Gå til innhold

LØST: Zoom-objektiv til Canon EOS400D


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette blir vel omtrent min første post her på Akamera. Er ikke veldig dyktig fotograf, men syns det er moro å eksperimentere litt. Kjøpte et Canon EOS400D før jeg giftet meg og skulle på bryllupsreise i sommer og er veldig fornøyd med kameraet. Det er mitt første digitale speilrefleks-kamera, så det er kanskje ikke så rart jeg er fornøyd i forhold til mine tidligere kompakt-kameraer.

 

Men jeg syns at zoomen på det medfølgende objektivet er litt begrensende. Jeg er ikke på jakt etter noe proff-objektiv, men vurderer å kjøpe dette i USA: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

 

Vil det være et godt valg for en hobbyfotograf som vil "komme litt nærmere motivet"? Hva fins det av alternativer innenfor någenlunde samme prisklasse? Kan eventuelt gå opp litt, men ikke så veldig mye.

 

Som sagt, har ikke så god greie på dette, og håper det er noen smarte sjeler der ute som kan komme med noen tips!

 

På forhånd takk!

Endret av pstub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der får du et knall objektiv for en grei pris. En kamerat av meg har akkurat det objektivet, og det tar VELDIG gode bilder. Så det kan anbefales.

 

Selv har jeg et 70-200 f/4 L USM, som er topp-serien til Canon. Og det vises på bildene! Men så koster det omtrent det samme som kameraet...

 

Ut over det anbefaler jeg deg å vente til 18 desember, da neste nummer av Digital Foto kommer i handelen. Der kommer det en artikkel som tar for seg alle zoom-objektivene på markedet.

Lenke til kommentar

Glimrende tips, og takk for inspill!

Problemet er at jeg bor i Sverige, og har ikke tilgang til norske blader. Er det bare mulig å kjøpe Canon objektiver til Canon kameraer, eller fins det 3. parts også? Er det i så fall noen ulemper med disse i forhold til Canons egne?

 

Det objektivet jeg nevnte koster 169USD inklusive frakt, og med en dollarkurs som idag så er jo det under 1000-lappen! (Min kone skal over, så får det levert til hotellet, så trenger ikke bry meg om masse frakt og toll ved å ta det hjem til Europa). Ser at det ligger på cirka 2.000NOK i prisguiden. Helt sykt at det skal være så enormt stor pris-forskjell!

Lenke til kommentar

Hvis du søker litt på nettet eller går til Fred Mirandas websider, vil du se at Canons 75-300mm f/4-5.6-objektiver ofte har fått en del pepper, bl.a. p.g.a.:

  • Uskarp mellom 200 og 300mm. (Spesielt ved blender over f/8.)
  • Frontelement roterer ved fokusering, noe som er noe herk ved bruk av bl.a. polariseringsfilter.
  • Mangler avstandsskala.
  • Plastbajonett (unntatt IS-utgaven).

USM-utgaven skal visstnok ikke ha merkbart raskere autofokus enn utgaven uten, så den eneste fordelen er litt mindre hørbar støy. (Den har kun mikro-USM, ikke "ekte" USM.)

 

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM skal være relativt skarpt også ved 300mm, og har i tillegg billedstabilisering, som er en stor fordel ved teleobjektiver. Til gjengjeld er den dyrere, og har dessverre også roterende front og mikro-USM. Må ikke forveksles med den gamle IS-utgaven, som startet på 75mm og hadde samme skarphetsproblemer som nevnt over.

 

Tamron, Sigma og Tokina lager også objektiver for Canon. (Men også for Nikon, Pentax, Sony/Minolta og Olympus, så pass på at du kjøper et for Canon EOS.) De fleste av disses 70/75-300mm'ere skal også være relativt uskarpe ved de lengste brennviddene. Det hjelper å blende ned, men uten billedstabilisator får du da lett problemer med "camera shake", eller du får mer støy i bildet fordi du må bruke høyere ISO-verdi.

 

Jeg har sett påstander om at den nyeste utgaven av Tamrons 75-300mm skal ha brukbar skarphet ved 300mm. Såvidt jeg vet har den også ikke-roterende front, har metall-bajonett, og den er ganske rimelig. Til gjengjeld skal den ha en del problemer med "purple fringing".

 

Jeg foreslår at du søker gjennom forumet, da slike teleobjektiver har vært diskutert flere ganger før.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for langt svar. Jeg skal prøve å søke litt og se hva jeg finner. Som sagt er jeg i høyeste grad amatør, og dette objektivet du anbefaler er jo 3 ganger så dyrt som det andre! Blir litt vel mye penger for et objektiv til mitt bruk. Kjennes litt som å kjøpe bil med tiptronic og avansert automatgir når man klarer seg fint med manuelt gir...

 

Jeg blir helt sikkert mer fornøyd med det du anbefaler, men det går ikke gjennom "ask your wife" limiten. Og min teori er at vet man ikke bedre så blir man fornøyd. Derfor jeg aldri har turt å teste noen bil med 300hk heller, for da vet jeg at jeg ikke vil være fornøyd med mine 164HK lenger, selv om jeg er veldig fornøyd med det nå!

 

Håper du skjønner mine argumenter. Har du noen konkrete tips på alternativer som ikke er SÅ mye dyrere, men gir desto mer for pengene?

Lenke til kommentar

Kanskje vi burde spørre trådstarter hva han egentlig skal fotografere. Jeg ser ingen grunn til enorm zoom, så sant du ikke skal skyte bilder av pip pipper, vannhul med dyr i afrika eller damer på stranda fra hotellbalkongen.

 

Den beste zoomen er og kommer alltid til å bli: beina.

 

Så kjære trådstarter, før du dundrer ut å kjøper et objektiv som kanskje blir mer enn du ønsker deg: hva skal du fotografere?

Lenke til kommentar
Kanskje vi burde spørre trådstarter hva han egentlig skal fotografere. Jeg ser ingen grunn til enorm zoom, så sant du ikke skal skyte bilder av pip pipper, vannhul med dyr i afrika eller damer på stranda fra hotellbalkongen.

 

Den beste zoomen er og kommer alltid til å bli: beina.

 

Så kjære trådstarter, før du dundrer ut å kjøper et objektiv som kanskje blir mer enn du ønsker deg: hva skal du fotografere?

 

Heisann

Joda, jeg vet at bena er den beste zoomen, men av og til er det ikke mulig å komme nærmere, eller man kan ikke gjøre det fort nok. Da vil jeg ha litt mer zoom enn de 55mm som er på standardobjektivet. Det med damer på stranda fra hotellbalkongen var forsåvidt et godt tips som jeg kanskje bør begynne med! ;-)

 

Med de 10 megapixlene jeg har kan jeg jo få veldig godt resultat av å bare croppe i PhotoShop eller lignende, men erfaring sier at jeg er for lat til det, og bare kopierer over bildene, og der ligger de. Er glad i å ta naturbilder, men kameraet brukes til alt mulig rart, og vil rett og slett kunne "komme nærmere" motivet uten å måtte løpe! Skal blant annet til Canada i februar for å stå på ski, og da vil man kunne at en del bilder fra litt lengre avstand.

Lenke til kommentar

Dette er vrient .)

 

Jeg har en Sigma 50-150 f2.8 HSM som jeg er knallfornøyd med. Fordelen med dette er lysstyrken, if, kvaliteten, vekten og størrelse + pris. Jeg tror jeg hadde klart meg med det i slalombakken. Men noen vil sikkert ha lengre zoom enn dette. Men da begynner jo objektivene å bli særs store og ikke minst tunge :(

 

Min mening er at med en gang man går over 150mm bør man ha bildestabilsator eller stativ. Over 250mm er stativ et must for meg hvertfall :)

 

Slenger inn en anbefalning om det jeg bruker, så har du noe ekstra å tenke på :)

Lenke til kommentar
IS-utgaven er bedre...

Beklager avsporingen men hva er bedre med den optiske kvaliteten til den med IS? (Redigert: Etter Oljens innlegg får jeg gjøre en glatt unnamanøver og spørre om det samme på 75-300 vs. 75-300 IS) Jeg trodde at den eneste forskjellen var at noen linseelementer har fått fjæroppheng i stedet for fast oppheng. Mener du at noen linseelementer er byttet ut med bedre linseelementer?

Lenke til kommentar
[...] Jeg trodde at den eneste forskjellen var at noen linseelementer har fått fjæroppheng i stedet for fast oppheng. Mener du at noen linseelementer er byttet ut med bedre linseelementer?

Den optiske konstruksjonen er forskjellig, med flere elementer i IS-utgaven. At den gamle 75-300mm med IS hadde omtrent samme optiske kvalitet som de uten, er sånn sett en tilfeldighet, evt. kanskje en "politisk" beslutning Canon tok for å hindre den i å konkurrere mot L-objektivene. Den nye 70-300mm med IS har like mange elementer som den gamle, men har fått et UD-element (som har mindre fargespredning enn vanlig glass). Se her for data: Canon Camera Museum

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir en liten gjenåpning av posten her, men hva tror dere om dette alternativet?

Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS (https://prisguiden.no/product.php?productId=79164)

Vil det være en bedre løsning? Da får jeg litt mindre zoom, men bilde-stabilisering. Det virker som et veldig nytt objektiv og jeg har faktisk ikke funnet det i USA enda, så det blir eventuelt å kjøpe det her hjemme.

Lenke til kommentar
Blir en liten gjenåpning av posten her, men hva tror dere om dette alternativet?

Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS (https://prisguiden.no/product.php?productId=79164)

Vil det være en bedre løsning? Da får jeg litt mindre zoom, men bilde-stabilisering. Det virker som et veldig nytt objektiv og jeg har faktisk ikke funnet det i USA enda, så det blir eventuelt å kjøpe det her hjemme.

 

Photozone er ikke helt overbevist. Og objektivet skal ikke selges i statene foreløpig; så det er derfor du ikke finner det der.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...