Gå til innhold

Tight CL4 Timings On DDR3 Memory Is Possible!

Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke verst.

Kunne gjerne ha tenkt meg å sett noen minne-benchmarks på de brikkene. :)

Det var jo "Benchmarks" på de andre sidene, var ikke bare en side.

Ontopic: Dette ser lovende ut, skal bygge ny data om noen måneder så får håpe de lanserer enda bedre minne.

Lenke til kommentar

Ikke for å stikke under en stol at DDR3 viser imponerende ytelse, men konklusjonen til Legit Reviews er helt bak mål.

At BIOS tilbyr CAS 4, og at programmer viser samme verdi, betyr overhodet ikke at det er reelt. Funksjonen i BIOS kan i prinsippet "merkes" med hva som helst, og referere til hva som helst - hvis dette er tilfelle så er det ikke første gang. Geil ga i sin tid ut både TCCD og BH-5-basert minne som var sertifisert til CAS 1.5, selv om ingen av de designene støtter noe lavere enn 2.0...

Se f.eks. dette innlegget, hvor en hovedkort-designer utfører målinger av signalene hvor CAS 1.5, 2.0 og 2.5 valgt i BIOS - hvor de to førstenevnte gir like lang forsinkelse...

Det er *ingenting* som engang sannsynliggjør at de brikkene virkelig støtter CAS 4, og langt mindre som "beviser" det. JEDECs DDR3-spesifikasjoner går bare fra 5 til 10, mens 11 har status som "optional". Brikkene bruker sannsynligvis disse Micron-chipene, og som vi ser er ikke deres Mode Register programmert for å gjenkjenne CAS 4. Dermed er det både uinteressant og nærmest utenkelig at chipene har de pipeline-trinnene som skal til for å kunne støtte CAS 4. I motsetning til de fleste timings, må nemlig chipene spesielt designes til å støtte hver CAS-verdi, og den må også programmeres inn i minnet under hver oppstart. Disse brikkene er jo først og fremst laget for å kjøre på høy klokkefrekvens, og selv om de kanskje bruker noen litt andre chiper på akkurat disse modulene, er det svært lite trolig at Micron ville brydd seg med å legge til en lavere CAS-trinn. Liten vits på brikker som neppe noen ville ha kjørt på så lav CAS / frekvens uansett. Et annet poeng er at det neppe finnes noen minnekontrollere som støtter CAS 4...

De viser ingenting om forskjell i ytelse/stabilitet mellom 4 og 5, og sannsynligheten for at Corsair-designerne ikke skal ha fått med seg at Mode Registers ikke går lavere enn til 5, og at de ikke skulle vite at CAS uløselig avhenger av chip-designet, er også svært usannsynlig. Jeg sier ikke at CAS 4 ville ha vært teknisk umulig, for det er det ikke. Men det ville alikevel ikke vært hensiktsmessig å legge til støtte for den forsinkelsen, av en lang rekke årsaker. Så jeg lukter absolutt BS her...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Reelt eller ikke så er det i hvertfall noe som gir en fin økning i ytelse når de sammenligner samme hastighet med forskjellig timing's. Så jaja kanskje det ikke er 100% reelt, men det gir i hvertfall en indikasjon på DDR3 har et utrolig potensialet.

Glad jeg har dårlig med penger nå.....sånn at DDR3 for modnet seg litt, sitter på DDR nå...så det jo en sjangs for at jeg klarer og komme unna DDR2 generasjonen

Lenke til kommentar

Jada, DDR3 viser imponerende klokkeskalering. Faktisk er det jo nettopp høyere klokkefrekvens som gir best utslag i testen, noe som viser at det er lite hensiktsmessig å bruke veldig stramme timings, da det setter en stopper for skaleringen og dermed gir dårligere totalytelse.

Selv om jeg ikke regner med at minnet virkelig kjører på CAS 4, bør det absolutt være mulig for bra DDR3 å gjennomføre prosessen på et tilsvarende tidsrom. DDR2 har jo klart CAS 3 på godt under 3 volt, og den spenningen kan kanskje sammenlignes med 2.3 V på DDR3 (på "kamikaze-skalaen").

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...