Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva kan skje om man fyller for mye olje...


provolone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
freddy85 Lagt til I dag, 21:58

En slik oljenivå måler kan vel ikke funke mens motoren er i gang? Da sirkulerer jo olja ifra bunnpanna-pumpe-toppen.

Har sitti på en 2000 bmw 540i og der var det ikke en slik måler, har alldri sett noe slikt. men kan tenke meg noe sære franske eller italienere kan finne på noe slikt.

 

He he, nei nå har jeg prøvd å forklare det noen ganger, dette trenger altså ikke være noen lampe eller noe annet man ser/legger merke til når man sitter på. (Med mindre du vet den du satt på med kjørte med for lite olje da...)

På 540 kommer det opp melding i displayet. Du kan se 2000 mod 540i's oljenivåsensor her E39 540i OIL PAN/OIL LEVEL INDICATOR. På nyere BMW ser det fra inni bilen feks slik ut:

 

post-56388-1196456777_thumb.jpg

 

Om de bare gir melding ved oppstart tør jeg ikke svare på. :)

Lenke til kommentar

Vanlig og vanlig fru blom, jeg syns som sagt det er merkelig at ikke ALLE biler har noen form for varsling med lampe eller faktisk mengde nå.

Men det er ikke akkurat uvanlig med en indikasjon på lavt nivå heller da, det meste av franske biler, Alt av BMW med 6 syl fra ca 2000, fra slutten av 90 tallet er det på VW passat, Audi A4 både 4 syl og 6 syl, enkelte Opel har vi hørt i tråden at har det, Jeep Grand Cherokee fra ca 95-, og det meste av nyere Mercedes har det, og sikker mange fler som jeg ikke vet med sikkerhet om har noe sånt.

Saken er nok bare at mange ikke vet at de har dette, fordi det gjerne er en lampe eller melding man ikke ser til daglig.

 

Her er forøvrig koblingsjema for oljenivå i multifunksjonsdisplay på Pegeout 307 L O G I M A N, så om ikke alle 307 har det, er det i alle fall på noen av dem. Hvis du ser på element 4100 (temperature gauge + engine oil level) (4110 er den vanlige oljelampen og trykkbryter) http://peugeot.mainspot.net/wiring

Lenke til kommentar

Legger ut et bilde. Sier vel mer enn 1000 ord.

 

(tatt med crappy mobil og litt mørk der og da.)

 

post-106207-1196523652_thumb.jpg

 

Som dere ser er det olje opp til Max der. Nettopp tatt A service på den, fyllte olje, startet motor(for at olje skal legge seg i filteret også), deretter peilet til max- noe som stemmer med displayet.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
pcp160, du har rett, jeg har en check oil lampe og litt sånne ting.. men den har vel egentlig aldri lyst, så jeg har ikke lagt merke til den.

Jammen det var jo godt å høre, da har jeg altså ikke drømt når jeg har vært under tilsvarende biler som din. Det er vel nettopp dette du sier med at man ikke legger merke til det før et problem oppstår, som kanskje er grunnen til at det synes litt vanskelig å overbevise en del her om at nivåmåler ikke er SÅ uvanlig.

 

Ellers er det etter mitt syn heller ingen skam å lese litt i instruksjonsboken dersom man har biler av nyere dato. :)

 

Men -Shark-, du som er mye borti dette, vises nivået bare før man starter, eller hvordan fungerer dette på MB og Pegeout?

Lenke til kommentar
pcp160, du har rett, jeg har en check oil lampe og litt sånne ting.. men den har vel egentlig aldri lyst, så jeg har ikke lagt merke til den.

Jammen det var jo godt å høre, da har jeg altså ikke drømt når jeg har vært under tilsvarende biler som din. Det er vel nettopp dette du sier med at man ikke legger merke til det før et problem oppstår, som kanskje er grunnen til at det synes litt vanskelig å overbevise en del her om at nivåmåler ikke er SÅ uvanlig.

 

Ellers er det etter mitt syn heller ingen skam å lese litt i instruksjonsboken dersom man har biler av nyere dato. :)

 

Men -Shark-, du som er mye borti dette, vises nivået bare før man starter, eller hvordan fungerer dette på MB og Pegeout?

Jeg er best kjent med peugeot. Og som du ser på bilde over, så er det den nivåmåleren. Den kan du få fram ved hjelp av hakk 2 på tenning, eller ved å starte den.

På MB er det litt varierende. Der varsles det som regel om det blir lite. Skal se om jeg får fiksa bilde av det også.

Lenke til kommentar

Jaha, men merkelig ikke det der stå noe om i instruksjonboka. Jeg var sikker på det var en display test eller noe sånt det som dukker opp der i 2 sek ved oppstart. Egentlig aldri sett noe mer nøye på det. Har jo bare sett ut som en oppstartstest med flere nuller......

 

Jada, du hadde rett, så da beklager jeg :)

Lenke til kommentar
Jaha, men merkelig ikke det der stå noe om i instruksjonboka. Jeg var sikker på det var en display test eller noe sånt det som dukker opp der i 2 sek ved oppstart. Egentlig aldri sett noe mer nøye på det. Har jo bare sett ut som en oppstartstest med flere nuller......

 

Jada, du hadde rett, så da beklager jeg :)

Ikke vær så bestemt neste gang da :whistle:

 

Greit at du mente dem ikke hadde det, men du var jo bestemt og frekk.

Lenke til kommentar
Jaha, men merkelig ikke det der stå noe om i instruksjonboka. Jeg var sikker på det var en display test eller noe sånt det som dukker opp der i 2 sek ved oppstart. Egentlig aldri sett noe mer nøye på det. Har jo bare sett ut som en oppstartstest med flere nuller......

 

Jada, du hadde rett, så da beklager jeg :)

Ikke vær så bestemt neste gang da :whistle:

 

Greit at du mente dem ikke hadde det, men du var jo bestemt og frekk.

Ydmykhet er dessverre ikke akkurat det som preger bilforumet nei, og jeg håper tråder som denne gjør at enkelte tenker seg litt bedre om før de kategorisk fastslår "fakta". Det å tviholde på gamle oppfatninger er sjelden særlig fruktbart når det gjelder bilteknikk.

Lenke til kommentar
Jaha, men merkelig ikke det der stå noe om i instruksjonboka. Jeg var sikker på det var en display test eller noe sånt det som dukker opp der i 2 sek ved oppstart. Egentlig aldri sett noe mer nøye på det. Har jo bare sett ut som en oppstartstest med flere nuller......

 

Jada, du hadde rett, så da beklager jeg :)

Ikke vær så bestemt neste gang da :whistle:

 

Greit at du mente dem ikke hadde det, men du var jo bestemt og frekk.

Ydmykhet er dessverre ikke akkurat det som preger bilforumet nei, og jeg håper tråder som denne gjør at enkelte tenker seg litt bedre om før de kategorisk fastslår "fakta". Det å tviholde på gamle oppfatninger er sjelden særlig fruktbart når det gjelder bilteknikk.

Helt klart!

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er enig. Så skal skjerpe meg :)

 

Men Peugeot har holdt dette "hemmelig" for min del. Ser bare ut som en "oppstarts" test med nuller før odometer og tripteller kommer på, om du i det hele tatt legger merke til det når du vrir om nøkkelen. Peilepinne er alt som jeg kan finne i vår håndbok. Oljetrykksnivåelampa har jeg selvsagt sett.

 

Men men, olja er såpass viktig, at jeg vil stole på peilpinnen. Grei nok den sjekken når en fyller spylerveske og har panseret oppe uansett.

 

Dessuten har jeg hatt litt vanskelig for å stole på Bertel og Steen de siste månedene etter en reklamasjon. De tar aldri kontakt som de skal, jobben er helt på snørra osv. Det er noe av det dårligste jeg har sett på en enkel jobb de hadde 5 dager på å gjøre. Så totalt hadde de Bilen inne i 12 dager på å rette opp noen småfeil (fikk krangla meg til en leiebil andre gangen, når den skulle inn igjen for å rette de nye feilene de gjorde under første besøk). Men, har på følelsen at sånn har største delen av verkstedene blitt. Null kvalitetskontroll. Men, det har jo lite med saken her å gjøre.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Jepp, jeg er enig. Så skal skjerpe meg :)

 

Men Peugeot har holdt dette "hemmelig" for min del. Ser bare ut som en "oppstarts" test med nuller før odometer og tripteller kommer på, om du i det hele tatt legger merke til det når du vrir om nøkkelen. Peilepinne er alt som jeg kan finne i vår håndbok. Oljetrykksnivåelampa har jeg selvsagt sett.

 

Men men, olja er såpass viktig, at jeg vil stole på peilpinnen. Grei nok den sjekken når en fyller spylerveske og har panseret oppe uansett.

 

Dessuten har jeg hatt litt vanskelig for å stole på Bertel og Steen de siste månedene etter en reklamasjon. De tar aldri kontakt som de skal, jobben er helt på snørra osv. Det er noe av det dårligste jeg har sett på en enkel jobb de hadde 5 dager på å gjøre. Så totalt hadde de Bilen inne i 12 dager på å rette opp noen småfeil (fikk krangla meg til en leiebil andre gangen, når den skulle inn igjen for å rette de nye feilene de gjorde under første besøk). Men, har på følelsen at sånn har største delen av verkstedene blitt. Null kvalitetskontroll. Men, det har jo lite med saken her å gjøre.

Missfornøyde kunder som deg ønsker vi jo selvfølgelig ikke. Saken du snakker har jeg ikke snøring på, vet heller ikke hvilken avdeling du har vært hos.

 

Må bare beklage på veine av Bertel O steen da :p

Lenke til kommentar

Er heldigvis i orden nå, men det blir ikke noen ny Peugeot fra Bertel og Steen (forøvrig første Peugeot og første bil fra Bertel og Steen. Mye rot og lite imøtekomne, selv når de også skjønte de hadde gått på en "smell". Ikke noe negativt om Peugot. Det er kundebehandlinga her som satte en stopp for det nå. All service heretter tar vi sjøl. Jeg kan barei kke stole på de heretter.

 

Jeg skal ikke avsløre noen avdeling heller noe jeg. Bertel og Steen kan være toppers andre stder, og med andre mennesker på samme avdeling for den saks skyld, men denne gangen gikk det bare tull i tull hos dem jeg traff på.

 

Nå er denne tråden her så langt utafor der den begynte, så nå setter jeg en strek her.

 

_________________________________________________________________________

 

TRÅDEN KAN NÅ STENGES OM TRÅDSTARTER ØNSKER DET

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...