Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva kan skje om man fyller for mye olje...

provolone

Anbefalte innlegg

Bertel O steen hvor jeg jobber med Peugeot og Merce, de fleste av de bilene har Olje måler i instrumentpanelet. I for av anntall klosser, kan du se hvor mye olje det er.

Gamle bilene har selvfølgelig ikke det. Men stort sett de fleste vi har inne har det.

BMW min har også det, 94modell.

oljemåler som i oljenivåmåler? dette virket ukjent for meg.. sikker på at det ikke er oljetrykkmåler eller oljetemperaturmåler altså?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De aller alelr fleste biler har varsellampe for lavt oljetrykk. Noe mer enn det er ikke mye standard. Selv ikke på Peugeot eller billigere Mercedes.

Javel- du vet det vel bedre enn meg du. Jobber vel på Bertel O steen du og?

Eller er det masse erfaring?

Bertel O steen hvor jeg jobber med Peugeot og Merce, de fleste av de bilene har Olje måler i instrumentpanelet. I for av anntall klosser, kan du se hvor mye olje det er.

Gamle bilene har selvfølgelig ikke det. Men stort sett de fleste vi har inne har det.

BMW min har også det, 94modell.

oljemåler som i oljenivåmåler? dette virket ukjent for meg.. sikker på at det ikke er oljetrykkmåler eller oljetemperaturmåler altså?

Ja, det er oljemåler som i nivåmåler.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Min Renault har slik at den tar et snapshot av oljenivået akkurat når tenning slås på og viser dette i 10 sekunder på oljetemperaturmåleren, før den så går over til å vise temperatur. Veldig praktisk siden jeg fort ser det om det er for lite olje, eller evt. for mye uten å måtte gå frem og plukke opp den der pinna.. Virker som at det er ikke uvanlig at Renault har slik.

Lenke til kommentar
Min Renault har slik at den tar et snapshot av oljenivået akkurat når tenning slås på og viser dette i 10 sekunder på oljetemperaturmåleren, før den så går over til å vise temperatur. Veldig praktisk siden jeg fort ser det om det er for lite olje, eller evt. for mye uten å måtte gå frem og plukke opp den der pinna.. Virker som at det er ikke uvanlig at Renault har slik.

Det er ordentlig franske biler det vettu :whistle:

Renault

Peugeot

citroeng(eller hvordan det skrives)

Bare god biler..

Lenke til kommentar

Ja, vi Har en 2003 Peugeot 307SW, dårlig med oljetrykksmåler på den. Samme med søstern Merce....

Det er ikke mye original montert oljenivåmålere jeg har sett, i alle fall ikke på vanlig standard biler.... ei heller oljetemp eller oljetrykk for den saks skyld.

Og ikke ta en sånn frekk jeg jobber på Bertel og Steen opplegg. Jeg har nettopp avdekket to grasalt dårlig utført arbeid som jeg har styra med hos dem (reklamasjon med reklamasjon på arbeid igjen).

Du mener at Peugeot har en måler i dashen et sted som viser deg oljenivået? De modellene jeg har sett og kjørt har jeg aldri sett det. Mulig ekstra utstyr? Langt i fra standard som jeg ville fram til. Peilepinne er det de fleste standard biler har som mulighet til å sjekke oljenivå.

Lenke til kommentar
Ja, vi Har en 2003 Peugeot 307SW, dårlig med oljetrykksmåler på den. Samme med søstern Merce....

Det er ikke mye original montert oljenivåmålere jeg har sett, i alle fall ikke på vanlig standard biler.... ei heller oljetemp eller oljetrykk for den saks skyld.

Og ikke ta en sånn frekk jeg jobber på Bertel og Steen opplegg. Jeg har nettopp avdekket to grasalt dårlig utført arbeid som jeg har styra med hos dem (reklamasjon med reklamasjon på arbeid igjen).

Du mener at Peugeot har en måler i dashen et sted som viser deg oljenivået? De modellene jeg har sett og kjørt har jeg aldri sett det. Mulig ekstra utstyr? Langt i fra standard som jeg ville fram til. Peilepinne er det de fleste standard biler har som mulighet til å sjekke oljenivå.

Er for det første ikke oljetrykkmåler jeg snakker om. Derimot- NIVÅmåler.

Hvis du mener det ikke er standard, så ok. Skal se om jeg får tatt bilde av det idag så du skjønner hva jeg mener.

Ja jeg mener det. Ved speedometeret på 307 etc, på den lille skjermen som er mellom turteller,hastiget etc. I det displayet hvor KM stand står. På 807 er det på det lille displayet som sitter rett bak rattet, da denne har speedometer midt i dashbordet.

207,307,407 etc har så å si samme løsningen på dette.

Lenke til kommentar

Var for ikke lenge siden borti en som fylte 8 liter spylervæske nedi der det er tydelig merket (gul kanne "spylervæske") på denne:

126530.jpeg

Porsche er rått da, med spylertank i børstet aluminium og greier...

Heldigvis var kunden av den svært observante typen, så han fattet mistanke da kanne nr 2 var tømt, men tanken fortsatt ikke var full. Så bilen ble ikke kjørt, og det tipper jeg han er glad for. :D

Vedrørende dette med nivåmåler syns jeg det er merkelig at ikke alle biler har dette i dag. Biler som Citroën CX fra 70 tallet hadde dette, og en føler i bunnpanne, eller kontakt på selve peilepinnen er ikke akkurat dyrt. Trykklampe er dessverre ikke særlig effektivt, og mange kjører jo da forsiktig til nærmeste verksted når en "feilmelding" lyser på instrumentpanelet. Selvsagt kan man da si at folk er dumme, men hvorfor ikke heller bruke teknologi som hjelper alle når det kan implementeres så enkelt...

O G I M A N I går, 01:33

Ja, det er ikke så få som sliter med det mest elementære når det gjelder bil........

At folk ikke er i stand til følgende (med mindre de har fysiske handicap). Bytte lyspærer. Bytte olje og filter. Bytte vinter/sommerdekk, evnt montere reservehjul ved en stopp.

At det er mange som sliter med det mest elementære er jeg jo helt ening i, og også at alle bør sette seg inn i peilepinner, og nivåsjekking i motorrom.

Men at ikke alle skifter alle pærer på nye biler syns jeg ærlig talt ikke er så rart. Det er en god del nyere biler som byr på solide utfordringer på dette området, selv for de som har en viss teknisk innsikt og mindre enn ti tommeltotter. At ikke alle gidder å ligge under bilen å søle med olje for å spare et par hundrelapper har jeg også stor forståelse for. Sette på reservehjul er også noe alle bør kunne, men igjen, at folk setter bort jobben med hjulskift høst og vår skjønner jeg godt.

Det er ikke å forvente at alle behersker, eller har noe ønske om å beherske alle mulige tekniske ting i hverdagen. Man kan vel godt si at alle burde beherske å slakte sin egen gris for juleribba, eller bake sitt eget brød, for å bekrefte sin overlevelsesevne hvis samfunnet skulle bryte sammen. Men jeg skønner at mange heller velger Rimi. :p

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske mange biler som har det Freddy. Vet at mange BMW modeller har hatt det i årevis, og som -Shark- sier er det vanlig på franske samt Mercedes. Men det er ikke alltid den nivåmåleren gjør så mye av seg, så det er ikke sikker du har lagt merke til den. En slik føler forteller deg ikke nødvendigvis akkurat hvor mye olje det er (noen gjør det), men en lampe vil lyse når nivået når minimum på peilepinnen.

Lenke til kommentar

Det nærmeste på det displayet, er et som varsler ved for lavt oljetrykk, som da også vil varsle ved for lavt nivå da oljetrykket synker (som er det helt normale på standard biler). Finner ikke noe om dette i instruksjonboka (kun peilepinne for nivå). Har finkjemmet det ene og det andre displayet. Eneste jeg finner er service på Odometer og tripteler displayet.

Lenke til kommentar
Det nærmeste på det displayet, er et som varsler ved for lavt oljetrykk, som da også vil varsle ved for lavt nivå da oljetrykket synker (som er det helt normale på standard biler). Finner ikke noe om dette i instruksjonboka (kun peilepinne for nivå). Har finkjemmet det ene og det andre displayet. Eneste jeg finner er service på Odometer og tripteler displayet.

Ja akkurat hva du har på din bil overlater jeg til -Shark-, eller andre som kjenner bilen å bli eninge om, jeg vet ikke.

Problemet med ren oljetrykksbryter (som vel praktisk talt alle biler har) er at den sier i fra først når trykket allerede er borte, og oljenivå langt under minimum. Oljetrykket synker ikke selv om peilepinnen viser minimum.

Lenke til kommentar

Ja akkurat hva du har på din bil overlater jeg til -Shark-, eller andre som kjenner bilen å bli eninge om, jeg vet ikke.

Problemet med ren oljetrykksbryter (som vel praktisk talt alle biler har) er at den sier i fra først når trykket allerede er borte, og oljenivå langt under minimum. Oljetrykket synker ikke selv om peilepinnen viser minimum.

Nei, derfor har vi peilepinnen so mdet lønner seg å sjekke med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ganske mange biler som har det Freddy. Vet at mange BMW modeller har hatt det i årevis, og som -Shark- sier er det vanlig på franske samt Mercedes. Men det er ikke alltid den nivåmåleren gjør så mye av seg, så det er ikke sikker du har lagt merke til den. En slik føler forteller deg ikke nødvendigvis akkurat hvor mye olje det er (noen gjør det), men en lampe vil lyse når nivået når minimum på peilepinnen.

Har tatt bilde av den nå. Skal bare få overført til PC-en iløpet av helga.

Lenke til kommentar
Min 520 Touring 97 modell har ikke noen oljenivå måler.. den har et panel med flere grønne streker.. men det er serviceindikatoren. Bilen min skal forresten ha ikke mindre enn 6.5 liter olje... dyrt..

Som alltid hos BMW kommer jo ny teknologi først på de største motoralternativene, men jeg trodde faktisk det også var på 520 E39 fra 97. Men er du sikker på du ikke har dette da?

Det er altså ikke en egen måler, men "low oil" eller "check oil" kommer i displayet uavhengig av status på oil/service lampene, på noen mener jeg det er en eller annen lampe eller kombinasjon av oil/service lampene. Jeg vet ikke helt, har bare sett sensoren på mange av dem. Sjekk instruksjonsbok, og/eller se under bilen der man ser sensoren som en sort sak med ledninger ut av på undersiden av bunnpannen.

Sensor er nr 14 på bildet

126703.jpeg

Men for å dra dette litt tilbake til topic igjen, en del nye biler som feks BMW M5 har nivåmåler som viser mengde, de vil vistnok ikke starte dersom man fyller alt for mye olje. Så vi kan vel i alle fall så langt konkludere med at det å fylle alt for mye olje kan gjøre store skader på de fleste av dagens biler, men fremtiden ser lys ut for de som tabber seg litt ut på denslags, eller er slappe med peilepinnen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...