Gå til innhold

LØST: Zoom-objektiv til Canon EOS400D

Anbefalte innlegg

Nei, jeg ser det. Men som nenvt tidligere, jeg er ikke på jakt etter et profft objektiv, men noe lignende standard-objektivet kvalitetsmessig, men med mer zoom. Så spørsmålet er hva som er det beste kjøpet av Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM og Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildestabilisering (IS) er en stor fordel på telelinser så jeg ville klart valgt det selv om det ikke er fult så mye tele.

75-300 har også fått ganske dårlige brukerkritikker på slrgear:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/75/cat/11

Overall Rating 4.67

55-250 har fått ganske bra kritikker.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1113/cat/11

Overall Rating 8.67

Lenke til kommentar
[...] Så spørsmålet er hva som er det beste kjøpet av Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM og Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS.

Av disse to ville jeg helt klart valgt 55-250mm-eren, med mindre det også skal brukes på et kamera som ikke kan bruke EF-S-objektiver (filmbaserte, 1D-serien, 5D og 10D og eldre DSLR). IS er så nyttig at det er verdt den ekstra prisen, og forskjellen mellom 250 og 300 mm er ikke så stor. Testen i Photozone viser dessuten at 55-250mm-eren er ganske skarp.

55-250 har fått ganske bra kritikker.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1113/cat/11

Overall Rating 8.67

Det er kun 3 brukere som har avgitt karakter på Slrgear. Den ene (karakter 6) sier han ikke en gang har prøvd objektivet. En annen (karakter 10) sier ingen ting om selve objektivet, men skryter bare av Canons system. Den eneste som har prøvd objektivet og skriver noe om det, gir en ukritisk toppkarakter, selv om det burde være åpenbart at et objektiv i denne klassen har egenskaper som det bør trekkes for (plast-bajonett, roterende front, ingen avstands-skala). Skal man kunne tillegge karakterene på Slrgear (og lignende fora) noen vekt, må langt flere ha avgitt karakter.

Lenke til kommentar

Det skal brukes på et Canon EOS400D. Regnet også med at det var verdt litt mer for 55-250 med IS. Men et annet lite spørsmål: 70-300mm har med USM (Ultra Sonic Motor for autofocus) noe jeg ikke finner noe info om på IS-objektivet. Betyr det at det er mye tregere til å fokusere?

Har forøvrig roterende front på orginal-objektivet også, og kan ikke si jeg sjeneres veldig av dette, så ser ikke på dette som noe negativt.

Ser også at flere snakker om "bajonett". Hva er dette for noe? Har ikke peiling!

Lenke til kommentar

USM kan være raskere, men ikke alltid. USM er derimot mer stillegående, og men noen USM objektiver kan overstyre fokus manuellt uten å skru på en bryter.

Roterende front er kun irriterende når du skal bruke polariseringsfilter eller graderte fargefiltre. Og det er ikke alle som lar seg irritere da heller.

Når vi snakker om "Bajonett" så menes det koblingen mellom kamera og objektiv. I gamle dager skrudde man objektivet fast - det var gjenget. En gang på 50 eller 60 tallet (tror jeg) gikk man over til hurtig-koblinger som kalles bajonett kobling.

Tom

Lenke til kommentar

Hei Tom!

Takk for forklaringen! Jeg har også på standard-objektivet et UV-filter og dette er skrudd inn på innsiden av objektivet, og roteringen har ikke noe å si. Har tenkt til å ha tilsvarende på det nye objektivet også. har det første og fremst for å beskytte selve linsen, da det er noe billigere å bare bytte dette filteret...

Da kommer jeg til å gå for 55-250 objektivet om jeg får fatt i det enten i USA/Canada, eller om en gammel kollega får tak i det i Taiwan! ;-)

Lenke til kommentar
Hei Tom!

Takk for forklaringen! Jeg har også på standard-objektivet et UV-filter og dette er skrudd inn på innsiden av objektivet, og roteringen har ikke noe å si. Har tenkt til å ha tilsvarende på det nye objektivet også. har det første og fremst for å beskytte selve linsen, da det er noe billigere å bare bytte dette filteret...

Da kommer jeg til å gå for 55-250 objektivet om jeg får fatt i det enten i USA/Canada, eller om en gammel kollega får tak i det i Taiwan! ;-)

Jeg ville droppet UV filteret hvis jeg var deg. Se argumentene mot dem i denne tråden. Og etter det jeg har forstått, så er ikke 55-250 i salg i USA eller Canada.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har også fått med meg at de ikke selger 55-250 i USA.... :-(

har et Hoya UV filter som jeg kjøpte på JapanFoto for 300kr på linsa nå, mest for å beskytte mot at det plutselig er noe dritt på duken man pusser linsa med, et sandkorn eller lignende så man plutselig riper opp hele dritten. Kan ikke si jeg har merket så mye til dårligere bilde-kvalitet...

Men jeg har lest artikkelen nå i hvert fall, og vil ta det med i vurderingen! Takker så mye for linker og tips igjen, setter stor pris på det! Utrolig hvor mye fornuftig (og til tider ufornuftig) informasjon og hjelp man kan få her på forumet!

Lenke til kommentar
[...]Men et annet lite spørsmål: 70-300mm har med USM (Ultra Sonic Motor for autofocus) noe jeg ikke finner noe info om på IS-objektivet. Betyr det at det er mye tregere til å fokusere?

[...]

Neppe i dette tilfellet. 75-300mm-eren har ikke "ekte" USM, bare micro-USM, som etter det jeg har hørt ikke er nevneverdig raskere enn autofokus med vanlig mikromotor. Photozone-testen for 55-250mm-eren sier også: "The AF speed is pretty good and the noise level during operations remains on a very low level." Å merke 75-300mm-eren med USM er i grunnen bare markedsførings-hype, det eneste du oppnår er antagelig litt mindre støy. Så vidt jeg vet har alle USM-objektiver med roterende front mikro-USM. Objektiver med ekte USM finner du ikke i de billigste prisklassene. Dersom du først skal kjøpe en av Canons 75-300mm-ere uten IS, kan du like gjerne ta utgaven uten USM, og spare noen hundrelapper. (Eller velge Tamron eller Sigma.)

Lenke til kommentar

OK

Virker som det nå står mellom å kjøpe 55-250 med IS her i Sverige til drøyt 2.500SEK eller 75-300 i USA til 1300SEK... Vil det utifra det være verdt prisforskjellen å gå for 55-250 med IS og UD-linser (eller hva det nå heter...)? Forstår at det er et bedre objektiv men er det over tusen kroner bedre? ;-)

Lenke til kommentar
OK

Virker som det nå står mellom å kjøpe 55-250 med IS her i Sverige til drøyt 2.500SEK eller 75-300 i USA til 1300SEK... Vil det utifra det være verdt prisforskjellen å gå for 55-250 med IS og UD-linser (eller hva det nå heter...)? Forstår at det er et bedre objektiv men er det over tusen kroner bedre? ;-)

Hvis du skal til USA, ville jeg heller valgt 70-300IS... Blir litt dyrere, men vil svare seg kvalitetsmessig.
Lenke til kommentar

Ja, Sigma 70-300APO er et bra alternativ og er allerede nevnt og ikke glem Canon EF 100-300 som også er nevnt.

EF 100-300

http://photozone.de/8Reviews/lenses/canon_..._4556/index.htm

70-300 APO:

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...0_456/index.htm

Brukererfaringer zoomer til Canon:

http://www.photozone.de/active/survey/quer...ar%20AF'%22

http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php?cat=27

Spørs om det er verd å satse litt ekstra å velge EF-S 55-250 istedenfor disse. Det ville jeg ha gjort.

Lenke til kommentar

Sånn, da var objektiv kjøpt i Taiwan. Fikk 55-250IS fra Canon for cirka 1600NOK der borte!! Så NESTEN 1000kr billigere enn her hjemme med andre ord... Tror og håper jeg kommer til å bli fornøyd med det. Får det nå i løpet av uken, og legger inn erfaringer her om ikke så altfor lenge!

1000 takk for all hjelp og gode inspill her i tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...