perottol Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 perottol Hei, Jeg holder på å lage en webside hvor man kan poste nyheter fra en admin-side. All admin-kildekoden har jeg lagt i en egen mappe, og jeg har opprettet .htaccess og .htpassword i denne mappa. Når jeg prøver å åpne noen av filene i denne mappa får jeg beskjed om å taste brukernavn og passord. Problemet mitt er at jeg includer disse filene i stedet for å åpne dem, og da trenger man tydeligvis ikke passord til. Noen som har ideer om hvordan jeg kan løse dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kan du ikke bygge inn passordsjekk i adminfilene istedenfor da? Eller er det ikke .php-filer som ligger i den mappen? Jeg forstår ikke helt hva du mener Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Denne koden før <form> feltet (nedenfor) i siden. session_start(); function checkVar($var, $type = 0) { if ($type === 0) $type =& $_POST; else $type =& $_GET; if (isset($type[$var]) && !empty($type[$var])) { return TRUE; } return FALSE; } $formmessage = ''; $brukernavn = 'Ditt_brukernavn'; $passord = 'Ditt_ønskede_passord'; /* ** brukernavn og passord kan du hente fra database (husk ** mysql_real_escape_string()) eller evt. lagre passordet ** her som md5sum og bytte $passord nedenfor med ** md5($passord). ** ** md5sum kan du lage ved å skrive inn ** <?php echo md5('Ditt_passord'); ?> i en .php fil. */ if (isset($_SESSION['AUTH']) && $_SESSION['AUTH'] === TRUE) { include('egen_mappe/adminfil.php'); } else { if (checkVar('submit_login', 1)) { if (checkVar('bnavn', 1)) { if (checkVar('bpass', 1)) { if (!strcmp($_GET['bnavn'], $brukernavn)) { if (!strcmp($_GET['bpass'], $passord)) { // <--- her må du evt. sette inn md5() $_SESSION['AUTH'] = TRUE; include('egen_mappe/adminfil.php'); } else $formmessage = 'Brukernavn eller passord er ugyldig'; } else $formmessage = 'Brukernavn eller passord er ugyldig'; } else $formmessage = 'Passord er ikke skrevet inn'; } else $formmessage = 'Brukernavn er ikke skrevet inn'; } } Denne koden hvor du vil ha brukernavn og passordfeltet (dette er form feltet). <form name="login" action="" method="GET"> Brukernavn: <input type="text" name="bnavn" /><br /> Passord: <input type="password" name="bpass" /><br /> <input type="submit" name="submit_login" value="login" /><br /> <?php echo $formmessage; ?> </form> Edit: La til session. Endret POST til GET Endret 17. desember 2007 av grimjoey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå