Gå til innhold

Organisering av store mengder drivere

Zolrath

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere problemet med å holde styr på drivere til ulik maskinvare? Når brukere kan velge mellom flere bærbare modeller blir det fort vanskelig å holde styr på alt. Et typisk scenario er når en maskin må inn til formatering/reinstallasjon, og man må bruke masse unødvendig tid på å finne drivere (særlig irriterende når man må ordne driverdiskett til windows-installasjonen, eller må bruke USB osv. for å overføre nettverksdrivere). Et alternativ er jo å ta et image av programvare-CD-er som følger med maskiner, men etter hvert blir det jo så mange av dem (for ikke å snakke om at maskiner ofte kommer med masse ekstra drit spredt over flere plater). I tillegg er det jo et mareritt å sørge for at samtlige drivere er oppdatert.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste tips er sentral arkivering av materiellet som følger med maskinene. Dette burde ikke være for vanskelig.

I de senere år har det blitt vanlig at produsentene ikke sender med recovery-CD men har en egen partisjon for dette. Derfor kan det være lurt å ta image av de ulike modellene før de overlates til brukerne. Kan være alternativ til manuelt arkiv også, men vil kreve sitt når det gjelder lagringskapasitet.

Drivere trenger man ikke oppdatere med mindre man har problemer...

Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg faktisk snublet over flere modeller hvor det ikke finnes noen recovery i det hele tatt. Det ligger ved et program som lar brukeren lage en backup på CD/DVD ved første oppstart. Mitt tips er å sørge for at man ikke kjøper hist og her, men standardiserer på en del maskiner og så tar image av disken på hver ulike modell før den en gang startes opp.

Lenke til kommentar

etter en liten "feil" som skjedde på jobben idag fant jeg ut hvor deilig det er med Ghost hvor drivere er lagt inn. :love:

jeg har hørt om programvare som automatisk laster inn drivere selv på bakgrunn av modell på maskinen. jeg kan prøve å fiske etter hvilken programvare dette er. (en laster da inn et standard-oppsett av Windows og programmet jeg tenker på henter automatisk drivere avhengig av hvilken modell det installeres på).

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det nye OS deployment verktøyet (Business Desktop Deployment 2007) til Microsoft er kjempebra, lett å legge til/fjerne drivere fra "image". Grensesnittet gir også kjempebra oversikt over diverse image med drivere som er lagt til. De nye verktøyene er hovedsakelig fokusert på utrulling av Vista. Men tror du skal kunne tilpasse det til XP også, siden du kan installere fra installasjonsfiler eller image.

Les mer: http://www.microsoft.com/technet/desktopde...emos/index.html (NB: Lyd på sida)

Lenke til kommentar

nLite funker såvidt jeg vet kun for å sette istand til en modell. Har du flere modeller tror jeg nLite vil få problemer. (rett meg hvis jeg tar feil).

nLite funker såvidt jeg vet kun for å sette istand til en modell. Har du flere modeller tror jeg nLite vil få problemer. (rett meg hvis jeg tar feil).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...