Gå til innhold

To splitter nye WD-disker klikket samtidig

tomcse

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte to ny SATA-disker fra Western Digital, 750GB + 1000GB, for å bytte ut mine to år gamle WD-disker på 400GB + 320GB.

Planen var å klone partisjonene på gammeldiskene over til nydiskene, slik at hver partisjon ble tilsvarende større. Deretter "pensjonere" de to gamle.

Har gjort samme operasjonen før når jeg kjøpte de to gamle for to år sida med en floppy-disk inneholdende Norton Ghost 2003. Brukte samme floppy-disk nå også for å klone diskene over på hver sin ny.

Begge nydiskene ble gjenkjent uten problem i BIOS, og kloningen med Ghost 2003 gikk uten en eneste feilmelding på begge diskene.

Men så, når jeg da tok ut mine to gamle disker for å starte med kun de to nye, klarte ikke BIOS å gjenkjenne nydiskene lengre. Det høres gjentatte små klikkelyder fra begge diskene. BIOS klarer etter noen minutters tikking å gjenkjenne dem, men så er det slutt.

Så nå har jeg satt inn de to gamle diskene og startet opp Windows som før igjen og klør meg i hodet. Hvordan er dette mulig?? To disker svikter samtidig?

Eneste andre fellesnevner jeg finner, bortsett fra kloninga med Norton Ghost 2003, er en mulig fraktskade. Men likevel.

Har noen opplevd noe slikt? Er de virkelig defekte eller er det noe annet som kan gjøres? Lukter retur lang vei her skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge nydiskene ble gjenkjent uten problem i BIOS, og kloningen med Ghost 2003 gikk uten en eneste feilmelding på begge diskene.

Heisann

Ghost 2003 er dårlig medisin for SATA disker, Ghost 2003 er nemlig ikke i stand til å skrive til SATA disker uten at den aller siste patchen til Ghost 2003 er installert. Allikevel så forsøker den akkurat å gjøre dette med resultat at alt man skriver til disken blir korrupt. Å få installert den siste patchen er litt vanskelig siden Symantec ikke lenger supporterer Ghost 2003 og har fjernet alle oppdateringer fra Liveupdate.

Jeg regner med at du i værste fall må low level formatere diskene dine, du skulle finne verktøy for dette hos produsentens hjemmesider.

Jeg kan ikke forstå at diskene kan være fullstendig ødelagt men man skal aldri si aldri......

/HH

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har prøvd å kjøre verktøy fra produsenten på floppy men får ikke kjørt en test en gang på den på 750GB. Den blir gjenkjent etter ei stund men kun error når jeg prøver å kjøre test. Den lager fortsatt en serie små tikkelyder avbrutt av noen sekunders pause.

Den på 1000GB har plutselig gjort seg selv om til en disk på 33,4MB (ja, megabyte....) og denne fungerte ypperlig som en slik liten disk i testprogrammet. Den kommer fint opp inne i BIOS også med sine usle 33,4MB. Den har i tillegg sluttet å lage klikkelyder nå....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering!

Har omsider fått to ny likedane disker etter lang venting i retursak.

Kjørt samme prosedyre med kopiering fra de to gamle diskene, bare at jeg brukte Acronis disk director suite denne gangen.

Etter endt kopiering inn til disk 1 og 2, er det på'en igjen!

750GB-disken klikker som en gal, og går det som sist dør vel den andre snart også...

Nå er det nytt hovedkort også, og alt av strømforsyning og kabler er sjekket og i orden.

Jeg understreker at harddisker behandler jeg svært varsomt, og kan ikke ha gjort noe som har skadet dem. Passer meg bestandig for statisk elektrisitet også.

Dette er utrolig, hva i all verden kan dette skyldes? Maks uflaks?

Lenke til kommentar

Merkelig dette... men prøvde du noen av de fire nye diskene før du satte i gang kloningen? Altså, formaterte du dem og så at de var tilsynelatende feilfrie hver for seg?

Jeg har vanskelig for å tro at dette dreier seg om verken feilproduksjon eller uflaks. Det må finnes en ukjent fellesnevner. Er de kjøpt fra en seriøs butikk? Jeg har ikke kunnskap om Acronis eller Ghost 2003, men kan det være at Acronis også lider av problemet Harryhoover nevner?

EDIT: Kan du sette BIOS-innstillingene til "None" for disse diskene, og deretter boote for å se om Windows gjenkjenner dem? Eventuelt boote med en Linux-basert LiveCD (som f.eks. Ubuntu eller Knoppix) som ikke bryr seg om hva BIOS måtte mene om saken - bare for å se om problemet kan være BIOS-relatert.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for hjelp.

Prøvde aldri å formatere dem først for å teste før kloning. Men de kom frem uten problem og tikking helt til kloning var ferdig og jeg skulle boote med dem igjen.

Har nettopp oppdatert BIOS på mitt Abit IX38 Quad-GT. Ingen endring. Prøvde å sette BIOS-innstilling til "none", men 750Gb-disken klikket like mye som før.

Akkurat nå kjører jeg på mine to gamle disker, og har kobla inn 750Gb-disken i mitt eSATA-kabinett. Den fungerer knirkefritt på det viset, kjørte akkurat en quick-test på den fra Western Digital. Gikk som smurt. Sitter og leser og skriver til partisjonene på den i utforsker og det går supert.

Men kobler jeg den inn på min interne SATA-ledning og strøm, er det bare elendigheta igjen. Kobler jeg den kun på min interne strøm, uten SATA-kabel, tikker den også. Så på WD sin support at det tyder på defekt disk. Men den kan da ikke være defekt?? Og om det er feil på strømforsyninga mi, hvorfor virker gammel-HD'er og alt annet perfekt?

Kjøpt hos Amentio disse diskene. Reagerer litt på at de var pakket inn slik at ene kortsida på begge diskene sto helt inni pappveggen på eska. Polstringa var ellers god.

Dette er det rareste problemet jeg har opplevd etter 15år med data-erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...