janken Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 En person som har en @hotmail, @online og mange andre kjente og ukjente får nesten altid en eller annen gang spam. Det finst nok programmer som sender ut til alle mulige kombinasjoner før @. Derfor kan du aldri være trygg om du ikke har en skjelden @..... adresse. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 En person som har en @hotmail, @online og mange andre kjente og ukjente får nesten altid en eller annen gang spam. Det finst nok programmer som sender ut til alle mulige kombinasjoner før @. Derfor kan du aldri være trygg om du ikke har en skjelden @..... adresse. La oss regne litt på dette: - Vi antar at det ikke kan brukes mer enn 36 unike tegn i en epostadresse - Vi antar videre at user-delen av epostadressen, altså den før @, ikke kan ha mer enn 15 tegn. NB: Dette er en GROV underdrivelse. Vi får følgelig: 36^15 = 2,2 * 10^23 teoretisk unike eposadresser. - Vi tenker oss videre at en spammer har en mailserver som greier å levere en kontinuerlig strøm av spam på en 1 Gb/s linje. - Vi tenker oss videre at en spam-mail tilsvarer 1kB med data 10^9 b/s = 125 MB/s = 125 000 kB/s Han kan altså sende ut 125 000 epost i sekundet. Hvor lang tid vil han da bruke på å sende ut 2,2*10^23 epost? Skal vi se: ((2,2*10^23 epost)/(1,25*10^5 eopst/s) = 1,76 * 10^(23-5) s = (1,76 * 10^18 s)/(60*60*24*365 s/år) = 56 milliarder år (Vi velger her å se bort fra skuddårsdager.) Innen den tid er det svært sansynlig at solen har oppslukt jorden, og litt avhengig om man er religiøs eller ikke: Det bør være mulig å få til et par BigBang i løpet av denne tiden. Da skal jeg love deg at den spammeren har andre ting å bekymre seg for enn utsending av epost! Lenke til kommentar
janken Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Har du en andresse f. eks. [email protected] eller [email protected] eller lignende er en nok i faresonen. Jeg snakket ikke om personer som har "[email protected]" som e e-post adresse. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Innen den tid er det svært sansynlig at solen har oppslukt jorden, og litt avhengig om man er religiøs eller ikke: Det bør være mulig å få til et par BigBang i løpet av denne tiden. Joa og du har vert død i noen miliarder år? Da skal jeg love deg at den spammeren har andre ting å bekymre seg for enn utsending av epost! Hvor får spammeren min eller din email adresse i fra da. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 De lager masse kombinasjoner av vanlige navn som f.eks: Ola Nordman Kari Da ville alle disse testes slik OlaNordmann@host Kariole@host etc. De som ikke gir en notification failure vil havne på "lista". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 De lager masse kombinasjoner av vanlige navn som f.eks:Ola Nordman Kari Da ville alle disse testes slik OlaNordmann@host Kariole@host etc. De som ikke gir en notification failure vil havne på "lista". Er nok heller : *"Roboter" som høster inn mailadresser fra websider. Dvs. ligger din e-mailadresse tilgjengelig på din egen web-side, så er det meget stor sjanse for at den blir plukket opp (har skjedd meg). *Mail-lister som blir solgt til andre. Og videresolgt fra kjøperen ett utall ganger og så videre. Selv om firmaet bak mail-listen er seriøst, så kan useriøse firma ved en feil eller ved ulovlige metoder skaffe seg denne lista. *ISP'er eller firma med gratis e-postadresser som selger e-postadresser registrert hos de (har en mistanke om at Hotmail gjør dette). *Web-sider/virus/småprogrammer/spyware som snoker rundt på maskinen din og finner e-postadresser. Er i det minste teoretisk mulig. *Kjede-e-post med masse e-postadresser. *E-postadresser som [email protected] vil nok en eller annen gang prøves ut av programmer som baserer seg på slumpvalg/flaks. Mange flere metoder også. Men husk... uansett hva du gjør. IKKE trykk på noen "remove" knapp eller send "remove" mail til avsenderen av en e-postadresse. Virker den adressen, så er det høyst sannsynlig bare koblet opp til en liste som da registrerer e-postadressene som den får e-post fra som aktive adresser. Og da blir din e-postadresse solgt videre som "aktiv". Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Når vi er inne på dette med spam...noen som vet hvordan man legger til spesielle filtre i hotmail? Jeg vil gjerne fjerne all webmail med "mx" i seg, så forsvinner alle @mx1/2/3/osv.etellerannet.com :wink: Lenke til kommentar
christt Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Det merkelige er at ISP'er og webmastere ikke tar spam skikkelig alvorlig. Du trenger faktisk bare 5-10 linjer kode i httpd.conf Apache som redirecter de mest kjente mail-robotene til en side som f.eks sier: "Du er en robot pell deg bort...." i stedet for at roboten får traversere webtreet. Lenke til kommentar
pc-killer1317 Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg vet av erfaring at msn messenger gir bort e-post adressa du er innloget som. Spesielt de mer "tvilsomme" sidene har en tedens til å finne denne adressa rimelig fort. Heldigvis for meg var jeg innlogget med tulle-adressa mi, så min seriøse e-post adresse slapp unna. Min useriøse derimot har litt problemer med e-post fra Lula, Zelda osv. :-? Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Hva med Outlook Express, klarer websider å hente e-post adressen gjennom Internet Explorer og så til dens intigrerte Outlook Express? Lenke til kommentar
pc-killer1317 Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Hva med Outlook Express, klarer websider å hente e-post adressen gjennom Internet Explorer og så til dens intigrerte Outlook Express? Aner ikke, trur ikke det. Du er vel ikke innlogget på samme måte som du er under messenger. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Nei dessverre så tror eg det ikke hjelper, for eg tror ip adressen er fra usa/canada (65.61.148.83) Den tilhører: Cymitar Network Systems San Antonio/Texas Det beste er å registrere deg på spamcop.net og poste hele mailen der slik at det blir sendt en klage til isp-en via spamcop. Når det er snakk om amerikanske isp-er vil dette ofte hjelpe. Dessverre har det ikke like stor effekt ovenfor Kinesiske og Koreanske ISP-er, de gir stort sett f. Mer info her: http://openrbl.org/ip/65/61/148/83.htm http://spamcop.net/sc?track=65.61.148.83 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 La oss regne litt på dette: - Vi antar at det ikke kan brukes mer enn 36 unike tegn i en epostadresse - Vi antar videre at user-delen av epostadressen, altså den før @, ikke kan ha mer enn 15 tegn. NB: Dette er en GROV underdrivelse. Ekte spammere løser dette ved å bruke andres mailservere. Ved siste sjekk hadde ordb.org registrert over 200.000 open-relays, dvs. mailservere som er åpne for fri bruk av hvem som helst. På denne måten og ved å forfalske domenenavn og avsenderadresse klarer spammere å skjule nesten alle spor. Men bare nesten, ip-adressen er det ofte vanskelig å skjule. Men sjansen for å få spam er uansett mye større hvis du har en kort adresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå