holmenkollen til Oslo S...
Lenke til kommentar

Har ikke turt å åpne esken enda, for jeg er på jobb, og er redd for ikke å få gjort noe...

UPS er fine greier!

Bestilte Olympus diktafon og et batteri på søndag, og fikk på døra i går.

Gratulerer med nytt kamera!

På papiret ser det ut som en sikker vinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...