Gå til innhold

Righteous Kill - Pacino & De Niro


El-Morty

Anbefalte innlegg

Synes denne hetsingen av skuespillende rappere er helt bak mål. Å si at Eminem ikke gjør en god rolle i 8 Mile minner om ekstremt forutintatt holdning. 50 Cent er også en helt godkjent skuespiller, milevis foran for eksempel Orlando Bloom. Og Mos Def er jo rett og slett en klasseskuespiller, det samme vil jeg nesten si om Andrè Benjamin også. Ja Rule gjør forsåvidt også greie roller.

 

Det er deres feil at dere ikke klarer å legge av dere inntrykket av skuespilleren før dere ser filmen. Typecasting eier, eller hva? Nei...

 

Nå er det jo faktisk typecasting det er i dette tilfellet så folk klager vel kanskje ikke akkurat på at hip-hopperne spiller en annen rolle en vi er vant med. De spiller jo som regel akkurat den typen de er i virkeligheten netopp folk med Gangster image. Unntaket er selvsagt Will Smith, men han fikk jo tilbud om tvserien Fresh Prince netopp fordi han drev med et slags komedie hip hop show, og dermed viste at han hadde et talent for skuespill og show. Senere har han også vist at han kan spille mer dramatiske roller og at han er en dyktig skuespiller.

 

dessverre er det alt for få store svarte roller i Hollywood, og hvis var bare regner med dem som spilles av unge skuespillere, kan de telles på en hånd. Nå har jeg ikke kilden akkurat her, men leste i en avis enten Morgenbladet eller Aftenposten. Hvor flere sentrale svarte Hollywood personligheter utrykte bekymring for at casting av Hip hopere førte til at det ikke ville komme en ny genrasjon svarte Hollywood stjerner etter Denzel Washington, Forest Whitaker osv. at disse ville bli de siste store svarte skuespillerne. For alle forstår jo at 50 cent ikke vil bli noen ny Denzel Washington, det er kanskje ikke så vanskelig å spille en gangster på gaten når man er det selv.

 

Men skulle likt å sett 50 cent spille i Pelikanraporten eller Last king of Scotland. Det er trist at man caster rappere bare for å få store navn på plakaten når det finnes 1000 vis av unge svarte skuespillere som bare venter på å lykkes i Hollywood. Faktisk ikke så langt unna rein og skjær rasisme, da man ser på unge svarte roller som såpass uvitkig at man kan caste en hvilken som helst rusa hip hop fyr. Kanskje får vi aldri se svarte skuespillere på nivå med Sidney Portier og Morgan Freeman igjen.

 

Et annet problem er jo at man også må tørre å lage filmer hvor svarte spiller viktige roller som også kunne hvert spillt av hvite. I dag så er svarte i store Hollywood filmer, enten med i filmer som foregår i et svart univers slik som Eddy Murphy filmene, eller de må være svarte fordi de er basert på historiske svarte personer. Dette er trist synes flere i Hollywood bør caste svarte i helt vanlige roller hvis de er de beste skuespillerne (det vil jo dessverre ikke være mulig om 15 år siden det ikke blir rekrutert unge svarteskuespiller bare hip hop gangstere som vil bli skutt før de fyller 30). Unntaket er selvsagt "Shawswank redemption" der hvor Morgan Freemans rolle opprinnelig var en Irre i Stephen Kings roman, her gjorde filmskaperen de modige trekke å gjøre ham svart fordi han viste om en svart mann som passet til den farspersonlighet rolle innebar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det du må huske på, modin, er at en films budsjett i stor grad avhenger av hvilke skuespillere som er signert. Kjente skuespillere = høye besøkstall (som regel) og uansett hvor god en ukjent skuespiller måtte være, så vil han garantert ikke trekke like mange folk som et kjent ansikt. Du kan si at det er skadelig for film generelt at mange caster ansikter og ikke evner, men sånn er det.

 

Jeg frykter ikke at det vil bli vanskelig for svarte skuespillere å komme seg opp på lik linje med hvite og jeg synes i hvert fall det blir feil å legge skylden på artister som prøver seg i filmindustrien. Det lages en god del filmer hvert år og hvor stor promille av disse spiller svarte rappere i?

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at svarte utgjør 12% av USAs befolkning (det er tross alt Hollywood vi snakker om her, vel?), og for at den amerikanske filmindustrien skal være helt fullstendig politisk korrekt må derfor ikke er enn 12% av alle store filmroller per år besettes av svarte skuespillere. Men det er vel ikke tilfelle? Men så er jo disse 12% av populasjonen en temmelig liten minoritet som markedet derfor ikke tar like mye hensyn til, og jeg regner med at en hvit hovedrolleinnehaver best trekker det hvite publikummet til kinoen?

Bare en liten tankestrøm.

 

Men angående typecasting og denslags (og litt i forbindelse med det jeg nevnte med å tekkes målgruppen); det virker ganske åpenbart at flesteparten av filmene som er myntet direkte på det svarte publikummet er gangsterfilmer med hiphopundertoner (som selvfølgelig åpner for en rapper i en større rolle) og komedier av Eddie Murphy-typen (det er gjerne med en rapper eller flere i disse også). Disse filmene har generelt ikke et enormt register av 'typer', og derfor er det fort gjort for de svarte skuespillerne som spiller i filmene (ingen grunn til å ikke nevne det, filmer myntet på det svarte publikummet har som regel nesten bare svarte skuespillere. Man vil jo gjerne se noe man kan identifisere seg med, og det er tross alt visse skillelinjer mellom svart og hvit kultur i USA) å bli typecastet.

 

Mulig jeg rota meg litt bort, mistet litt oversikten etterhvert, men det er bare et lite sammensurium av teorier og tankestrømmer.

Lenke til kommentar

Men det er jo et problem at det det gikk veldig lang tid før den første store Hollywood filmen med en svart protagonist kom, feks. nevnte min professor når vi jobbet med Cassablanca på skolen at den filmen er et stort skritt for likestillingen fordi hovedpersonen har en svart jasspianist som venn, samtalepartner og rådgiver. Videre kan vi se at det er mangel på svarte protagonister i hollywood filmer. Det finnes jo veldig få store Hollywood filmer hvor protagonisten er svart annet en filmer som pursuit of Hapiness som er en biografi om en svart mann. I de tilfellene hvor du finner svarte som protagonister i serier og tv, spiller de ofte i filmer beregnet for svarte eller de er det Bill Cosby betegnet som "Niggers".

 

Bill Cosby omtalert foresten Cosby show som den første svarte tvserien hvor karakterene serien bygger opp rundt ikke er typisk svarte (Cosby brukte ordet Niggers) de er ikke gangstere eller bruker stygt språk og faren i famlien er gynekolog og moren er advokat. Fresh Prince er mye av det samme, bare at den i tillegg har problematikken svart overklasse/upper middle class vs. Will som har en mer folkelig bakgrunn en resten av famlien. Noe har jo også probematisert det at Cosby show portretter en vellykket svart famlie i øvre middelklasse og dermed implisivt sier at svarte som ikke lykkes slik som Cosby i serien ikke gjør det fordi de er svarte og har mangel på muligheter, men fordi de er dovne og late.

 

Det er jo også litt problematisk at mange suksefulle svarte i Amerika, som kanskje ikke nødvendigvis møter så mye motgang på grunn av sin hudfarge har en tendens til å bagatelisere rase problemen fordi de ikke kjenner dem selv. Årsaken er selvsagt at alle former for diskrimenering er sterkere i lavere folkeslag, folk på universiteter eller i høytlønnsyrker diskrimnerer sjeldent kvinner, svarte og homofile, derfor opplever sjeldent kvinner, svarte og homofile i slike kretser former for rasisme. Både Bill Cosby og Morgan Freeman har jo kommer med utalelser som nærmest kan virke rasistiske på svarte i arbeiderklassen, Cosby hevder at svarte aksepterer å la barn vokse opp med kriminalitet, farløse hjem og narkotikka hva skal egentlig fattige svarte mødre gjøre når mannen forlater dem da?

 

Freeman har på sin side hevdet at det ikke er relevant at han er svart, han vil ikke bli kalt svart skuespiller han ser ikke noe grunn til at det skal være et tema, han har gått sterkt i mot feiring av alle svarte høytider, han er i mot undervisning i svart historie osv. Noe som kunne hvert greit hvis svarte og hvite var likestilt, da hadde svart kultur og historie hatt en prosentmessig rett innflytelse på amerikas felles kultur, men så lenge det ikke er tilfellet vil en fjerning av iverksatte tiltak for å ta vare på svart kultur og historie svekke de svartes stilling. For en suksefull Hollywood skuespiller som Morgan Freeman føles det selvsagt som om svarte og hvite er likestilt fordi han har lykkes, for en crack pusher på gaten i Bronks føles derimot ikke slik.

 

PS. Kanskje jeg bare er en dumsnill naiv SVer som vil hjelpe gjennom tiltak lover og positiv forskjellsbehandling, men det er uansett litt småkvalmt at priviligerte mennesker utaler seg i mot kvotering og lignende.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det du egentlig vil er å nekte rappere å spille i filmer fordi de allerede har hatt suksess på en arena, er det ikke? Det er jo akkurat den form for diskriminering som du vil slå ned på.

Lenke til kommentar
Synes denne hetsingen av skuespillende rappere er helt bak mål. Å si at Eminem ikke gjør en god rolle i 8 Mile minner om ekstremt forutintatt holdning. 50 Cent er også en helt godkjent skuespiller, milevis foran for eksempel Orlando Bloom. Og Mos Def er jo rett og slett en klasseskuespiller, det samme vil jeg nesten si om Andrè Benjamin også. Ja Rule gjør forsåvidt også greie roller.

 

Det er deres feil at dere ikke klarer å legge av dere inntrykket av skuespilleren før dere ser filmen. Typecasting eier, eller hva? Nei...

Kan forstå at man man automatisk tenker noe sånt, men spørsmålet er vel egentlig om noen hadde reagert hvis jeg klaget på en ukjent skuespillers prestasjon i samme film. Det at Eminem hadde rollen gjør at noe skjer på hver side av saken - han kritiseres spesielt fordi han er rapper, som fører til at han forsvares spesielt nettopp fordi kritikken kommer delvis fordi han er rapper. Det hadde vært mye enklere å kritisere nøyaktig den samme prestasjonen hvis han ikke allerede var i en målgruppe som generelt slaktes for rollen sin.

 

Med det sagt så inkluderer jeg ikke folk som Mos Def eller LL Cool J i "rappere kan holde seg til det de kan", da jeg ikke ser på dem som utelukkende rappere. Bioen til Mos Def ville aldri beskrevet ham som en rapper som spiller, han har vist at han er dyktig på begge fronter. Det samme gjelder Will Smith, som faktisk er dyktigere å spille enn å synge/rappe (ikke at det sier noe særlig, om man har hørt Willenium-albumet).

 

Eminem har god til å spille inn flere filmer og bevise meg feil, og da skal jeg innrømme det. Jeg ser rett og slett på rollen som middelmådig, av flere grunner. Kanskje mye av skylden er manusforfatternes, kanskje det er jeg som ikke synes rapbattles er kult, men jeg føler ikke at jeg er urettferdig når jeg sier at det ikke var noe særlig.

 

--

 

Når det gjelder raseproblematikken så ser jeg ikke noe galt i at Freeman er politisk ukorrekt. Jeg er enig med ham, men siden jeg er hvit så gjelder vel ikke min mening.

Lenke til kommentar

Mos def er en fantastisk skuespiller, men jeg står fast på uttalelsene om 50 cent og Eminem. Jeg for meg selv er både rapper og har drevet med rap og hip hop i 8 år, så det er langt ifra noe forsøk fra min side å henge ut hip hoppere som prøver seg på skuespill eller rappere og/eller hip hop på noen som helst måte. Jeg bare sier: noen bør holde seg unna det, altså, de fleste. Gidder ikke gå noe videre inn på det og skrive en a4 sides motangrep til det dere har skrevet, for dette er MIN mening, ikke sant? Ingen av dere kan ta fra meg min mening, så vel som jeg ikke kan ta fra dere deres meninger om emnet. Hvis dere synes 50 cent og Eminem er gode skuespillere - ok, da respekterer jeg det. Nå kan dere diskutere videre uten meg på emnet :)

Endret av WhoWantWhat
Lenke til kommentar
Det samme gjelder Will Smith, som faktisk er dyktigere å spille enn å synge/rappe (ikke at det sier noe særlig, om man har hørt Willenium-albumet).

 

Det er vel kanskje vanskelig å fortsatt se på Will som rapper, det er vel primært skuespiller han er i dag, snart 5 år siden sist han ga ut musikk og med to store filmer til neste år er det vel filmen som har blitt hans domene...

 

Nå er det vel også en viss forskjell, på Will Smith når det kommer til image og livstil, og en del andre rappere som spiller i filmer. Will (som i sin tid fikk tilbud om et MIT stipend (USA mest prestisjetunge tekniske universitet)) har vel en god del bedre evner og mer bagasje med seg enn feks. 50 cent som kommer fra gata og et miljø hvor de driver å skyter på mennesker de ikke liker.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Skal vi snakke litt om filmen eller?

 

Ser frem til denne jeg, kan bli bra :)

 

Ok filmen, jeg ble litt skeptisk når jeg så Traileren Al og Robert i rollen som politimenn, de nærmer seg 70 begge to, hadde egentlig sett for meg litt andre type roller for dem. Greit nok at de skal være rutinerte og farsfigurer i politistyrken, men selv til det begynner de vel begge å bli litt i eldste laget til at det skal være troverdig. Selv gleder jeg meg mer til Pacinos neste filmer etter denne, Riffi remake av en fransk film noir, og ikke minst som kunstinteresert filmen etter det igjen hvor Pacino skal spille surealisten Salvador Dali, det kan bli veldig interesant.

 

Men sansynligvis er jo Pacino en av de beste skuespillerne i verden i dag og har hvert det de siste 30 årene. Så filmen kan jo absolutt bli bra, selv om Pacino har spillt mange tøffe typer har han jo alltid hatt noe følsomt over seg. Michael i gudfaren er jo i tillegg til å være mafiaboss også en myk og følsom mann, den kombinasjonen klarer han bra. Min favoritt rolle fra Pacino er faktisk Serpico, der han trekker det helt ut å spiller en annerledes myk politimann med kunstnersjel, mitt oppi et miljø med korrupte macho menn.

 

Valg av roller er kanskje hans svakeste punkt, han har spillt mange mindre gode filmer og takket nei, til mange gode roller som De Niros rolle i taxi driver, Richard Gere sin rolle i pretty woman, Robert De Niros rolle i Goodfellas, Dustin Hoffmans rolle i Kramer vs. Kramer, Han Solo i StarWars osv. Sånn sett er vel Al Pacino i stor grad ansvarlig for at en lang rekke andre skuespillere i hans genrasjon har hatt såpass gode kariere som de har hatt da de har plukket opp alle de store rollene som Al Pacino har hvert dum nok til ikke å ta. Etter min mening utilgivelig av Al Pacino, at han har kastet bort talentet sitt på mye tull og tøys.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Riffi remake av en fransk film noir

 

Hey, enda en remake, for en overraskelse. Jeg hører forresten rykter om at det skal lages en remake av 8 1/2, virker som et rimelig omfattende prosjekt å ta på seg.

 

Pacino som Dali høres forøvrig veldig spennende ut, ja.

Lenke til kommentar
Pacino som Dali høres forøvrig veldig spennende ut, ja.

 

Pacino er jo dyktig og jeg vil tro at han kan bruke noen av de samme evnene han brukte til å spille Serpico til å få til Dali så det kan jo bli veldig interesant, jeg ser i hvertfall fram til å se Pacino som smågal kunstner hvis det blir en realitet. Pacino har jo talent for slike ting også, og ikke bare politimann, etterforsker, mafiaboss osv. så det er synd han har gjort så lite av den type roller. Han er jo også en av få hollywood stjerner som også er en stor skuespiller på teaterscenen, som viser mannens alsidighet.

 

Han er i tillegg den eneste skuespilleren i verden som både har spillt roller som er med på listene over verdens 30 største skurker og verdens 30 største helter, henholdsvis Michael Corleone og Frank Serpico. Fantastisk mann og jeg kommer nok til å gå å se filmen med ham Robert DeNiro selv om jeg har større forhåpninger til å se ham spille Dali istede for en sliten politimann.

 

PS. Hva angår remake av fransk film noir blir det kanskje litt merksnodig da franske filmer i amerikanske genre ofte var et resultatet av fransk filmelite sin analyse av amerikansk film, som de kopierte og karakerte osv. Det blir vel vanskelig å få med ser ironien rundt amerikansk kultur, og lekingen med konvensjonen hvis man skal ta en fransk film tilbake til Hollywood. Godard lekte seg jo med Humphrey Bogart klisjeen i Breathless osv. Riffifi sin historie er vel neppe det som har gjort den stor uten at jeg kjenner noe til den annen enn at Truffaut vistnok kalte filmen den beste film noir noen sinne laget av den værste noir romanen noen sinne, så jeg vil tro at det var den franske opprinelige filmskaperen som gjorde filmen unik. Derfor har jeg nok en viss tvil.

 

8 1/2 hva er vitsen med å lage remake av europeiske stortfilmer kan vanskelig se at det kan fungere, og det er blir jo aldri riktig kreativt arbeid hvis man bare kopierer Fellini. Hollywood bør jo heller prøve å hente fram filmskapere og gi rom for kreative genier, slik at vi kan få folk som matcher Fellini i Hollywood. De finnes jo unike og spesielle regissører fra USA også, men det er jo ingen av dem som lager filmer i Hollywood vil de skape ting på europeisk kunstnerisk nivå, hvorfor ikke gi full kreativ frihet og store budsjetter til sine egne indie regissører, folk som Lynch, Jarmusch osv. kan sikkert lage stor kunstnerisk film i USA hvis de får bruke så mye de vil og gjøre hva de vil.

Endret av modin
Lenke til kommentar
hvorfor ikke gi full kreativ frihet og store budsjetter til sine egne indie regissører, folk som Lynch, Jarmusch

 

Jeg håper at denne streiken som pågår i Hollywood nå fører til at det blomstrer opp litt indiefilm, hadde vært interessant å se.

 

8 1/2-remaken skal forresten hete Nine og dette virker bare direkte drøyt. Jeg har ikke våget meg til å se originalen ennå (selv om bokklubben sendte meg den for flere uker siden), men jeg har jo inntrykket av dette er en film som vanskelig kan og absolutt ikke bør remakes (og i Hollywood(!)..

Lenke til kommentar
8 1/2-remaken skal forresten hete Nine og dette virker bare direkte drøyt. Jeg har ikke våget meg til å se originalen ennå (selv om bokklubben sendte meg den for flere uker siden), men jeg har jo inntrykket av dette er en film som vanskelig kan og absolutt ikke bør remakes (og i Hollywood(!)..

 

Plukket den opp på et 3 for 200 tilbud, men har ikke sett den jeg heller. Men selv er jeg skeptisk til hele konseptet med remake av kunstneriske filmer, det blir jo som om man skulle lage en remake av Mona Lisa sa jeg remake mente selvsagt kopi. Men hvis det Hollywood vil er å lage kunstfilm, så har de jo resurser til å lage orginalene. Men nå er det jo stort sett sånn at alle regissører som vil ha full kreativ frihet som regel må gå independent snakker ikke da bare om lavbudsjett, også menn som Stanley Kubrick var jo aldri en del av systemet og laget filmer som etter definisjonen for produksjons måte er independent. Den eneste som har fått blanko fullmakt og full kreativ frihet av et Hollywood selskap (hvis vi ser bort fra New Hollywood æraen) er vel Orson Welles dessverre ble ikke Citizen Kane en økonomisk suksee og det ble slutt på den friheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Føler for å gå pittelitt OT i lys av remakes. Jeg så nettopp 8 1/2 og er så frekk å si at den kan ha godt av en remake. Det er egentlig litt paradoksalt at en slik film kvernes ut på ny i Hollywood med tanke på Fellini selv i forhold til konseptet, men det driter jeg egentlig i. Filmen skuffet, så da kan den værsågod bli utnyttet litt av USA.

Lenke til kommentar
8 1/2-remaken skal forresten hete Nine og dette virker bare direkte drøyt. Jeg har ikke våget meg til å se originalen ennå (selv om bokklubben sendte meg den for flere uker siden), men jeg har jo inntrykket av dette er en film som vanskelig kan og absolutt ikke bør remakes (og i Hollywood(!)..

Kanskje like greit at en amerikansk versjon kommer, slik at du får sett den (om så i ny innpakning)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...