Gå til innhold

Passer gamle eos 500 objektiver til en 400D


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er ikke helt inne på dette med kameraer, så derfor benytter jeg meg av den allsidige kunnskapen på forumet.

 

Saken er den at jeg har et Canon Eos 500 kamera (ikke digitalt) og vurderer å kjøpe et 400D. Vil linsene til det gamle kameraet passe?

 

Takk for all hjelp!

 

-Tet

 

Edit: leif

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det!

 

Skal sjekke hva som egentlig står på linsen.

 

(som en sidekommentar så ble jeg virkelig posotivt overrasket. Nå holder jeg mest på med data, og hadde man forsøkt bakoverkompatibilitet med 5 år gammel hardware, hadde det oppstått problemer eller seriøs forringelse av ytelsen. Poenget mitt er/var; hadde canon vært M$, så hadde de forandret diameteren på tilkoblingen. Uansett, det var dagens digresjon)

 

-Tet

Lenke til kommentar
Takk for det!

 

Skal sjekke hva som egentlig står på linsen.

 

(som en sidekommentar så ble jeg virkelig posotivt overrasket. Nå holder jeg mest på med data, og hadde man forsøkt bakoverkompatibilitet med 5 år gammel hardware, hadde det oppstått problemer eller seriøs forringelse av ytelsen. Poenget mitt er/var; hadde canon vært M$, så hadde de forandret diameteren på tilkoblingen. Uansett, det var dagens digresjon)

Originale Canon-objektiver, vil passe garantert. Objektiver fra 3. part, Sigma, Tamron, Tokina el.l. vil muligens passe, men det kan være inkompatibilitet med nye kamerahus. Med mindre det er virkelig kvalitetsobjektiver fra den tiden, vil det ikke lønne seg å koste på å få dem oppgradert.
Lenke til kommentar

Men - selv om de passer vil du høyst sannsynlig være bedre tjent med å velge kitobjektivet 18-55 som du får med 400D for et par hundringser fremfor en 10 år gammel kitzoom ala 35-70, 28-80 eller hva det nå enn er. Selv om dagens kitzoom kanskje ikke er allverden er den nok hakket bedre enn de nevnte zoomene, men kanskje viktigere - den har et brennviddeområde som er tilpasset kameraet. 28mm på på en 400D er langt fra vidvinkel - 18mm derimot gir samme utsnitt som en 28mm på ESO500'en din.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe et kit, men har en 80-200 (tror jeg det er) linse som jeg gjerne skulle ha tatt i bruk. Merket er Tamron, så da er det jo mulig den ikke passer alikevell.

 

Uansett, så er det jo ikke krise. Kan jo eventuelt investere i en ny linse når og hvis behovet melder seg.

 

-Tet

Lenke til kommentar
Men - selv om de passer vil du høyst sannsynlig være bedre tjent med å velge kitobjektivet 18-55 som du får med 400D for et par hundringser fremfor en 10 år gammel kitzoom ala 35-70, 28-80 eller hva det nå enn er. Selv om dagens kitzoom kanskje ikke er allverden er den nok hakket bedre enn de nevnte zoomene, men kanskje viktigere - den har et brennviddeområde som er tilpasset kameraet. 28mm på på en 400D er langt fra vidvinkel - 18mm derimot gir samme utsnitt som en 28mm på ESO500'en din.
Det er sant. Dersom du har teleobjektiver til EOS500, vil de dog være omtrent like godt egnet til en 400D (selv om de også vil gi enda mer teleeffekt enn før)...
Lenke til kommentar
Skal kjøpe et kit, men har en 80-200 (tror jeg det er) linse som jeg gjerne skulle ha tatt i bruk. Merket er Tamron, så da er det jo mulig den ikke passer alikevell.

Tamron-objektiver for Canon EOS pleier det ikke å være noen slike problemer med. Mest problemer er det med Sigma-objektiver. Sigma gjorde åpenbart en mye dårligere jobb med "reverse engineering" av EF-grensesnittet til Canon. (Og for ordens skyld: Canon har aldri lisensiert bort EF-grensesnittet til tredjeparts levererandører av objektiver. Det dukker av og til opp påstander om at Tamron har eller må ha en slik lisens fordi Tamron visstnok ikke har hatt kompatibilitetsproblemer, men disse påstandene er sludder. Tamron har ganske enkelt gjort en bedre jobb på dette punktet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...