Gå til innhold

Videokamera til under 2000, hvilket er å anbefale?

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å gi faren min et videokamera til jul. Han har for øyeblikket et billig digitalkamera, som ikke egner seg til å filme med.

Veldig mye av filmingen vil foregå i dårlig belysning, så en form for nattmodus er absolutt en nødvendighet. Han er heller ikke særlig teknisk av seg, så jo mer lettbrukt den er, desto bedre!

Hvis lagringsmediet er miniDV, er dette bare en fordel.

Ut i fra mine behov, hvilket videokamera vil dere anbefale?

Takk for svar

- Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig mye av filmingen vil foregå i dårlig belysning, så en form for nattmodus er absolutt en nødvendighet.

du har mye å velge i i denne prisklassen, se feks

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

nattmodus har de fleste, men var jeg deg ville jeg nok gått pittelitt over 2000 grensen for å få et kamera med

rundt 1 megapixel eller mer. jeg ville så sett på canon og evt sony, fordi disse merkene gjør det jevnt bra i tester.

helt generelt er mitt inntrykk at canon gir litt flere features per krone, men fra de testene jeg har sett i div blader opp igjennom årene er sony noe bedre ved dårlig lys.

Lenke til kommentar
nattmodus har de fleste, men var jeg deg ville jeg nok gått pittelitt over 2000 grensen for å få et kamera med

rundt 1 megapixel eller mer.

Oppløsningen på video er den samme uansett, 720x576, så den blir ikke bedre uansett hvilket mini-DV kamera du velger (bortsett fra HDV, men da snakker vi en annen prisklasse).

jeg ville så sett på canon og evt sony, fordi disse merkene gjør det jevnt bra i tester.

helt generelt er mitt inntrykk at canon gir litt flere features per krone, men fra de testene jeg har sett i div blader opp igjennom årene er sony noe bedre ved dårlig lys.

Canon sine mini-DV-kameraer gjør det greit nok i tester, men det er Sony og Panasonic som stort sett topper disse. Jeg ville valgt et av dem, f.eks. Sony DCR-HC37E eller Panasonic NV-GS80. Selv har jeg en tidligere Panasonic-modell, NV-GS37, og er meget godt fornøyd med den. Panasonic-kameraet har optisk bildestabilisator, noe som er en helt klar fordel, særlig på lange brennvidder. Sony har litt bedre vidvinkel, og vil således fungere bedre i trange omgivelser. Med tanke på innganger og utganger er de ganske like, begge har ikke så mye å skryte av. Det er noe som typisk blir bedre på litt dyrere modeller, ofte er det bare det som skiller.

Til trådstarter: det er i de fleste tilfeller snakk om to-tre hundrelapper over de aller billigste modellene, så får du vesentlig bedre kvalitet. Det gjelder forøvrig i det aller meste med teknikk, datamaskiner, kamera, stereoanlegg etc.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Oppløsningen på video er den samme uansett, 720x576, så den blir ikke bedre uansett hvilket mini-DV kamera du velger (bortsett fra HDV, men da snakker vi en annen prisklasse).

med fler megapiksler i sensoren får man mer spillerom til bildebehandling før det sendes til tape i SD, feks for

skarphetsalgoritmer, så mange megapiksler har absolutt noe for seg også med lav oppløsning i selve mediet.

med veldig mange fler megapiksler kan til og med "digital zoom" faktisk ha en mening.

Lenke til kommentar
Nøyaktig hvor mye over grensa burde jeg gå, og hvilket kamera tenkte du på?

kun få hundrelapper - har ingen erfaring med noen av kameraene i den prisklassen,

så det var derfor rådet mitt var å sikte mot visse merker og å unngå de aller minste

sensorstørrelsene. har du en butikk i nærheten er det en god ide å holde kameraet i hånden

og prøve å betjene knappene mens du holder kameraet stødig. hvis dette er vanskelig er

det ikke bra... for generell bildekvalitet ville jeg sett etter tester i blad eller google.

bibliotekene i større byer har gjerne fotoblad med mye testmateriale.

Lenke til kommentar

med fler megapiksler i sensoren får man mer spillerom til bildebehandling før det sendes til tape i SD, feks for

skarphetsalgoritmer, så mange megapiksler har absolutt noe for seg også med lav oppløsning i selve mediet.

med veldig mange fler megapiksler kan til og med "digital zoom" faktisk ha en mening.

De fleste videokameraene bruker ikke pixlene slik likevel, de bruker et lavere antall pixler som blir interpolert opp på stillbilder. Ta f.eks. Panasonic NV-GS500, leverer stillbilder på 4MP, men sensorene har tilsammen 1070000-pixler (3 sensorer). Mange av 1CCD/CMOS-produsentene bruker rundt 800k fysiske pixler, men det er ikke effektive pixler på sensoren. På samme måte som de fleste 3MP-kameraene hadde 3.34M fysiske pixler, leverte de effektiv oppløsning på rundt 3.1...

Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre det slik og at det ikke har noe for seg, men det er ikke mange kameraer som gjør det, og de som gjør det koster ganske mye. Årsaken er enkel - de har vesentlig dyrere sensorer, og produsentene vet å ta seg betalt for slike egenskaper. Sony DCR-HC96E, er ett av kameraene som faktisk gjør det slikt.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre det slik og at det ikke har noe for seg, men det er ikke mange kameraer som gjør det, og de som gjør det koster ganske mye.

tror ikke på deg. innmaten i video og digitalkamera er i dag svært standardisert hos hver enkel produsent.

det er kun på de svært avanserte kameraene produsentene koster på seg spesiallagde chips og sensorer

det som skiller i pris er hvor mye av funksjonaliteten brukerne blir eksponert for og får lov å skru på.

Ta feks Canon, siste skrik i digic prosessorer sitter i selv de billigste modellene med 800k piksler. (md110)

denne brukes til å korrigere støy, farger, skarphet, digital bildestabilisering etc etc.

I selv de rimeligste kamera blir det gjort masse bildebehandling, og opp og nedskalering som jeg snakker om gjøres

rutinemessig. se feks på effektive piksler som brukes med og uten IS på denne

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...dex.asp?specs=1

dette betyr at det interpoleres!

de fleste produsenter har slik elektronikk ombord. bare en effekt som digital bildestabilisering ville vært umulig uten at sensoren ser på et vesentlig større område enn det du sender til tape. hd kameraene til sony er et annet eksempel, eksakt samme innmat men ulikt antall knapper og prisforskjell på 5000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...