Gå til innhold

Slette Linux og installere Windows

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Gah.

Prøvde Linux Ubuntu 7.10 her om dagen, men savnet Windows XP (som jeg alltid har brut) fort. Nå vil jeg bare fjerne all Linux-dritten og installere Windows igjen. Har CD-ene til både Ubuntu og Windows. Alle guidene på nettet inneholder lange koderemser og forvirrer meg. Å bare restarte PC-en med Windows CD-en i skuffen løste ikke problemet denne gangen, til en forandring.

Hva gjør jeg? Har ingen partisjoner, tror jeg. Da jeg installerte Linux restartet jeg Windows med Linux CD-en, og valgte "installer", alt av Windows ble da slettet og jeg byttet til Linux. Nå vil jeg gjøre det motsatt vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal jo egentlig bare være å sette inn windows-plata og starte maskinen på nytt.

men sørg for at cd rom står som 1 boot device.

da skal du kunne starte fra platen, og får tilgang til partisjonene litt ut i installasjonsprosessen ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Når jeg restarter med Windows Cd-en i, kan jeg velge å starte fra CD, men så blir skjermen bare svart og ingneting skjer.

Hvordan gjør jeg at CD rom står som 1 boot device?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Det er ikke noe som heter "Press del to enter setup" på min maskin. Bare "F10 = ROM based set up" (eller noe sånt), og den leder til den blå skjermen med noen menyer som ikke sier så mye. Fant bare en innstilling kalt Boot from CD: Enabled der.

Setter stor pris på om noen kan hjelpe, foreløpig ser det ut som jeg er fanget i Linux i all evighet!

Lenke til kommentar

Windows-CDen skal fint kunne bootes, helt uavhengig av hva som ligger på disken. Windows-setup skriver også rett over MBR når man installerer, så dette høres ut som et annet problem. Har Windows-CDen din funket før? Høres mer ut som den kanskje er skadet eller noe sånt.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Er 100% sikkert på at det ikke er noe feil med CD-en. Har flere versjoner, og ingen av dem funket. Og ja, de funket helt fint før.

Skal teste ut det hårek skrev nå, håper virkelig det funker...

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med dette jeg. Det går helt fint helt frem til jeg skal velge "Reset MBR", og jeg skal bekrefte med "y", så bare hopper den tilbake til at jeg skal velge alternativ 4 igjen. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...