Gå til innhold

Er det noen systemkrav for Linux?

Mr. K

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Emnet sier vel det meste. Jeg vil sette opp en maskin i tillegg til PC-en min, og har tenkt å innstallere Linux på den. Maskinen kommer nok hovedsaklig til å bli brukt for programmering (C++, o.l.) og slike ting.

Så jeg lurer på om det er noen anbefalte systemkrav for å kjøre en Linux-distro? Og hvilken burde jeg velge til dette formålet?

Håper på svar.

D-A

EDIT: Skulle lest Sticky først... Dumme meg :!:

Men vil det funke like bra å lage en diskpartisjon?

Endret av double-a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Root - Her installeres selve linux.

Swap - fungerer som et mellomlager for linux, uten denne vil nok systemet gå tregt.

/home - Her som sagt lagres alle personlige filer for hver bruker bortsett fra root. Hvis du skulle bytte distro el. trenger du ikke å slette denne, slik at alle dine personlige data ikke går tapt. Denne partisjonen vil dukke opp som en mappe på root.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Og husk at SWAP-partisjonen ikke trenger å være så stor som den typisk kan være i Windows (hvis den er satt til egen partisjon). Ser jeg har satt SWAP-partisjonen til 4GB og tror kanskje det er litt overkill.

Kjørte i 4-5 måneder uten SWAP aktiv, og jeg merket ikke noe særlig til det! Og det med kun 512 MB RAM. Ubuntu bruker RAM-en på en helt annen måte enn Windows XP gjorde iallfall.

EDIT: Her tullet jeg med tallene! På min laptop er SWAP-partisjonen satt til 500MB, ikke 4GB som nevnt over. 38MB er nå i bruk med Firefox, Nautilus og terminal (++) kjørende. Det sier vel sitt?

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Veldig mange kjører knallhardt på regelen om: Swap=2*RAM

Men linux har veldig effektiv minnehåndtering, og i tillegg fungerer swappingen på en slik måte at man ikke trenger har mer swap enn RAM. F.eks kan man godt ha 2GB RAM og 1GB swap.

Litt sunn fornuft skulle tilsi at om man setter inn mer fysisk RAM i maskinen, vil man ikke trenge større swap-partisjon av den grunn - snarere tvert imot ;)

Lenke til kommentar
Veldig mange kjører knallhardt på regelen om: Swap=2*RAM

Men linux har veldig effektiv minnehåndtering, og i tillegg fungerer swappingen på en slik måte at man ikke trenger har mer swap enn RAM. F.eks kan man godt ha 2GB RAM og 1GB swap.

Litt sunn fornuft skulle tilsi at om man setter inn mer fysisk RAM i maskinen, vil man ikke trenge større swap-partisjon av den grunn - snarere tvert imot ;)

Nettopp. 2*ram regelen er fra gammelt av da det ikke var så vanlig med mye ram.

Trådstarter: Du trenger ikke 4GB SWAP. Det holder med 512MB. Med 2GB ram kommer du sannsynligvis aldri swappe.

10GB er sikkert nok, men siden du har så mye plass tilgjengelig, ville jeg hatt i alle fall 15GB, kanskje 20GB til root. På min ArchLinux bruker jeg litt i overkant av 13GB.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

20GB root

512MB swap

15 - 80GB home

Home kan du velge selv avhengig av hvor mye du trenger. Hvis du ikke skal lagre noe spesielt på den partisjonen annet enn tekstfiler og slikt trenger den ikke være så stor. Du kan heller bruke plassen til windows dersom du lagrer fil og nedlastede filer der.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hva bruker du som lagringsplass for personlige ting (dokumenter, film, musikk, bilder) på Windows?

Jeg bruker C:\ for lagring av alt på Windows.

20GB root

512MB swap

15 - 80GB home

Home kan du velge selv avhengig av hvor mye du trenger. Hvis du ikke skal lagre noe spesielt på den partisjonen annet enn tekstfiler og slikt trenger den ikke være så stor. Du kan heller bruke plassen til windows dersom du lagrer fil og nedlastede filer der.

Ørjan...

Ok. Men hvordan skal jeg dele harddisken opp?

Endret av double-a
Lenke til kommentar

Det logiske vil vel egentlig være; jo mer RAM, jo mindre SWAP, jo mindre RAM, jo mer SWAP? :)

Det du trenger er vel:

1. NTFS-partisjon til Windows

2. EXT3-partisjon til Linux-systemet / (f.eks 10-15 gb)

3. EXT3-partisjon til home (hva som helst, spørs hvor mye du vil lagre av ting du laster ned etc.)

4. SWAP (512mb - 2 gb)

Lenke til kommentar

Ja, sånn ja. Hvordan det gjøres avhengig av hvilken distro du installerer, ubuntu er ikke så veldig fleksibel sånn sett, men distroer som bruker f.eks YAST til installering har mer avanserte alternativer. Så det er ganske individuellt mellom distroene

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...