Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i huet etter svømming

Kenny McCormick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye erfaring fra ren svømming, men forholdsvis mye fra Undervannsrugby, fridykking og SCUBA-dykking, og det første jeg vil spørre om er hvordan du puster når du svømmer?

Holder du pusten ikortere/lengre perioder? Puster du grundt eller skikkelig utlufting av lungene?

Du skal ikke mange centimeterene under vann før trykket gjør det merkbart tyngre å puste, dette kombinert med div. "pusteteknikker" (innpust hvert 3./5. tak, laaang utpust rask innpust etc.) resulterer lett i CO2 opphopning i vev og blod. Symptom nr. 1 på CO2 opphopning er *trommehvirvel* Hodepine!

Løsningen er å være mer bevisst på pustingen, altså passe på å puste med "hele" lungekapasiteten (puste godt ut og helt inn) så mye som mulig av tiden. Eventuelt stoppe opp å puste skikkelig (forsiktig med hyperventilering**) med jevne mellomrom.

** Hyperventilering resulterer av og til i besvimelse, noe som av åpenbare grunner kan være dødlig i/under vann.

Lenke til kommentar

Vel, for å være ærlig så tenker jeg ikke sånn veldig mye over pusteteknikker

Er ike sånn veldig treningsgeek (som du sikkert skjønner på nicknamet mitt ;) )

Så er nok kansje ikke sånn veldig flink på det å puste godt ut og helt inn

Det du skreiv om hyperventliering var litt scary, viste ikke det :ohmy:  

Takk for svaret

Lenke til kommentar

Hodepine kan også forekomme av anspenthet i nakke og skuldre, men dette er ofte litt mer langvarig. Har selv problemer med dette når jeg svømmer. Men i ditt tilfelle høres dehydrering og/eller CO2 opphopning mer sannsynlig ut. Drikk jevnt godt hele dagen, så ser du fort om det har noe for seg. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Har ikke så mye erfaring fra ren svømming, men forholdsvis mye fra Undervannsrugby, fridykking og SCUBA-dykking, og det første jeg vil spørre om er hvordan du puster når du svømmer?

Holder du pusten ikortere/lengre perioder? Puster du grundt eller skikkelig utlufting av lungene?

Du skal ikke mange centimeterene under vann før trykket gjør det merkbart tyngre å puste, dette kombinert med div. "pusteteknikker" (innpust hvert 3./5. tak, laaang utpust rask innpust etc.) resulterer lett i CO2 opphopning i vev og blod. Symptom nr. 1 på CO2 opphopning er *trommehvirvel* Hodepine!

Løsningen er å være mer bevisst på pustingen, altså passe på å puste med "hele" lungekapasiteten (puste godt ut og helt inn) så mye som mulig av tiden. Eventuelt stoppe opp å puste skikkelig (forsiktig med hyperventilering**) med jevne mellomrom.

** Hyperventilering resulterer av og til i besvimelse, noe som av åpenbare grunner kan være dødlig i/under vann.

Han har helt rett, jeg driver med svømming aktivt og da jeg begynte sleit jeg med hodepine når vi skulle svømme med færre pust og svømme under vann. Tviler på at det er kloren hvis du ikke har allergi jeg er i bassenget 1-2 ganger om dagen og har ingen problemer. Ta med deg drikkeflaske i bassenget.

Endret av TQfflus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...