Alkjeks Skrevet 20. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2009 Islandsk er faktisk veldig likt norsk (snakker begge språk selv), og mange av de jeg kjenner klarer å tolke hva jeg sier uten å ha hørt meg snakke noe særlig før. Jeg har hørt litt på islandsk nettradio, og jeg skjønte ikke et kvekk, for å si det mildt. Men det kan ha noe med at de snakker fort på radio. Er nok mye lettere når noen snakker sakte, eller å lese islandsk. Lenke til kommentar
krittz Skrevet 26. september 2009 Rapporter Del Skrevet 26. september 2009 Ville en islandsk person forstått dette?: Ég veit ekki hvað skal segja. Veistu? =P Þetta er alveg lélegt.. lol!! Nei, nei, ég reynir að vera fyndið. Geturðu að sjá íslenskan mín er að vera aaaaalveg crappy? (mitt forsøk på islandsk) =S Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. september 2009 Rapporter Del Skrevet 27. september 2009 Uten at jeg kan islandsk, så tor jeg dem ikke bruker "crappy" der borte. Er ikke dem ikke fanatiske motstandere av låneord på Island?. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 29. september 2009 Rapporter Del Skrevet 29. september 2009 Ville en islandsk person forstått dette?: Ég veit ekki hvað skal segja. Veistu? =P Þetta er alveg lélegt.. lol!! Nei, nei, ég reynir að vera fyndið. Geturðu að sjá íslenskan mín er að vera aaaaalveg crappy? (mitt forsøk på islandsk) =S En islending forstår nok det der, ja. Men de bruker heller ad ætla for å skulle. Að skulu har en litt annen vri på betydningen. Det er mer hvis du er oppgitt, og ofrer deg, og sier: "ok, ok, da skal jeg gjøre det!" Da ville en islending sagt "Ok, ok ég skal gjera það!" Og så prøver du å være fyndinn om du er mann, og fyndin om du er kvinne. Dessuten blir det geturðu séd að... Av en eller annen grunn blir det siste i perfektum partisipp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå