kevinedomm Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hei! Jeg lurte bare på en enkel ting; La oss si at jeg er 16, og sitter på med en som er 17, altså han kjører uten sertifikatet, og vi blir stoppet, har jeg like mye skyld da? Blir jeg straffet i det hele tatt? Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg vet at dette ikke er det du vil høre, men jeg vil råde deg og han til å IKKE gjøre dette (eller gjenta det, om det allerede har skjedd). Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Ikke fanken om jeg setter meg i passasjerstolen hans Er bare nysgjerrig, siden han og en annen 16 åring i klassen tok seg en tur til Oslo i snøværet med sommerdekk... og det er ca. 60 mil herfra. Med andre ord; Passasjeren blir også straffet? Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ikke fanken om jeg setter meg i passasjerstolen hans Er bare nysgjerrig, siden han og en annen 16 åring i klassen tok seg en tur til Oslo i snøværet med sommerdekk... og det er ca. 60 mil herfra. Med andre ord; Passasjeren blir også straffet? Så lenge du er klar over at han ikke har lappen, så kan du også straffes. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Straffes? Trodde det var ved eventuelle forsikringssaker man stod veldig dårlig til i slike tilfeller jeg. Ikke at passasjeren blir straffet ved eventuell politikontroll eller lignende. Vet ikke, bare mener og tror... Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Svaret er nei. Du kan ikke straffes for å sitte på med en som ikke har lappen. Dette gjelder også hvis du faktisk vet at vedkommende ikke er i besittelse av gyldig førerkort. Likevel kan det få konsekvenser i den forstand at din erstatning fra forsikringsselskapet ved en eventuell ulykke med personskade kan reduseres eller falle bort. Dersom du låner bort et kjøretøy du eier til en person du vet at ikke har lappen kan du imdilertid straffes for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå