LucarioX Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hatt X360 i hus siden release, men nesten ikke brukt den som DVD spiller, hvertfall ikke på en HD TV. Spørsmålet mitt er da om konsollen oppskallerer vanlige DVD`er til HD når du bruker den på en HD TV. Har hørt at mange andre nye DVD spillere gjør det hvertfall. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Nei det gjør den ikke. Men om du har koblet den til nettet og oppdatert den er det en veldig god spiller. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Er du sikker på det Dinsdale? Mener den kan oppskalere hvis du kobler til VGA-kabel. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. Ser ut til at jeg tok riktig. Does the Xbox 360 upscale standard DVD movies? A. Absolutely, but only if you’re using the VGA connection. During the so-called “Spring Dashboard Update” Microsoft enabled DVD upscaling over the VGA connection, so if you’re using VGA you’ll see movies in whatever resolution you’ve set in the dashboard. However, this is only over VGA. Also, with Fall Dashboard Update, standard DVD movies will be upscaled to 1080p on displays that support it, again only over the VGA connection. Endret 28. november 2007 av Bertelsen Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Joda, har Xbox Live Gold og hele pakka. Hvordan er det den blir bedre da? Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Bruker du VGA kabel (eller hdmi, for de som har det) oppskalerer den DVD-er. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Bruker du VGA kabel (eller hdmi, for de som har det) oppskalerer den DVD-er. Seriøst? Bruker VGA på hd-tven min med xbox 360. Er veldig fornøyd med bildet Er det HD jeg ser på? Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Nå fortiden har jeg den koblet opp til en 19 LCD skjerm med VGA. Blir ikke sånn kjempe bra bilde på DVD`er. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Seriøst? Bruker VGA på hd-tven min med xbox 360. Er veldig fornøyd med bildet Er det HD jeg ser på? Siden DVD ikke har høyere oppløsning enn 720×480 (NTSC) eller 720×576 (PAL), så er det aldri HD du egentlig ser på. Det 360'en derimot gjør, er å skalere opp det bildet til 1280x720 eller 1920x1080 så det er nærmere native oppløsninga til skjermen. Så nei, det er ikke "ekte HD" før signalet også er 720p eller mer. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Ok. X360 skallerer ikke DVD filmer opp til HD kvalitet, men den er bedre enn en gammel DVD spiller? Hva har den updaten Dinsdale snakket om å si? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hadde egentlig kun lest at PS3 gjorde en meget god jobb med oppskalering av DVD-er. Men etter innkjøp av Elite og full HD plasma kan jeg konstatere at xboxen også gjør en meget god jobb med oppskalering av DVD-er. Etter mine intrykk må du legge en del kroner i en dedikert dvd-spiller for å oppnå tilsvarende bildekvalitet. Her i stua blir i hvertfall ikke min Pioneer dvd-spiller brukt til annet enn cd og sacd fremover Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ok. X360 skallerer ikke DVD filmer opp til HD kvalitet, men den er bedre enn en gammel DVD spiller? Hva har den updaten Dinsdale snakket om å si? Som sagt, DVD kvalitet vil alltid være DVD kvalitet. Når du spiller av en DVD på en HDTV, så blir bildet strukket ut og kvaliteten blir dårligere. HD filmer, derimot, har høy oppløsning fra starten av, så de trenger ikke å bli strykket så mye som DVD-er. SDTV (DVD) vs HDTV Se også gjerne på denne oversikten over oppløsninger. Spiller du en DVD på en gammel dvd spiller, som ikke har en scaler chip eller liknende, så blir bildet bare blåst opp og vil ofte ha feil aspect ratio. Hvis du f.eks spiller av en DVD som er 4:3 native, vil en HDTV ofte strekke disse ut til 16:9 og det ser ikke særlig pent ut. Dette er godt forklart her (tredje bildet). Har du derimot en ny DVD spiller med scaler, så vil den fylle ut de sorte rutene som ikke har noe informasjon (første bildet). Scaleren gjør altså om hele bildet til f.eks 720p for å matche TV's oppløsning. Den gjør altså ikke kvaliteten høyere, men den passer på at fargene og detaljene osv. blir riktig. Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Oppskalering til hd fra dvdspillere blir aldri som ekte hd. Bildekvaliteten fra en hd-dvd/blu-ray er mange ganger bedre. Litt ot, men hvis du er ute etter en billig og meget god dvd spiller så anbefaler jeg en Oppo DV981HD som du kan få kjøpt på Datakjeden.no Gir et ganske mye bedre bilde enn dvd spilleren i Xboxen. Endret 28. november 2007 av marius90 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Seriøst? Bruker VGA på hd-tven min med xbox 360. Er veldig fornøyd med bildet Er det HD jeg ser på? Alt du ser på TV-en din er skalert til TV-ens native oppløsning. Uskalert PAL-materiale vil vises som en liten firkant midt på skjermen, så oppskalering er i utgangspunktet ikke noe hokus pokus som gjør underverker for bildet. God bildebehandling generelt, derimot... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå