Gå til innhold

8800GT til gammel PC?

Skortein

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som ett diskusjonsgrunnlag - mer en gladnyhet for de av oss som for 2-3 år siden hadde en "kickass-PC" men som i dag (dessverre) har en "dinosaur-PC":

En av de få gledene jeg har igjen i livet mitt er gaming på PC-en. Singelplayer til jeg blir lei av spillet og multiplayer frem til en expantionpack kommer. Problemet er, som alle sliter med, at hardwaren går ut på dato raskere enn lommeboka blir tykkere.

Jeg gikk mange runder med meg selv og lommeboken og konkluderte med at min kjære AMD Athlon 64 3500+ (Socket 939!), 2gig gammel SDRAM og ett utdatert 7800GT 256MB + en 350W GPU ikke lenger holdt mål. Med socket 939 som grunnlag skulle jeg egentlig donert maskinen til en barneskole - men da jeg så prisen på 8800GT 512MB ville jeg gjøre ett siste desperate forsøk på å oppgradere. Usikkerheten gikk på at resten av systemet ble flaskehals og at GPU'en gikk på en Bondevik.

Valget falt på ett 8800GT 512MB XXX (670M/1950MHz) fordi jeg aldri har overklokket og prisen var ikke så mye høyere.

Satte inn kortet, nye drivere hadde jeg allerede installert for mitt gamle 7800GT så det var bare "plug-and-play"...

Historisk forbedring i CoD4, historisk forbedring i Crysis - og det var disse spillene jeg ønsket å ha bra frame-frekvens på. Har dessverre ikke tall å komme med men skal få installert sånn at jeg kan lese av ingame.

Med bånn trøkk trekker det nye kortet ca 40Watt mer enn det gamle og det virker som om kapasiteten i GPU'en er stor nok til å håndtere spillene alene og bare i begrenset grad trekker på CPU og RAM (ettersom disse ikke lenger er "kickass").

Må poengtere at jeg kjører Crysis "greit" (mye diskusjon rundt dette temaet) og det er her jeg ville merket størst forskjell om resten av PC-en var like oppgradert som skjermkortet vil jeg tro. Men nå er Crysis en historie for seg selv og jeg har lest om en som hadde to 8800 Ultra i SLi og fortsatt ikke var fornøyd - så det stresser ikke meg.

Som sagt - gladmelding hvis du har gammel PC (med PCI E!) og ønsker å bruke minst mulig penger for å få mest mulig spillglede (bang for the buck)!

Skorstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med det samme som deg og takk for at du tok deg bryet med å komme med en rapport. Spiller du Company of heroes, Bioshock eller noen av de nye spillene? Da hadde det vært fint med noen tall på frames per second. Sånn ca. med Fraps eller no...

Lenke til kommentar

Meget intressant!

Min PC

Fåreslo jeg det samme, men da ble den stemplet "Game Over"

Vet du hvor mye bedre (eller dårligere??) din pc er enn min?

Tenker da spesielt på :

CPU : P4 Prescott 3GHz 800FSB vs AMD Palermo Sempron 3500+ 2GHz 800FSB

RAM : DDR PC3200 2GB vs 2GB SDRAM

Chipset : intel 915P vs din ?

Om du orker kan du også prøve kjøre 3dmark06. Ellers har du benchmark i crysis, under [bin] folderen. Sett settings på medium og 1280x1024 og les av hva average fps er i slutten av benchmark sekvensen..

Spør og forlanger kanskje litt for mye nå... :ermm:

Lenke til kommentar
Meget intressant!

Min PC

Tenker da spesielt på :

Om du orker kan du også prøve kjøre 3dmark06. Ellers har du benchmark i crysis, under [bin] folderen. Sett settings på medium og 1280x1024 og les av hva average fps er i slutten av benchmark sekvensen..

Hei keramikklampe,

Takk for tipset om benchmark i Crysis - det skal testes og rapport kommer. Skal prøve å kjøre 3dmark06 også, da jeg ser det er mange andre som opererermed sine tall på dette.

Når det gjelder din PC ser det ut for meg som den ligger to knepp under den jeg har - men så lenge GPU'en din holder tror jeg du også går mot en hyggelig jul. Systemet mitt på bånn trøkk trekker 324-326 Watt så jeg ligger farlig nær smertegrensen men det er ikke noen grunn til å begynne å knote med det før det skulle være ett problem.

Forøvrig vil jeg si at 8800GT XXX er forholdsvis stillegående - i alle fall til å være en så liten GPU-vifte.

Jeg kommer tilbake med tall!

DS

Lenke til kommentar

Har også tenkt på dette en stund. Har ikke så ulik hw som deg. Og tenkte å peise på med et

8800gt før jul. Bare jeg får tak i et 8800gt, er vel mange som skal ha.

Men etter nyttår så tenker jeg å oppgradere resten, og da holder jo et 8800gt til det også :)

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar
Meget intressant!

Min PC

Tenker da spesielt på :

Hei keramikklampe,

Takk for tipset om benchmark i Crysis - det skal testes og rapport kommer. Skal prøve å kjøre 3dmark06 også, da jeg ser det er mange andre som opererermed sine tall på dette.

Når det gjelder din PC ser det ut for meg som den ligger to knepp under den jeg har - men så lenge GPU'en din holder tror jeg du også går mot en hyggelig jul. Systemet mitt på bånn trøkk trekker 324-326 Watt så jeg ligger farlig nær smertegrensen men det er ikke noen grunn til å begynne å knote med det før det skulle være ett problem.

Forøvrig vil jeg si at 8800GT XXX er forholdsvis stillegående - i alle fall til å være en så liten GPU-vifte.

Jeg kommer tilbake med tall!

DS

Lenke til kommentar

"Da har Gibblay vært på besøk så jeg har fått testet hans 8800Gt kort i min gamle maskin

Den består grovt sett av et Asus A8N Sli hovedkort med en AMD Athlon64 X2 3800+ Cpu og 2Gb DDR minne

I 3dMark06 får jeg ca 4000 - 4100 poeng med et 7800Gt kort

Med Gibblay's 8800Gt kort får jeg ca 7500 poeng i en standard 3dMark06 run

I CoD4 med en oppløsning på 1280x1024 og 4xAA lå FPS stort sett på 70-90 med 8800Gt

I CoD4 med en oppløsning på 1280x1024 og 0xAA lå FPS stort sett på 20-30 med 7800Gt

Konklusjon er at jeg kunne spart meg å bestille meg ny maskin hvis jeg hadde vært så smart å fått kjørt denne testen før jeg bestilte

Jaja that's life"

Jeg plukka ut denne fra forumet til clanen vår.

Etter denne testen kan stort sett alle uansett system kjøpe et 8800gt.

Det er en formidabel forskjell i ytelse fra 7 til 8 serien til nvidia

Lenke til kommentar
"Da har Gibblay vært på besøk så jeg har fått testet hans 8800Gt kort i min gamle maskin

Den består grovt sett av et Asus A8N Sli hovedkort med en AMD Athlon64 X2 3800+ Cpu og 2Gb DDR minne

I 3dMark06 får jeg ca 4000 - 4100 poeng med et 7800Gt kort

Med Gibblay's 8800Gt kort får jeg ca 7500 poeng i en standard 3dMark06 run

I CoD4 med en oppløsning på 1280x1024 og 4xAA lå FPS stort sett på 70-90 med 8800Gt

I CoD4 med en oppløsning på 1280x1024 og 0xAA lå FPS stort sett på 20-30 med 7800Gt

Konklusjon er at jeg kunne spart meg å bestille meg ny maskin hvis jeg hadde vært så smart å fått kjørt denne testen før jeg bestilte

Jaja that's life"

Jeg plukka ut denne fra forumet til clanen vår.

Etter denne testen kan stort sett alle uansett system kjøpe et 8800gt.

Det er en formidabel forskjell i ytelse fra 7 til 8 serien til nvidia

Hadde du klokket den X2 3800+-en til 2.4-2.6GHz så hadde du fått 8500-9000 poeng i 3DMark.

Edit: 7800GT-en ville nesten ikke fått mer poeng selv om du klokket CPU. Dette viser bare at X2-en er en flaskehals i denne oppløsningen på 3DMark for dette skjermkortet. Men blir en marginal flaskehals når man begynner å komme på 2.6GHz+.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...