stian-hg Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Dette er dumt å spørre om, men jeg må bare får det bekreftet :oops: Man kan kjøre vanlige harddisker (ATA/100) på hovedkort som støtter S-ATA? Man trenger nødvendigvis ikke å ha en S-ATA disk? Lenke til kommentar
sjantiok Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 har kortet vanlig ide kontakt kan du bruke hardisken uten problem. har hovedkortet ikke vanlig ide kontakt må du skaffe en converter til s-ata. disse fåes hos komplett data blant andre. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Så sant hovedkortet har tilkobling for vanlige disker så går det bra ja Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Jeg skjønner, men av de hovedkortene som per i dag støtter S-ATA (er vel ikke så alt for mange), det er vel kun E7205 kortene som støtter S-ATA, eller...? Av disse så støtter vel alle både S-ATA og ATA/100/133? F.eks. Asus' sine P4G8X. Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Serial Ata har en helt annen plugg ca 1,5 cm bred mot den vanlige IDE-kontakten som ATA 100 har (4-5 cm?). Følgelig må du ha en eller annen form for overgang for at dette skal fungere. Abit NF7-s har en slik konverter. Nederst på denne siden er et bilde. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1759&p=2 Det skal visstnok være et lite tap i overgangen fra 150 port til ATA 100-disk(skulle bare mangle), men ytelsen totalt sett skal faktisk bli bedre på ATA 100-disken med en serial tilknytning. Det er veldig mange andre kort som støtter dette enn E7205 Chipset fra Intel. Nforce 2 fra Nvidia, samt KT400 fra VIA (AMD-relatert) har begge støtte for dette. Mange modeller har valgt med dette, mens de rimeligere strippede hovedkortene er uten det. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Ja det med bedre ytelse på ATA 100 har jeg lest en eller annen plass, og forstod det måtte en form for overgang til, men som den amatøren jeg er på emne så måtte jeg bare spørre om det kanskje var mulighet for både S-ATA og vanlig IDE, at kortene hadde støtte for begge uten at vi må kjøpe overgang. Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Ingen hovedkort har støtte for BARE S-ATA ennå nei... ATA-133 finnes jo også da...tror ikke 150-133=17 utgjør noe enormt, men bra med mindre ledninger da. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Ingen hovedkort har støtte for BARE S-ATA ennå nei...ATA-133 finnes jo også da...tror ikke 150-133=17 utgjør noe enormt, men bra med mindre ledninger da. Ja det er ledningene og at du slipper å tenke på master og slave. Er faktisk plug end play prinnsippet. Men det vil gå noen år til enda får det er kommet hovedkorter som bare støtter SAta. Når det gjelder hastigheten så klarer du deg meget bra med ATA66 harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå