Gå til innhold

Noen som kan ta bilder av V32MCAK?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte TV-en på torsdag, og nå har jeg neppe råd til digitalkamera før desemberlønna kommer. :)

Men vær obs på at et foto av en TV-skjerm uansett ikke gir noe godt inntrykk av bildekvaliteten på en TV. Det blir mange feilkilder: Fotoapparatet, fotografen, belysning og fargebalanse i fotoet, PC-skjermen din osv. Aftenposten/forbruker.no klarte ikke en gang å få fargen på kabinettet i nærheten av riktig da de testet den. Min er i alle fall ikke lysegrå, men praktisk talt svart både foran og bak.

Lenke til kommentar

Sånn ser TV-en ut. Svart, blank finish, ikke grå som Aftenposten (forbruker.no) påstår. Verken stygg eller spesielt pen. Fotografert med Canon Powershot A570is i innelys-modus, uten blits.

post-140319-1198057576_thumb.jpg

post-140319-1198057650_thumb.jpg Nærbilde av TV-bildet, uten noe særlig lys på i rommet.

post-140319-1198057906_thumb.jpg Originalbildet, en JPEG som vises på TV via harddiskopptaker.

Fotografiene yter ikke TV-bildet full rettferdighet. Bildet, slik det ser ut på TV, ligger nær opp til orignalbildet vist på LCD PC-skjerm. Årsaken til det, kan vi evt. diskutere i forumet for digital foto.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter at det ble etterspurt i den store Tatung til 5000-tråden, kompletterer jeg med noen bilder som fokuserer mer på selve apparatet enn skjermbildene.

post-140319-1199984212_thumb.jpg

Tatung V32MCAK fra den siden man oftest ser den.

post-140319-1199984243_thumb.jpg Baksiden...

post-140319-1199984262_thumb.jpg ... med forklaringer.

post-140319-1199984289_thumb.jpg

De fleste tilkoblingene sitter nedoverrettet

post-140319-1199984318_thumb.jpg og en HDMI er lettere tilgjengelig sett fra siden (høyre)

post-140319-1199984342_thumb.jpg

På venstre side er det påtrykt forklaring til noen betjeningsknapper som er kjekke å ha når man ikke finner fjernkontrollen, men da knappene er på baksiden av kabinettet er det lett å bomme.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hmm. Mange av bildene var ubrukelige synes jeg. Uklare (fra kamera) og støyete.

Har tenkt og kjøpe meg Toshiba REGZA 37" LCD-TV 37X3030DG

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337849

Om det blir den TV'en aner jeg ikke...

Skal sette opp mitt speilrefleks-kamera på stativ og ta bilder av skjermen med manuelle innstillinger på kamera og poste det i TV-Apparater.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Hmm. Mange av bildene var ubrukelige synes jeg. Uklare (fra kamera) og støyete.

Jeg siterer meg selv fra lenger opp i tråden:

Men vær obs på at et foto av en TV-skjerm uansett ikke gir noe godt inntrykk av bildekvaliteten på en TV. Det blir mange feilkilder: Fotoapparatet, fotografen, belysning og fargebalanse i fotoet, PC-skjermen din osv. Aftenposten/forbruker.no klarte ikke en gang å få fargen på kabinettet i nærheten av riktig da de testet den. Min er i alle fall ikke lysegrå, men praktisk talt svart både foran og bak.

Skal sette opp mitt speilrefleks-kamera på stativ og ta bilder av skjermen med manuelle innstillinger på kamera og poste det i TV-Apparater.

Jeg venter spent på resultatet, og tar gjerne i mot tips om hvilke innstillinger som er å anbefale dersom jeg skal ta bedre bilder av TV-skjermer seinere. :)

Lenke til kommentar

*Hulk trykka på feil knapp, mista alt jeg har skrevet*

Prøv og sett kameraet på 1/60 lukketid og lav ISO. Jeg prøvde det på en CRT skjerm og resultatet ble et greit bilde (en liten stund siden). Men med litt bevegelser da det var litt hurtig bevegelser da jeg tok det.

Men har du lysterk Skjerm så tror jeg det går bra og kan dermed senke lukketiden.

Bilde må taes uten blits selvsakt (ja det har du gjort).

PS: Ja får jo problemer med at fargene blir feil og belysningen roter det til. Men bildene jeg greier og ta kan da vise hvor skarp TV'en er i alle fall.

Lenke til kommentar

Har du også noen ide om hva som er best av å sette stativet nær TV (1m) og bruke viddvinkel, eller 3m unna og zoome inn?

Hva skarpheten angår, så skal jeg også prøve med tidsutløser slik at jeg ikke berører stativ og kamera i det bildet taes, samt ta bilder med forskjellig skarphetsinnstilling på TV-en. Kanskje bildene er uskarpe fordi jeg har stilt skarphet til 0? ;)

Lenke til kommentar

Må min Canon 350D har jeg skarpheten på ca 1+ eller 1,5+.

Men ikke for skarpt.

Tidutløser er en bra ting. Men vi snakker om så lav lukketid (mindre sekunder) at det kanskje ikke betyr så mye.

Du har vell mulighet for 2sek tidsutløser (også 10sek) som du kan bruke...

Jeg vurderer og sette kameraet mitt ca 2 meter fra TV'en med brennevidde på 28mm (1,5 crop dermed 50mm) for og få "best bilde".

Jeg tenker også på og ta min 70-300mm objektiv og sette den på ca 200mm og være 92cm unna skjermen. Selfølgelig ville ikke et slikt bilde bety mye for oss siden vi ikke sitter klint inntill skjermen.

Eksempel på 300mm:

crop-IMG_2940.jpg

Som du ser er det ganske så nært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...