khan_ Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Har nettopp montert opp deler fra Aqua Computer, sammen med ei Eheim 1248 pumpe. Nå er det slik at det er mye støy fra pumpa. Jeg har "slosset" hele kveld med å få ut luft, slik som jeg har lest.. Men dog.. Ikke noe bedre. En hel kveld med prakk for å få ut luft burde gitt bedre resultater enn det jeg har oppnådd. Radiatoren er på toppen og pumpa er i bunnen. Skulle vel ikke ha noe å si det vel? Det er heller ikke noen bratte krumninger på slangen. (vel å merke så er dette et miditower. Gode forslag mottaes med STOR takk Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Vurdert og senke den i vann? Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg har tenkt på det. Men det skal jo ikke være nødvendig.. Noen som har opplevd at eheim 1248 faktisk er for lita..? At den ikke greier å pumpe gjennom alle blokkene .. Men hvis man skal lage en tank selv. Trenger den å være helt 100% full av vann, slik at det overhodet ikke er noe luft i tanken? Lenke til kommentar
Kalle Klon Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg har også pumpa nedrest i kabinettet. Vis du snur det på hodet vender, snur og styrer en stund kommer de fleste boblene opp. Vis du har masse små bobler i systemet, kan la alt stå i ro en stund så de får samlet seg .. Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Det er noen småbobler i rørene.. Men kan det virkelig ha SÅ mye å si? Jeg prøvde å senke pumpa ned i en liten balje, slik at alt var under vann. Selv da bråkte pumpa : Er det for mye motstand i rørene som utgjør dette ? Lenke til kommentar
Kalle Klon Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Vilken lyd er det. Viss det er sildring kan det være av små bobler. Eller vis det er during eller summing er det ikke så mye og gjøre, du ken prøve og feste pumpa med noen gummi skruer selges på microplex.. Men viss det er pågrunn av at pumpa sliter burde du vurdere og skaffe ny. Da kan du også få bedre kjøle effekt.... Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Det virker nesten slik at det er pumpa som sliter.. Ikke små boblesildring. Jeg mener å ha lest at eheim 1248 burde være kraftig nok for de fleste. Det som skal kjøles er radiator på toppen og deretter ned til cpu og deretter ned til gpu. Men hvis pumpa skulle slite, skulle det da ikke hjelpe å ha maskina liggende? Altså utgjevne tyngdefeltets potensielle energi? Motstanden skal da minske.. Lenke til kommentar
alos Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 motstander virker mindre da, men skal du ha maskinen liggende resten av livet da eller? blir ikke det litt tungvint? Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 selvsakt ikke. Men jeg testa det bare dog uten resultater.. Må jo starte i en ende å feilsøke.. Lenke til kommentar
khan_ Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg satt pumpa ned i vann, men denne gangen koblet jeg av vanntanken http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC34312 .. Surkle-lyden ble borte, men jeg tror kanskje det er litt for svak vannstrømning. Jeg målte flere ganger og kommer til et gjennomsnitt på ca 100L/time. Og det er vel kanskje litt for svakt..? Må vel da gå opp til eheim 1250.. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg har selv radiator i topp, ned til prosessor så til grafikkort og så til tank (Utvendig tankOmatic) og så inn til pumpa igjen. Festa alt godt og sjekka at det ikke var noen lekasjer så satte jeg igang pumpa og etterfylla til tanken var nesten full. satte lokk på tanken og la så kabinettet ned på ene sida.. fikk ut en god del luft...helte mer på tanken og så satt jeg kabinettet opp ned og da kom det en god del mer luft.. lot det kjøre slik til det ikke kom mer. Og når jeg nå snudde kabinettet riktig vei kom det ikke no mer luft så tror jeg har fått ut alt. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg målte flere ganger og kommer til et gjennomsnitt på ca 100L/time. Og det er vel kanskje litt for svakt..? Må vel da gå opp til eheim 1250.. Mål heller temperaturforkjellen på vannet som går inn i systemet og vannet som kommer ut. Jeg tviler sterkt på at du vil finne noen målbar forskjell. Hvert sekund passerer ~170 ml gram vann gjennom systemet ditt. Å varme et gram vann opp en grad celcius krever 4,2 joule. Dersom det som blir kjølt ned skal klare å varme opp 170 ml vann 1 grad celcius i løpet av 1 sekund, kreves en effekt på 4,2 * 170 = 714 watt. Mest sannsynlig skal du i praksis kjøre vekk maksimalt 70 watt kansje, og temperaturforskjellen på vannet før/etter det har vært i systemet vil være < 0,1 grad celsius og dermed ikke målbar. Dersom du har vannblokker som skaper lite turbulens i vannet, kan økt gjennomstrømningshastighet bidra til økt turbulens og bedre varmeoverføring mellom vannblokk og vann. Men i seg selv har ikke gjennomstrømningshastigheten noe særlig å si på kjøleeffekten. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 khan_du har for stor avatar, du burde få den mindre før moderator kommer for å refse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå