Gå til innhold

Anbefalt hovedkort m.m.

andschac

Anbefalte innlegg

Hei,

Ettersom en del guruer følger dette forumet tenkte jeg å spørre om råd på vegne av en kollega av meg:

- Han skal kjøpe ny PC, og jeg har sagt at han burde holde seg unna "best of the best" komponentene grunnet pris vs. ytelse matrisen. Dette er for enkelt allsidig hjemmebruk (surf, lek, jobb) ikke det siste og råeste på spillfronten, men han ønsker jo allikevel en PC som er litt grom og som ikke er utdatert i neste uke.

Så jeg undres over en del punkter, kanskje noen kan komme med for/imot:

133 FSB vs. 266 FSB ?

Athlon vs. Duron ?

Innebygget lyd eller ei på motherboard ?

SDRAM vs. DDRAM ?

Skjermkortprodusent & kort ?

Det mest fordelaktige for han er jo å ligge "oppunder" kremen av komponenter, og samtidig ha mest mulig "selvstendige" komp's i den forstand at en oppgradering krever minst mulig oppgradering av andre/tilhørende komponenter... syns jeg da!!

Anyone som har noen gode tips ?

ASC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener nok heller 200MHz BUS (100MHz FSB) vs. 266MHz BUS (133MHz FSB)! Selvfølgelig kjøper du AMD Athlon "ThunderBird" 1,4GHz 266MHz BUS. Den koster det samme/eller mindre enn samme CPU med 200MHz BUS så det vil lønne seg. Bare pass på at hovedkortet du kjøper støtter 266Mhz BUS! Så å si alle nyere hovedkort gjør dette. Som hovedkort ville jeg anbefalt ABit KG7-Lite/KG7. Også kjøper du en eller to 256mb PC2100 DDR RAM-brikker. Personlig ville jeg gått for "merkeram". Merkeram er ofte litt bedre enn NoName RAM'en.. Vanligvis er det ikke noe problem å kjøre merkeram på CAS2 -også da det gjelder DDR RAM. Merkeram takler også overklokking mye bedre enn NoName RAM -vanligvis i hvert fall. Merkeram kan også føles mer stabil. I visse tilfeller.

Personlig foretrekker jeg lydkort, og ikke integrert lydkort på et eller annet jallachipset. Men det koster mer...

Skjermkort er vanskelig å velge. Men et ATi kort ville kanskje ha vært lurt hvis du ikke bare bruker PC'en til spill, men sitter en del med andre ting...ATi kortene er nemlig kjent for å være veldig gode på 2D også. Dette merker man i høye oppløsninger. Kanskje et ATi Radeon 32mb DDR? Er ikke sikker. Orker ikke å tjate masse om skjermkort her og nå.

Dog vil jeg anbefale deg å vente med å kjøpe PC nå. Selv venter jeg på det nye VIA KT266A chipsette for AMD systemer..det utnytter DDR RAM'ens potensiale mye bedre enn dagens chipsett!!! Må kanskje vente mer enn en måned på hovedkort med dette chipsettet.

MvH mFaFa!

(Har ikke PC for øyeblikket en gang! Den er solgt og så venter jeg på Via KT266A chipset -eller skal i hvert fall prøve..)

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-09-26 14:56 ]

Lenke til kommentar

Quote !

Ettersom en del guruer følger dette forumet tenkte jeg å spørre om råd på vegne av en kollega av meg:

- Han skal kjøpe ny PC, og jeg har sagt at han burde holde seg unna "best of the best" komponentene grunnet pris vs. ytelse matrisen. Dette er for enkelt allsidig hjemmebruk (surf, lek, jobb) ikke det siste og råeste på spillfronten, men han ønsker jo allikevel en PC som er litt grom og som ikke er utdatert i neste uke.

Så jeg undres over en del punkter, kanskje noen kan komme med for/imot:

133 FSB vs. 266 FSB ?

Athlon vs. Duron ?

Innebygget lyd eller ei på motherboard ?

SDRAM vs. DDRAM ?

Skjermkortprodusent & kort ?

Det mest fordelaktige for han er jo å ligge "oppunder" kremen av komponenter, og samtidig ha mest mulig "selvstendige" komp's i den forstand at en oppgradering krever minst mulig oppgradering av andre/tilhørende komponenter... syns jeg da!!

Anyone som har noen gode tips ?

Heisan :smile:

Din kamerat kommer ganske så langt med ett 200 FBS system, da AMD har tenkt og produsere duron ganske så lenge ennå, (kom jo ut 1 Ghz Duron med ny morgan kjerne får noen uker siden)

Desuten kan man tjene ganske så mange hundrelapper på og kjøpe ett 200 FBS hovedkort.. EKS: Aopen AK 73 PRO til 769,- på psdata.no .... råbillig og har vist seg og score bra på tester....

Da er det jo bare og slenge på en duron 750 Mhz til 409,- ... ja du hørte rett under 1200,- får ett fett hovedkort og en god prosessor :smile:

pluss att du kjøpe deg en 256 mb sdram Apacer(merkeram) til 299,-

og grafikkort. du får jo ett Geforce MX 400 til under 900,- EKS: Asus AGP-V7100PRO, VGA-Card Geforce 2MX400 32MB AGP Retail til 885,-

(psdata)

Med det korter følger det med 2 spill,Messiah og StarTrek - New Worlds + ASUS DVD Software Player + ASUS Video Capture Graphics ....

Kjempekort med masse muligheter ...

Med dette oppsettet har du en maskin som funke til det meste ,og som også kjempegod til spill.. Har lign selv :smile:

jepp jepp thats the case ..............

Lenke til kommentar

Dersom man har tenkt å bruke den til mer enn windows lydene er ikke integrert lyd noe å satse på.

Når det gjelder "best of the best" utsagnet kan man vel si at en 1,4GHz athlon m/ hk til 2500,- gir mye bedre ytelse pr krone en samtlige Intel-løsnigner, så her har topp produktet absolutt noe for seg. En 1GHz PIII koster jo 2400,- alene... grøss P4 tør jeg ikke tenke på. (RDRAM tatt i betratning)

Med mindre man tenker på overklokking har ikke merkeram noe for seg, men prisforskjellen er så liten at mange er villig til å legge ut en femtilapp ekstra for å få et merkenavn brikken sin. Vanlig noname minne klarer i de fleste tilfeller cas2 også.

mail.gifFikk du noe i dag?

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-09-26 19:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...