thadon Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Ja som trådtittel sier vil jeg lære meg litt islandsk. Noen som har noen goder linker? Aviser også. -Takk Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 Islands største avis, gratisavisen Fréttablaðið. Lenke til kommentar
Vitharr Skrevet 28. november 2007 Rapporter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Universitetet på Island har dette nett-kurset: http://icelandic.hi.is/ Jeg bruker det selv og har lært meg veldig mye ^^ Endret 6. desember 2007 av Vitharr 1 Lenke til kommentar
thadon Skrevet 29. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Takk for linker, skal sjekke ut Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 29. november 2007 Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Det går an å se på islandsk tv over internett også, men vær obs på at muntlig islandsk avviker i stor grad fra skriftlig! Har ikke link lenger dessverre, men det burde ikke være for vanskelig å finne tror jeg. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 29. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. november 2007 Fant noen klipp på den avisen olsen sendte link til. Prøver meg bare litt gradvis å forstå islandsk, ganske artig språk. Morro at selv om man ikke kan et døyt islandsk så kan man forstå deler av en tekst Lenke til kommentar
Kachi Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Og dersom du har litt penger, så har Transparent ein god program serie for mange spåk. Before You Know It og Learn * Now. Lenke til kommentar
Elindomiel Skrevet 3. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2007 Det er ei Islandsk 'Teach Yourself' bok, og jeg liker norsk boka deres. Alle Teach Yourself bokene har CD-er også. Du kan prøve dem. Teach Yourself kan finnes i Amerika og England, så kanskje kan de finnes i Norge også. Lykke til! Lenke til kommentar
jarvoll Skrevet 4. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Ja, også dersom du har noen spare penger, kan du kanskje se på filmer på DVD med islansk tekst. Vet ikke om Norge, jeg, men i Australia, når det finnes DVD-er med norsk, så har de fleste også svensk, finsk, og islansk (vet ikke hvorfor, men dansk er sjelden). Det hjalp meg meget med norsken (etter at jeg hadde pugget litt grammatikk, selvfølgelig). Og jeg må si også at islansk er det kuleste! Ville lære det selv, egentlig. Å ja, "Teach Yourself" anbefales også; har brukt dem med fransk og russisk. Endret 4. desember 2007 av jarvoll Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 5. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2007 Lykke til med dette. Mener å ha lest eller hørt et sted at Islandsk er et av verdens vanskligste språk å lære seg. Kult ja..det er vel en liten smule likt norrønt? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2007 Islandsk er omtrent som det var på vikintiden, utenom om uttalen. Var et helvete å forstå hva de sier når de snakker sp fort. Må bare takke Vitharr for den linken igjen, fantastisk bra nybegyner side Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 5. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2007 Islandsk er omtrent som det var på vikintiden, utenom om uttalen.Var et helvete å forstå hva de sier når de snakker sp fort. Må bare takke Vitharr for den linken igjen, fantastisk bra nybegyner side Ja, mente det var noe sånt ja. Hvorfor vil du lære Islandsk forresten? To jenter i klassen min på barneskolen hadde foreldre fra Island, vi så Løvenes konge på Islandsk en gang, umulig å forstå noe som helst.... Lenke til kommentar
thadon Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2007 For morro skyld egentlig, artig språk. Lenke til kommentar
Vitharr Skrevet 5. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Islandsk er omtrent som det var på vikintiden, utenom om uttalen.Var et helvete å forstå hva de sier når de snakker sp fort. Må bare takke Vitharr for den linken igjen, fantastisk bra nybegyner side No problemo Unfortunately så har jeg glemt nesten alt jeg lærte meg fra kurset, hehe. Endret 5. desember 2007 av Vitharr Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Lykke til med dette. Mener å ha lest eller hørt et sted at Islandsk er et av verdens vanskligste språk å lære seg. Kult ja..det er vel en liten smule likt norrønt? Jaha? Islandsk er faktisk veldig likt norsk (snakker begge språk selv), og mange av de jeg kjenner klarer å tolke hva jeg sier uten å ha hørt meg snakke noe særlig før. Tror afrikanske stammespråk er rundt 164% vanskeligere å lære. At de snakker fort er naturlig for alle fremmede språk, fordi man må bruke litt ekstra tid til å tolke alle ordene. Når man begynner å lære språket bruker man mindre tid på å tolke det, og får følelsen av at de snakker saktere. Endret 6. desember 2007 av IQ Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Du kan forstå mye tysk også når du leser på papiret, men ikke skjønne et kvekk når du hører tyskere snakke. Samme med dansk. Det er vel fordi alle de germanske språkene kommer fra samme grunnbase, men uttales helt forskjellig. Nederlandsk har nesten norske ord overalt, men pokker meg om jeg hører noe annet enn hublahubluhubluhublu når noen snakker det. Endret 6. desember 2007 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 6. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2007 Lykke til med dette. Mener å ha lest eller hørt et sted at Islandsk er et av verdens vanskligste språk å lære seg. Kult ja..det er vel en liten smule likt norrønt? Jaha? Islandsk er faktisk veldig likt norsk (snakker begge språk selv), og mange av de jeg kjenner klarer å tolke hva jeg sier uten å ha hørt meg snakke noe særlig før. Tror afrikanske stammespråk er rundt 164% vanskeligere å lære. At de snakker fort er naturlig for alle fremmede språk, fordi man må bruke litt ekstra tid til å tolke alle ordene. Når man begynner å lære språket bruker man mindre tid på å tolke det, og får følelsen av at de snakker saktere. Jeg var ikke sikker på det da.... Ja, jeg vet at det er likt norsk. Afrikanske stammespråk ja...Nesten det samme som smoi her i Norge. Lenke til kommentar
gjona Skrevet 19. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2009 Da er jeg kanskje en reddende engel som har startet et lite islandsk-kurs for dere som vil lære? Film med utale og de første enkle islandske frasnene finner du her. Håper jeg kan være til hjelp. Klemmer, Gudrun Jona Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 19. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) @Trådstartar, du er ikkje den einaste her som vil lære å snakke islandsk, eller som dei seier der: læra að tala íslensku. Eg er halvt islandsk, og har vore hos familien min der kvar einaste sumar sidan eg var eitt år gamal, og difor er islandsk for meg eit språk to. Eg er så heldig at eg har lært meg å tolke det dei seier muntleg, sjølv om eg ikkje ein gong skjønner halvparten av orda deira. Og i det siste har eg fatta stor interesse for språket, og gått verkeleg inn for å lære meg det. Og det går bra, takket vere ei bok som heiter: Colloquial Icelandic. Søk på ho på netet. Ho er verkeleg flott. Du kan få kjøpt ho på norli.no, til dømes. Det fylgjer med ein CD med hjelp til uttale og slik. Men då må du passe på å kjøpe rett utgåve av boka! Eg trur ikkje det er svært lett å lære noko islandsk berre frå netet. Dessutan har me ei Islandsk - Norsk ordbok av Ivar Orgland og Frederik Raastad. Ho inneheld noko om islandsk uttale, grammatikk, islandske personnamn, og litt anna. Men ha det i hug at Islandsk ikkje er så lett; kasus som virker inn på ein god del av språket, personbøying av verb, og så vidare. Lykke til med dette. Mener å ha lest eller hørt et sted at Islandsk er et av verdens vanskligste språk å lære seg. Kult ja..det er vel en liten smule likt norrønt? Jaha? Islandsk er faktisk veldig likt norsk (snakker begge språk selv), og mange av de jeg kjenner klarer å tolke hva jeg sier uten å ha hørt meg snakke noe særlig før. Tror afrikanske stammespråk er rundt 164% vanskeligere å lære. At de snakker fort er naturlig for alle fremmede språk, fordi man må bruke litt ekstra tid til å tolke alle ordene. Når man begynner å lære språket bruker man mindre tid på å tolke det, og får følelsen av at de snakker saktere. Du snakkar islandsk óg. Tøft. Eg veit ikkje kor samd eg er med deg i at islandsk og norsk er veldig like. Kun småord stemmar mykje over ens med kvarandre, men dei større orda er totalt forskjellege. Me hev jo verb som að vera, að hava, að vona, að fara, som er å vere, å have, å vone, å dra/å fare. Men så hev me jo dei større orda som business, som vert viðskipti på islandsk, eller filologi som vert textafræði (litt usikker på det siste). Om ein snakkar nynorsk, så kan nokon fleire ord vere lettare å forstå, slik som medan (nynorsk for mens), som er meðan på islandsk. (Sjå på namnet mitt. eðane forsvann.) Eg trur ogso at afrikanske stammespråk er vanskeligare å lære. Endret 19. juni 2009 av Sigur ur Nor lendingurinn Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 19. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2009 Lykke til med dette. Mener å ha lest eller hørt et sted at Islandsk er et av verdens vanskligste språk å lære seg. Kult ja..det er vel en liten smule likt norrønt? Jaha? Islandsk er faktisk veldig likt norsk (snakker begge språk selv), og mange av de jeg kjenner klarer å tolke hva jeg sier uten å ha hørt meg snakke noe særlig før. Nå vet ikke jeg om du tenker på uttale eller skrivemåte, men jeg vil driste meg til å påstå at uttalen har beveget seg ganske langt i fra noe som ligner på norsk. Skriftlig sett er det veldig greit, det er stort sett slik det var for 800-1000 år siden. Og da ikke så ulikt norsk, hvis man ser bort i fra kasus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå