Gå til innhold

Hjelp til valg av høytalere

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått tak i en forsterker, som i følge en som har peiling på slikt, skal være en forsterker med utrolig fin lyd osv. Det jeg vil ha tak i er noen høyttalere, som jeg kan bruke sammen med forsterkeren.

Foreløpig blir nok høyttalerne brukt mest til musikk, og jeg ønsker at høyttaleren kan spille "hele spekteret". Med det mener jeg at den skal gi god lyd i diskant og mellomtone, men at det også skal være en litt skikkelig bass i dem.

Forsterkeren er en 2x150w

Mitt budsjett er ca 2000 kr.

Hva mener dere at er den beste høyttaleren til den prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags forsterker er det du har?

NAD C372 kanskje?

Hva slags musikk skal du spille?

Men uansett, til 2000 kroner er utvalget litt begrenset.

En forsterker med slike krefter som din har er vel mer vanlig å bruke sammen med litt dyrere høyttalere, eller høyttalere som er veldig effekthungrige.

Kan ramse opp et par forslag.

Dynavoice M-65

XTZ 80 Front

JBL Northridge E-80 (3000kr)

Lenke til kommentar

Sidemonterte subber er ikke noe problem, for jeg har nok av plass.

Angående forsterker, så var jeg litt feilinformert, men det er 2x100w RMS.

Forsterkeren på 100w klarer vel å drive disse høyttalerene, eller bør jeg gå for noen andre?

Det er en CL200

Endret av obrestad
Lenke til kommentar

Det er bra.

Jeg leste forresten at forsterkeren forsynte 100w på 8 ohm høyttalerer, men hvis jeg koblet på 4 ohm, så ville effekten øke drastisk. Det skulle ikke kjøres mindre enn 4 ohm på forsterkeren...

Det gjør at jeg også tror jeg skal klare å drive dem.

Lenke til kommentar
Jeg leste forresten at forsterkeren forsynte 100w på 8 ohm høyttalerer, men hvis jeg koblet på 4 ohm, så ville effekten øke drastisk. Det skulle ikke kjøres mindre enn 4 ohm på forsterkeren...

Det kommer ann på hvordan forsterkeren er satt sammen.

Er noen forsterkere hvor effekten blir dobbelt og andre det er lite forskjell på.

Lenke til kommentar

M-65 er vel det beste valget vis du skal ha hele lydspekteret og samtidig ha ordentlig kvalitet. De sidemonterte wooferene er ikke noe å skryte av når det kommer til bra lydtrykk, og Cvene har nok lydtrykk men en heller spinkel mellomtone (Med tanke på at mellomtonen blir spilt på samme elemement som bassen) :)

EDIT: OG se nå på Dynavoicene! Designet er et mesterverk :D Hele 2 mellomtone elementer, 2 bass elementer og 1 diskant.

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...