Gå til innhold

Er det noen systemkrav for Linux?

Mr. K

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fedora, OpenSUSE og Ubuntu er alle lett å sette opp, og det ferdige resultatet er omtrent likt. Ubuntu har vel den beste løsningen for ufrie drivere (skjermkortdrivere) foreløpig, men ellers er de veldig like.

Det eneste du må være obs på er partisjoneringsfasen. Installasjonsprogrammet i alle distroene antar "by default" at du vil bruke hele disken til Linux. Du kan i ditt tilfelle derfor ikke velge "Auto"-partisjonering, men må både partisjonere og velge partisjoner for hånd. Jeg husker at det er litt lett å gå i fellen i OpenSUSE. Fedora tror jeg var bedre.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

PepsiCo, brukerfeil betyr det ;)

double-a, jeg dualbooter Windows XP og Ubuntu 7.10 nå. Hadde Windows XP installert fra før, og lot mesteparten av harddisken være uformatert. Så er det bare å putte i Ubuntu-cden, lage partisjonene som trengs og installere... (eventuelt bare velge i installasjonen at du skal bruke ledig diskplass, dog da får du ikke en egen home-partisjon).

Lenke til kommentar

Flotte greier Decline.

Jeg venter på en ekstern harddisk som jeg skal bruke som backup for filene mine. Tar nok ikke så lang tid :!:

EDIT: Tar backup av filene mine nå, over til en server på noen hundre GB. Tar noen timer...

Får ikke til å boote fra cd!!

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Jeg får ikke til å boote fra CD-en som jeg har Ubuntu på!

Trykker F2 Men kan bare velge Windows Vista

Mulig jeg har valgt feil versjon, laster ned standard-versjonen nå.

Nå har jeg lastet ned AMD 64-versjonen siden prossessoren min heter AMD Athlon 64 X2 Dual core 3800+, og standard-versjonen.

Jeg prøver å starte maskinen med CD-en i, trykker F2 under oppstart, men kan bare velge Windows Vista i menyen. Noen som kan hjelpe?

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Beklager trippel-posting....

Jeg endra på settingene i BIOS, og nå går alt som smurt!

Sitter nå på Vista, og skal snart sette meg inn i Ubuntu! :!:

Vil det fungere på samme måte hvis jeg innstallerer Fedora?

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...