Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg få gyldig fravær for deprisjoner?

Anbefalte innlegg

Jeg går idrettslinje. jeg elsker jo å trene, men jeg har ett problem. jeg har en kjæreste som bor 10 mil unna meg og jeg får bare sett henne i helgene. I uka er jeg så utrolig deprimert og jeg savner henne så utrolig mye. På grund av dette mister jeg motivasjonen til å gå på skolen. og jeg tar meg alt for ofte fri. Jeg lurer på om jeg har noen mulighet til å få legeatest på at jeg er deprimert og lei meg ofte? og at det gir gyldig fravær? har hvert borte 9 dager dette halvåret. Er det veldig mye?

Trenger svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få gyldig fravær (ikke tellende), med legeærklæring.

Du får det ikke om du sier til læreren at du savner dama :p

Folk med store deprisjoner blir også ofte innlagt, under oppsyn.

Om du er så deprimerende at du kan skade deg selv.

Sånne ting tar du ikke på forum, men med en faglært (psykolog etc)

Lenke til kommentar
Du kan få gyldig fravær (ikke tellende), med legeærklæring.

Du får det ikke om du sier til læreren at du savner dama :p

Folk med store deprisjoner blir også ofte innlagt, under oppsyn.

Om du er så deprimerende at du kan skade deg selv.

Sånne ting tar du ikke på forum, men med en faglært (psykolog etc)

oki, får se. er ikke så deprimert at jeg skader meg selv. langt i fra! men jeg sliter med å motivere meg til å gå på skolen på grund av savn.

Lenke til kommentar

dartpil, hvis dette går utover skolegangen din, noe det tydligvis gjør, spør om å få snakke med helsesøster om dette :) Dette er kanskje litt flaut, men du er garantert ikke alene om dette. Skolen vil gjøre alt for å motivere deg til å fullføre med best mulig resultat, så det er bare for deg å si at du trenger litt hjelp, så vil de nok hjelpe. Dette er også ting du kan ta opp med din kontaktlærer, evt en annen lærer du stoler på. Ikke vær redd, lærerene har vært borti slikt før, og de har taushetsplikt.

På en annen side så er dette en ting du bare må lære deg å beherske. Tenk på det som jobb å privatliv. Fra i dag og sikkert 60 år fremmover må du nesten hver eneste dag skille mellom jobb og privatliv, så det er bare å begynne først som sist. Du kan ikke la ting i privatlivet gå utover skole, og omvendt. Se på det som en utfordring, hvis du allerede nå klarer å lære deg til å beherske dette, da har du kommet utrolig langt med tanke på hvor gammel du er.

Du kan jo også tenke litt på kjærlighetsaspektet ved dette. Er hun virkelig verdt all denne depresjonen du går igjennom? dessverre så taler oddsen imot forrholdet deres. Statestikken viser at du kommer til å ha flere forrhold iløpet av livet, og kun ett av de varer livet ut. Så kjangsen er nok dessverre stor for at det ryker en gang. Er det da virkelig verdt å satse utdanningen din, grunnlaget for resten av dit yrkesliv på spill for dette?

Nei, sett deg ned og tenk litt. Sett deg noen mål. Du sier jo at du går idretslinja, og så vidt jeg vet så er idrett like mye det å beherske fysikken som å beherske psyken. Når du driver med en idrett så er det mentale nesten mer viktig en fysikken. Hvis du ikke konsentrerer deg fult og helt, så går det dritt. Så du burte jo være flink på dette området. Hvis ikke, så er jo dette en ypperlig kjangse til å trene deg opp :) Tenk deg, hvis du klarer å beherske dette, tenk hvor godt rustet du er neste gang du møter på en slik situasjon? Da kjenner du deg selv, du vet hvordan du reagerer, og du vet hvordan du skal kontrolere det. Det er en utrolig krafit egenskap å ta med seg vidre!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...