Gå til innhold

Er Canon 40D eller Olympus E-510 riktig kamera for meg? Kanskje E-3?

Anbefalte innlegg

Beklager, men jeg lager en ny tråd, da jeg ikke vil ødelegge noen andres tråd med mine spesifikke behov.

Kikker etter dslr kamera, og tror kanskje Canon 40D er et kamera for meg. Men jeg begynner forfra med mine behov, slik at dere kan foreslå andre kameraer og objektiv-alternativer.

Jeg kommer til å ta endel bilder av biler. Endel på bane (i fart) og stillestående utendørs, men også noe innendørs under vanskelige lysforhold. Ser for meg to objektiver, et allround i område 28-80mm (helst mer vidvinkel!) med god lysstyrke, samt et normalt tele-objektiv som kommer til å brukes mest utendørs i grei belysning, 300mm burde holde i massevis. Bildestabilisator er et stort pluss (spesielt på førstnevnte objektiv, dersom det ikke er innebygget i huset).

Dermed kommer jeg frem til at jeg vil ha:

-Rakst kamera (rask fokus og mulighet for å knipse bilder etterhverandre kjapt uten å bruke seriefunksjoner)

-Live View (helst med vridbar skjerm), brukes primært til stillestående motiver.

-Vidvinkel og noe tele, maks 2 objektiver.

-Bra lysstyrke i vidvinkelområde, helst bildestabilisator

-(Hvis mulig; kompakt/lett)

Så til noe litt "unormalt" kanskje: Jeg er ikke på kamerajakt pga. bildekvaliteten, da bildene sjelden brukes til store utskrifter. Ofte reduseres størrelsen kraftig og legges rett på nett. Kun unntaksvis redigerer jeg bildene. Jeg klarer meg bildekvaliteten som kompaktkamera gir, men det jeg trenger er hurtighet, bra lysstyrke, vidvinkel, begrenset DOF effekt, og samt andre fordeler som dslr gir.

Olympus E-3 så veldig riktig ut i forhold til mine krav, bortsett fra prislappen. Penset meg derfor inn mot E-510 (kjekt med live-view og liten størrelse/vekt), men oppdaget deretter Canon 40D som bla.a. fikk skryt for hastighet på Akams test. Deretter kikket jeg på objektiv til 40D, og kom frem til at drømmen må være EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 70-200mm f/4L IS USM. Det eneste negative er prisen (kommer jo fort opp i 27000) og at det ikke er optimal live view med vridbar skjerm. Og i den prisklassen kan jeg kanskje kikke på E-3 igjen og allikevel få dekket krav til objektiv - noen forslag?

Så kommer også Nikon D300... Blir veldig usikker, spesielt siden jeg ikke har oversikt over hvilke objektiver passer til de ulike kameraene og prisen på disse.. Kanskje E-510 er riktig i kombinasjon med noe skikkelige objektiv?

Dessverre fotograferer jeg alt for sjelden, i forhold til dette burde jeg holde meg til mitt Fujifilm S9600 som fungerer ypperlig spesielt siden det er kompakt/lett og samtidig dekker 28-300mm uten å måtte bytte linse, og har kompaktkameraets fordel med flippbar skjerm. Men de få gangene jeg tar bilder, synes jeg kameraet begrenser resultatene pga. krevende situasjoner som beskrevet. Derfor burde jeg absolutt ikke bruke mer enn la oss si 10k på nytt kamera m/objektiv(er), men strekker meg gjerne mot 25k dersom jeg vet jeg blir 100% fornøyd og derfor kommer til å bruke kameraet masse. (Kommer kanskje til å handle fra USA og dra ned prisen på den måten).

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje E-510 er bra nok kamera for meg, så jeg sjekket litt rundt objektiver.

Følgende pakke kommer fra USA ca kr 15600,- og virker svært interessant ut fra mine behov for live-view og objektiv-specs:

Olymbus E-510 hus

Olympus 50-200mm f/2.8-3.5 ED Zuiko Digital

Olympus 12-60mm f/2.8-4 ED SWD Zuiko

Eventuelt for å spare noen kroner på tele-objektiv (ca 11000,-):

Olymbus E-510 hus + 2 stk objektiv kit (14-42mm f3.5-5.6 + 40-150mm F4.0-5.6)

Eventuelt alle nevnte objektiv (tot kr 16900,-), siden kittet med 2 objektiv kun koster ca 1300 ekstra i forhold til kun hus. Men nå blir dette fort en diskusjon rundt objektiv til E-510 som kan taes i en egen tråd.. Allikevel er det jo totalpakken inkl objektiv som er viktig å tenke på ved valg av kamera..

Ca priser inkl mva fra B&H, frakt kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

Følgende pakke kommer fra USA ca kr 15600,- og virker svært interessant ut fra mine behov for live-view og objektiv-specs:

Olymbus E-510 hus

Evt du kan "kombinere" det siste alternativet med E-3, og ender opp på rett over 20000, dersom du kan strekke deg dit...
Lenke til kommentar

Olymbus E-510 hus

Eventuelt alle nevnte objektiv (tot kr 16900,-), siden kittet med 2 objektiv kun koster ca 1300 ekstra i forhold til kun hus. Men nå blir dette fort en diskusjon rundt objektiv til E-510 som kan taes i en egen tråd.. Allikevel er det jo totalpakken inkl objektiv som er viktig å tenke på ved valg av kamera..

Ca priser inkl mva fra B&H, frakt kommer i tillegg.

Jeg tror faktisk du vil klare deg fint med et Sigma 18-50 f2.8, siden du ikke skal ha kamera med værtetning fra Olympus (E-1 eller E-3). Da får du et lyssterkt objektiv som gir god optisk kvalitet. Men, du får ikke et SWD-objektiv, det er så. Vanskelig valg. Det virkelig irriterende med 12-60 SWD er at du kan kjøpe deg et Oly 14-54 f2.8-3.5 og et Oly 50mm f2.0 for samme prisen. :cry:

Men E510 parret med 12-60 og 50-200 vil være særdeles bra saker. Men husk å oppdatere firmware når du får kameraet, autofokusens ytelse forbedres ganske merkbart med den oppdateringen. :)

Selv sikler jeg på 50-200, så der kan jeg bare rope et klart og tydelig 'go for it'. :)

Lenke til kommentar

E-3 er nok kameraet som vil dekke dine behov for både vanskelige lysforhold og tele med stabilisator.

..., men ta gjerne en titt på 14-54mm objektivet til Olympus; ikke bare 12-60 som er en del dyrere. 14-54 er et smykke av et objektiv som faktisk er en del mer lyssterkt enn 12-60. 14-54 har 2,8-3,5 og du skal zoome litt inn før det kommer opp i 3 og videre opp mot 3,5. 12-60 har brattere stigning i blendertall når du zoomer.

50-200 er et meget bra objektiv, men 40-150 er også et skarpt og fint objektiv. Prøv gjerne å finn et brukt 40-150 f/3,5-4,5 til en 1000-lapp i stedet for å kjøpe det noe mørkere (men mye mer kompakte) 40-150mm 4,0-5,6.

En finner også billige brukte kit objektiver (14-45mm), så hvorfor ikke et E-3 hus og et 14-45mm f/3,5-4,5 til å begynne med? Jeg har et liggende jeg. E-510 har mange fine funksjoner, men er nok ikke like kjapt som 40D. 40D er også flinkere hva støy og fokus angår. E-3, vil derimot være et par hakk opp fra 40D (hvis jeg har forstått previews og tester korrekt), og kombinerer en del features fra E-510, med gode hastigheter og et solid kamerahus. En del nye features er også introdusert.

Jeg venter på at E-3 skal dukke opp i butikken nå...

Lenke til kommentar

Takk for fine svar!

Jeg må jo si at Olympus frister mye både pga. størrelse/vekt, men også 12-60 objektivet synes jeg er veldig ålright, da jeg er veldig glad i vidvinkel, og dessuten vil jeg ofte kunne klare meg med dette som eneste objektiv, så jeg lurer på om jeg foretrekker dette fremfor 14-54 selv om noen mener det er litt dyrt.

Bildekavliteten til E-510 er sikkert mer en god nok, men E-3 er vel foreløpig eneste alternativ med flippbarskjerm til live view, men det blir fort dyrt, kr 18000 for hus og 12-60mm, evt. + 5800 for 50-200mm (tot 23800), eventuelt et rimeligere tele-objektiv dersom det er å oppdrive (f.eks. 40-150, eller noe brukt). Men til den prisen går tankene fort over til 40D med canons flotte objektiver (tot ca 22000).

Så dersom jeg klarer meg med hastigheten til E-510 vil jeg nok kunne leve uten E-3's flippbare skjerm, dersom dette er de primære forskjellene (men E-3 har kanskje også fordelen å være mer lysfølsomt/mindre støy ved høy iso?). Da vil i hvertfall prisen bli på rette side av 20-tallet... Som sagt bildekvaliteten er mindre viktig (misforstå meg rett!).

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle skyte inn at 7-14 objektivet til Olympus er et snadderobjektiv av dimensjoner...

Ser poenget med 12-60 som et walkaround zoom objektiv. 24-120 dekker de fleste behov. Prøv å finn et objektiv til Canons 1,6 crop med samme spenn... Hastigheten til E-510 tror jeg ikke du sliter med. Det vil nok være mer enn kjapt nok.

... men biler på bane sammen med E-3 og SWD følgefokus = bil i fokus selv om den beveger seg til og fra. Fokusering vil da være kjapp nok til å fokusere mellom hver shot.

Edit: Merk at den nye 50-200 med SWD skal være dobbelt så rask som den "gamle" 50-200 ..., selv om denne skal være ganske så rask fra før.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
... men biler på bane sammen med E-3 og SWD følgefokus = bil i fokus selv om den beveger seg til og fra. Fokusering vil da være kjapp nok til å fokusere mellom hver shot.

Fungerer ikke SWD med E-510?

Har ikke både 50-200mm f/2.8-3.5 og Olympus 12-60mm f/2.8-4 denne funksjonen?

Lenke til kommentar

AF blir uansett ganske bedret med E-3, det er det inntrykket jeg får fra brukere av kameraet. 50-200 shines er en vanlig brukt auforisme.

E-3 er et meget trygt valg for de aller aller fleste brukere av fotografisk utstyr i dag, dersom du kan ta deg råd til det, da gjør du det. :)

Tror forresten en del vil være uenig i at man ikke skal vurdere E-3 foran EOS 40D, men det får de mene.

Håper forresten jeg blir veldig rik og at Olympus lager en SWD-versjon av 35-100 f2.0..

I forhold til 50-200, dette objektivet kommer i en ny versjon med SWD fortløpende, det er litt endret optisk sett (til det bedre, ser det ut til ut fra resultatene som ligger ute, og det er allerede et meget skarpt objektiv). (Gamle) 50-200 har ikke SWD, men dette betyr jo også at 50-200 trolig går noe ned i pris, det kan være verdt å ha i bakhodet? :)

Det er forøvrig kun objektiver med "SWD" i modellbetegnelsen som har SWD.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Fungerer ikke SWD med E-510?

Har ikke både 50-200mm f/2.8-3.5 og Olympus 12-60mm f/2.8-4 denne funksjonen?

Kun 50-200 f/2,8-3,5 SWD har SWD... den utgaven som er utbredt på markedet i dag er den gamle versjonen uten SWD.

ref: https://prisguiden.no/product.php?productId=15040

og: https://prisguiden.no/product.php?productId=67120

Lenke til kommentar
Men til den prisen går tankene fort over til 40D med canons flotte objektiver (tot ca 22000).
Ville ikke vurdert 40D fremfor E-3 engang... Værtetninten til E-3 er gull verdt, og Olympus har mye snadder optikk...

Uten tvil det mest fornuftige valget av de to. Hadde jeg hatt penger til det så hadde det sett dårlig ut for min 20D, selv om den hadde blitt i mitt eie. E-3 er det eneste kameraet uten FF/FX-sensor som jeg virkelig begjærer.

Lenke til kommentar

Så nå er det kun 12-60-linsen som har SWD, mens ny utgave av 50-200 med SWD er rett rundt hjørnet (i butikk når?)?

EDIT: Ser på de butikkene som allerede har lagt den til at den koster 1200USD mot ca 850USD for den uten SWD.

Vil ikke E-510 kunne utnytte SWD på samme måte som det nevnes ved f.eks. fotografering av en bil i fart der avstanden endres? Hvor mye dårligere/saktere vil det gå i forhold til E-3?

Andre forskjeller som er relevante i forhold til mitt behov bortsett fra flippbar skjerm? Går det ann å si noe om hvor mye mer 'lyssterkt' E-3 er (dvs. om jeg med samme linse kan bruke f.eks. et trinn lavere iso enn med E-510 og oppnå samme eksponering - forøvrig dårlig sammenligning da jeg regner med det er mye mindre støy på høye iso-verdier og at man utnytter dette og i stedet setter ned lukkertiden)?

Det går jo ann å begynne med E-510 + 12-60 (samt kit og/eller 50-200 SWD når denne kommer), og heller oppgradere til E-3 dersom det viser seg at ting går for sakte eller jeg savner flippbar skjerm...

Finnes det alternativer til Olympus' 50-200 som med/uten SWD system (tenker for å få ned prisen og gjøre kompromisser med lysstyrken/kvalitet). Ser også at det veier over 1kg...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke lavere ISO og få samme eksponering, men du vil få mindre bildestøy på samme ISO med samme eksponeringsinnstillinger. :)

E-510 med 12-60 SWD er nok et veldig godt valg å begynne med. I stedet for å kjøpe kit kan du heller kjøpe 40-150 i løsvekt, da slipper du å betale for 14-42 også. Ikke at 14-42 er et dårlig objektiv, men sett mot 12-60 tviler jeg på at du vil velge 14-42, hva tror du? ;)

Om du får effekt av SWD på andre hus enn E-3 husker jeg faktisk ikke i farten, det kan jeg vel undersøke litt senere.

Lenke til kommentar

Olympus har alltid levert varene i godt dagslys. Dersom skumring og tussmørke er aktuelt for deg, bør du nok se litt mer på konkurrentene.

Her skal du få en liten oversikt over diverse objektiv med priser til Olympus/FourThirds fra norske prisguide.no : https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

Noe du ikke har vurdert enda er Olympus E-330 som foruten Olympus E-3 og Panasonic Lumix DMC-L10 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=79708 ) kanskje har markedets beste Live-View på et DSLR! Hyggelige priser er det også: https://prisguiden.no/product.php?productId=40488

Jeg har selv dette og er svært fornøyd. Flotte utskrifter opp til A3 +

Lenke til kommentar

Om han er ute etter gode egenskaper i skumring og tussmørke, da vil E-3 gi veldig gode resultater. Eksempelvis fokuserer E-3 ned til -2EV, Nikon D3 fokuserer så vidt jeg husker bare ned til -1EV. :)

Om han kan strekke seg til E-3, da bør han gjøre det. I mellomtiden er E-510 et meget godt valg som også vil gi ham bedre støyytelse og bildekvalitet enn E-330. :)

Lenke til kommentar
E-510 med 12-60 SWD er nok et veldig godt valg å begynne med. I stedet for å kjøpe kit kan du heller kjøpe 40-150 i løsvekt, da slipper du å betale for 14-42 også. Ikke at 14-42 er et dårlig objektiv, men sett mot 12-60 tviler jeg på at du vil velge 14-42, hva tror du? ;)

Det med å kjøpe 40-150 i løsvekt skjønner jeg ikke, kit med 2 objektiv koster 180USD mer enn kun huset, og 40-150 i løsvekt koster 280USD. Ergo ved å kjøpe kit får man begge linsene for ca kr 1300,-. Eller er det noe jeg har gått glipp av.. (Priser fra B&H).

Lumix DMC-L10 har jo fordelen av vridbar skjerm og fourthirds (visste ikke om dette kameraet). Kanskje man kan bruke det sammen med canon's 12-60 objektiv. Men da går man vel glipp av bildestabilisatoren. Andre vesentlige fordeler/ulemper?

Finnes andre kameraer med live view, helst med vridbar skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...