Mr. K Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Heisann alle sammen! Emnet sier vel det meste. Jeg vil sette opp en maskin i tillegg til PC-en min, og har tenkt å innstallere Linux på den. Maskinen kommer nok hovedsaklig til å bli brukt for programmering (C++, o.l.) og slike ting. Så jeg lurer på om det er noen anbefalte systemkrav for å kjøre en Linux-distro? Og hvilken burde jeg velge til dette formålet? Håper på svar. D-A EDIT: Skulle lest Sticky først... Dumme meg :!: Men vil det funke like bra å lage en diskpartisjon? Endret 28. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Til linux anbefaler jeg tre partisjoner, en root på ca 10 gb, 2 x størrelsen på ram til swap og resten til /home hvor alle brukerne på systemet bortsett fra root lagrer filene sine. Endret 28. november 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Så det blir 4 partisjoner til sammen? 1 til windows og 3 til Linux? jeg har en harddisk på 360 GB. 227 ledig. Er ganske ny på Linux, så trenger man alle 3? I så fall, hva til? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Root - Her installeres selve linux. Swap - fungerer som et mellomlager for linux, uten denne vil nok systemet gå tregt. /home - Her som sagt lagres alle personlige filer for hver bruker bortsett fra root. Hvis du skulle bytte distro el. trenger du ikke å slette denne, slik at alle dine personlige data ikke går tapt. Denne partisjonen vil dukke opp som en mappe på root. Endret 28. november 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Og husk at SWAP-partisjonen ikke trenger å være så stor som den typisk kan være i Windows (hvis den er satt til egen partisjon). Ser jeg har satt SWAP-partisjonen til 4GB og tror kanskje det er litt overkill. Kjørte i 4-5 måneder uten SWAP aktiv, og jeg merket ikke noe særlig til det! Og det med kun 512 MB RAM. Ubuntu bruker RAM-en på en helt annen måte enn Windows XP gjorde iallfall. EDIT: Her tullet jeg med tallene! På min laptop er SWAP-partisjonen satt til 500MB, ikke 4GB som nevnt over. 38MB er nå i bruk med Firefox, Nautilus og terminal (++) kjørende. Det sier vel sitt? Endret 29. november 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Reduserte nettopp min egen swap-partisjon fra 2GB (samme størrelsen som minnet) til 512MB, etter at maskinen har stått på i flere dager uten å bruke en eneste kilobyte av swap. På en bærbar med 60GB disk er de ekstra 1.5GBene "kjekt å ha". Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Veldig mange kjører knallhardt på regelen om: Swap=2*RAM Men linux har veldig effektiv minnehåndtering, og i tillegg fungerer swappingen på en slik måte at man ikke trenger har mer swap enn RAM. F.eks kan man godt ha 2GB RAM og 1GB swap. Litt sunn fornuft skulle tilsi at om man setter inn mer fysisk RAM i maskinen, vil man ikke trenge større swap-partisjon av den grunn - snarere tvert imot Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Ok. Jeg har 2 GB RAM. 10 GB root, 4 GB swap, og home kan være ca 100GB? Hvis jeg vil innstallere Ubunbtu, må jeg fortsatt ha alle 3 partisjonene? Endret 29. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Veldig mange kjører knallhardt på regelen om: Swap=2*RAM Men linux har veldig effektiv minnehåndtering, og i tillegg fungerer swappingen på en slik måte at man ikke trenger har mer swap enn RAM. F.eks kan man godt ha 2GB RAM og 1GB swap. Litt sunn fornuft skulle tilsi at om man setter inn mer fysisk RAM i maskinen, vil man ikke trenge større swap-partisjon av den grunn - snarere tvert imot Nettopp. 2*ram regelen er fra gammelt av da det ikke var så vanlig med mye ram. Trådstarter: Du trenger ikke 4GB SWAP. Det holder med 512MB. Med 2GB ram kommer du sannsynligvis aldri swappe. 10GB er sikkert nok, men siden du har så mye plass tilgjengelig, ville jeg hatt i alle fall 15GB, kanskje 20GB til root. På min ArchLinux bruker jeg litt i overkant av 13GB. Ørjan... Endret 29. november 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hvordan skal da disken min se ut? 1. 2 "hovedpartisjoner" (Windows, Linux) 2. 4 "hovedpartisjoner" 1. 2. Endret 29. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hva bruker du som lagringsplass for personlige ting (dokumenter, film, musikk, bilder) på Windows? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) 20GB root 512MB swap 15 - 80GB home Home kan du velge selv avhengig av hvor mye du trenger. Hvis du ikke skal lagre noe spesielt på den partisjonen annet enn tekstfiler og slikt trenger den ikke være så stor. Du kan heller bruke plassen til windows dersom du lagrer fil og nedlastede filer der. Ørjan... Endret 29. november 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Hva bruker du som lagringsplass for personlige ting (dokumenter, film, musikk, bilder) på Windows? Jeg bruker C:\ for lagring av alt på Windows. 20GB root512MB swap 15 - 80GB home Home kan du velge selv avhengig av hvor mye du trenger. Hvis du ikke skal lagre noe spesielt på den partisjonen annet enn tekstfiler og slikt trenger den ikke være så stor. Du kan heller bruke plassen til windows dersom du lagrer fil og nedlastede filer der. Ørjan... Ok. Men hvordan skal jeg dele harddisken opp? Endret 29. november 2007 av double-a Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg pleier å ha swap størrelse = RAM. Trenger ikke mer enn det. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det logiske vil vel egentlig være; jo mer RAM, jo mindre SWAP, jo mindre RAM, jo mer SWAP? Det du trenger er vel: 1. NTFS-partisjon til Windows 2. EXT3-partisjon til Linux-systemet / (f.eks 10-15 gb) 3. EXT3-partisjon til home (hva som helst, spørs hvor mye du vil lagre av ting du laster ned etc.) 4. SWAP (512mb - 2 gb) Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Greit. Men la oss si at jeg vil innstallere Ubuntu. Skal jeg boote med en cd på en av de nye partisjonene av harddisken min? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Boote med cd på en av dem nye partisjonene? Skjønte ikke det helt. Når du booter med cd bruker den ikke harddisken, men rammen Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Vel, hvordan skal jeg da få innstallert noe(en Linux-distro) på partisjonene? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Ja, sånn ja. Hvordan det gjøres avhengig av hvilken distro du installerer, ubuntu er ikke så veldig fleksibel sånn sett, men distroer som bruker f.eks YAST til installering har mer avanserte alternativer. Så det er ganske individuellt mellom distroene Endret 29. november 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Vel, hvordan skal jeg da få innstallert noe(en Linux-distro) på partisjonene? Installasjonsprogrammet finner disken og partisjonene, og lar deg velge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå