Gjest Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Har kjøpt bruktbil med 3mnd garanti hos en av norges største bilmeglere. Etter kort tid viser det seg at girkassen er deffekt. Selger påtar seg sit ansvar i utgangs pungtet ved å tilby reparasjon eller å skaffe brukt kasse. Nå er det så at det ikke finnes deler, kun innbytte kasse fra merkeforhandleren. Det er heller ikke brukt kasse å oppdrive i norge. Selger vill ikke ordne opp med eneste løsning som er inbytte kasse, pga. pris antageligvis. Selger har blitt helt tyst og svarer ikke på purringer fra min side. Jeg er også litt sjokkert at (utad) et så seriøst firma er villig til å dra det så langt. Det er jo fort gjort å pådra seg større tap enn å ordne opp med en gang. Nå går tiden og jeg står uten bil, saken er nå sent Forbrukerrådet. Men hva kan jeg gjøre når saken er klar som dagen, eller er den det? Sette bilen på verksted, betale kostnaden og sende krav, sikkert med påfølgende inkasso sak? Eller må saken igjennom retsaparatet før jeg kan ordne reparasjon selv? Jeg mistenker bil megleren for å utnytte den tiden saken tar i systemet, for så og vente på at brukt girkasse forhåpentligvis skal dukke opp i markedet. Søker noen som har erfaring, eller kan vise til lignende saker. Mvh V70 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Antar at dette er et forbrukerkjøp, og da jeg ikke vet innholdet i garantien forholder jeg meg til loven. Forutsetter at det foreligger en mangel og selger ikke gjennomfører den avhjelp han er forpliktet til. Du kan i utgangspunktet sørge for å få mangelen rettet på egenhånd, og deretter kreve erstatning for dine utlegg, jf. fkjl. §33. Til en viss grad kan du også kreve erstatning for utgifter til leiebil, da selger i utgangspunktet skal stille med erstatningsgjenstand etter §30. Du har dog en tapsbegrensningsplikt etter fkjl. §54 - du bør ikke få mangelen rettet på et særskilt dyrt verksted eller leie bil der kollektivtransporten er vel utbygd, og det kan komme fradrag i erstatningen hvor den nye girkassen øker bilens verdi. Videre kan heving av kjøpet bli et alternativ, da mangelen ikke er uvesentlig, jf. §32. Dette er ikke ment som en uttømmende oppramsing av mulige sanksjoner. Jeg anbefaler å ta kontakt med forhandleren atter en gang før du går til overnevnte skritt - gjør dem oppmerksom på at de kan pådra betydelige kostander hvis deres oppførsel vedvarer. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Sindres Ja dette er er forbruker kjøp i aller høyeste grad, med spesifisert "3mnd bruktbilgaranti" i kontrakten. Selger har bekreftet sitt ansvar skriftelig pr. mail samt bestilt lokal verksted time for reparasjon. Selger har ikke kunnet fremskaffe deler eller brukt girkasse til noen av de avtalte verksted timene. Siste alternativ er overhalt kasse fra bilfabrikant og jeg regner ikke med at det vil heve prisen på bilen, men den vil vel muligens ha et fortrinn ved salg når to like biler med samme pris vurderes opp mot hverandre. Har kontaktet selger med info om mine neste trekk i saken, men det er tyst i andre enden. Da har jeg vist min vilje og gitt rikelig med tid til å løse saken. Synes det er litt riski å betale titals tusen av egen lomme før man har en uttalelse/dom fra det offentlige. Men det er jo for galt å tusle rundt uten bil til noen hundre tusen mens dette drar ut i tid. Forbrukerrådet og forbrukertvist utvalget bruker vel måneder i disse fremgangsrike shopping dager? Ellers takk for gode råd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Ja, å legge ut av egen lomme innebærer en risiko, men det eksisterer altså hjemler for tilbakebetaling. Det beste er som regel å søke en minnelig løsning. Ønsker du å vente på et rettskraftig vedtak fra FTU, må du nok belage deg på nærmere ett års ventetid. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Så lenge forhandler erkjenner skyld/ mangel i mail så er du jo kjempelangt. Mitt råd er ikke å reparere bilen, dvs. legge ut for forhandler. Dette kan fort vise seg å bli vansklig å få igjen på et senere punkt. Men selvfølgelig, hvis du vil så åpner jo loven for at slikt er mulig. Du kan også kreve heving siden rettspraksis tilsier at man har rett til å heve i de tilfeller der selger ikke vil eller kan utbedre en mangel. Dessuten så vil også tiden det har gått også kanskje tilsi hevingsrett. Husk at du da vil få forkortet det du har hat utnytte av bilen, men da blir du også tilkjent renter. HAr du gått ned å snakket med de da? Prøvd å komme fram til en minnelig løsning for begge parter? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Mener selv jeg har en soleklar sak og venter nå på saksbehandler hos forbrukerrådet. Får jeg indikasjoner derfra som taler for en fremtidig retskraftig avgjørelse kommer jeg til å låne penger til reparasjon. Jeg brukte 6mnd. på å finne den rette bilen og forhandler (som i følge dem aldri har hatt tvister eller saker i retssystemet? ref. deres hjemmeside), så heving er foreløpig ikke aktuelt. Å få penger tilbake hvis jeg hever kjøpet kan jo bli like vanskelig som krav etter reparasjon. Jeg har på en sakelig måte sent mail og ringt for å holde dialogen oppe, men når de nå har skjønt at siste alternativ koster det dobelte av hva de forestilte seg er det blitt helt tyst. Nå ser/vet ikke jeg hva som kan være minnelig løsning i denne saken. Og min velvilje blir jo mindre for hver dag. Skulle gjerne hørt om lignende saker der kjøper har lagt ut for så å gjøre regress, og da inkasso som siste løsning. FRR Endret 30. november 2007 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå