Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hmm.. smart. Er fortsatt litt usikker på hva jeg skal velge... Noen som har gode erfaringer med Fedora eller noen andre distribusjoner? Endret 29. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Fedora, OpenSUSE og Ubuntu er alle lett å sette opp, og det ferdige resultatet er omtrent likt. Ubuntu har vel den beste løsningen for ufrie drivere (skjermkortdrivere) foreløpig, men ellers er de veldig like. Det eneste du må være obs på er partisjoneringsfasen. Installasjonsprogrammet i alle distroene antar "by default" at du vil bruke hele disken til Linux. Du kan i ditt tilfelle derfor ikke velge "Auto"-partisjonering, men må både partisjonere og velge partisjoner for hånd. Jeg husker at det er litt lett å gå i fellen i OpenSUSE. Fedora tror jeg var bedre. Endret 29. november 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 OK. Jeg fikk høre at det kan bli problematisk å innstallere Windows FØR et annet operativsystem, så lurer på om jeg skal sette sammen en liten ekstra maskin siden kravene ikke er enorme akkurat. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Det er ikke problematisk å installere Windows før Linux. Det er faktisk den anbefalte rekkefølgen. Edit: Sjekk dualboot-guiden på Hardware.no. Endret 29. november 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Jeg setter alltid det som er til overs etter å ha laget root og swap til /home. Endret 29. november 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Hmm... kanskje jeg skal prøve da, har Vista, men har vel ikke ås mye å si. Tror jeg skal ta backup først? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Alltids lurt med backup først ja, uansett. Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Noen som har prøvd dette før? Altså å ha Linux sammen med Windows? Endret 30. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jaja, det funker det.. Men jeg fikk GRUB error etter en stund, så da ville den ikke boote fra GRUB :\ men tror det bare var tilfeldig feil Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 PepsiCo, brukerfeil betyr det double-a, jeg dualbooter Windows XP og Ubuntu 7.10 nå. Hadde Windows XP installert fra før, og lot mesteparten av harddisken være uformatert. Så er det bare å putte i Ubuntu-cden, lage partisjonene som trengs og installere... (eventuelt bare velge i installasjonen at du skal bruke ledig diskplass, dog da får du ikke en egen home-partisjon). Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 PepsiCo, brukerfeil betyr det Betyr vel egentlig feil i bootloaderen til linux, men den kan ha vær selvforskylt ja, uten at jeg hadde gjort noen endringer eller noe Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Flotte greier Decline. Jeg venter på en ekstern harddisk som jeg skal bruke som backup for filene mine. Tar nok ikke så lang tid :!: EDIT: Tar backup av filene mine nå, over til en server på noen hundre GB. Tar noen timer... Får ikke til å boote fra cd!! Endret 30. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Jeg får ikke til å boote fra CD-en som jeg har Ubuntu på! Trykker F2 Men kan bare velge Windows Vista Mulig jeg har valgt feil versjon, laster ned standard-versjonen nå. Nå har jeg lastet ned AMD 64-versjonen siden prossessoren min heter AMD Athlon 64 X2 Dual core 3800+, og standard-versjonen. Jeg prøver å starte maskinen med CD-en i, trykker F2 under oppstart, men kan bare velge Windows Vista i menyen. Noen som kan hjelpe? Endret 30. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Beklager trippel-posting.... Jeg endra på settingene i BIOS, og nå går alt som smurt! Sitter nå på Vista, og skal snart sette meg inn i Ubuntu! :!: Vil det fungere på samme måte hvis jeg innstallerer Fedora? Endret 1. desember 2007 av double-a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå