Gå til innhold

Vannkjøling som har kortslutta' pc, reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Hei alle ihop

Fikk et lite "støkk" da det smalt i PC-en i går. Det veltet ut røyk fra kassa, og ved en nærmere inspeksjon av komponentene så jeg at skjermkortet og hovedkortet var kortslutta (svarte merker). Kikka også på cpu kjøleblokka fra Thermaltake BigWater SE settet (som er 1.5-2år gammel), og der kunne man tydelig se årsaken il kortsluttningen. Den pakningen som er inne i blokka hadde sluppet igjennom coolant og dette hadde da drøppt ned på skjermkort++++

Nå lurer jeg på om det er mulig å få noen form for erstatning av HK + skjermkortet enten fra thermaltake eller ebox.no <-(var der jeg kjøpte settet). Hva tror folket? Finnes det noen lover som kan hjelpe meg?

Sendte en mail til Thermaltake med dette spm. og fikk tilbake at de kunne erstatte cpu kjøleblokka mi....har lite bruk for den når jeg nå ikke lenger har no pc...Har heller ikke tuklet eller skrudd på vannkjølinga, den er helt original.

Håper på hjelp fra proffene her :)

-Glenn

Har sett en noe lik tråd på itpro.no,>>HER<< går min sak under samme lovene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Hei.

Forutsetter at skadene skyldes en kjøpsrettslig mangel, og ikke din gale montering e.l. Videre at du er forbruker, altså handlet til deg selv privat og ikke din bedrift e.l. I så tilfelle gjelder forbrukerkjøpsloven, som oppstiller en minste reklamasjonsfrist på 2 år. Dersom vannkjølingen er ment å vare 3-4 år, noe jeg antar at den er, er fristen for å reklamere 5 år, jf. §27. Du antyder at vannkjølingen er mellom halvannet og to år, så da kan du rette mangelkrav mot selger og andre tidligere salgsledd, eksempelvis leverandør/importør.

Forbrukerkjøpsloven §34 hjemler selgers erstatningsansvar for skader som har "nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk". Både hoved- og skjermkort har nødvendigvis nær tilknytning til bruken av et vannkjølingssett, og følgelig skal selger erstatte ditt økonomiske tap, se fkjl. kapittel 11. Dvs. at selger skal erstatte prisen for tilsvarende gode skjermkort/hovedkort per i dag.

At dette bevismessig kan bli litt vanskelig og at butikken nok vil bli litt motvillig ved tanken på disse kostandene, er en annen sak. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...