Jan-E. Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Har problem med ladingen på min MB 230. Bilen har en 55A Bosch dynamo som er montert standard på mange bilmerker. Når jeg starter bilen så går spenningen ned fra 12,5 V -som er hvilespenningen på batteriet- til 11,5 V. Hvis jeg så holder litt turtall på motoren så stiger spenningen sakte opp til 13-13,5 V, men synker med en gang turtallet reduseres. Etter ca 5 minutter lades det normalt. I praksis så funker det sånn at jeg starter bilen med minimal lading og kjører 2-3 km før jeg oppnår normal lading (jeg ser det på lysene og v.visker, og hører det på v.app.vifte) Det rare er at dette gjelder to dynamoer jeg har prøvd, og at det er samme type feil med begge to. Regulator/børster vet jeg er i orden. Endret 28. november 2007 av Jan-E. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 hmmm.... jeg ville først prøvd med nye børster/regulator. Det får du kjøpt løst til disse. Det andre som slår meg er at det kan være sp.fall i ledningen til d+(ladelampa). Prøv en ledning rett fra pluss på batteriet og inn på d+. Sett på en sikring for sikkerhetsskyld. Aner ikke om det hjelper, men prøv. Tenkte på at det var litt treg magnitisering av stator. Det skal holde med minimal sp. for og få satt det igang så er litt usikker på denne. Ladelampa slukker jo... Er vel en svær svart stikker bak på disse dynamoene så du må splitte den gamle og lage en macgyver... Sjekk for irr og drit også. Du kan ha en b-kobla dynamo som betyr at den måler ladespenningen over batteriet og kompanserer for sp.fall i kretsen. Gå over alle batteripoler, sjekk jordinger osv osv... Det kan sikkert være batteriet også... prøvd med et annet? Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Jeg har prøvd fire stk børster/regulator, en helt ny og en er prøvd fra en bil jeg vet er helt i orden. Batteribytte er også prøvd. Har og gjort rent for irr der det tenkes kan... Tenkte og på det med D+, og tok en ledning fra plusspolen til D+, men dette gjorde jeg mens motor gikk. Har det noe å si? Kan og legge til at dette har vart i minst et år, det går bra så lenge det ikke blir mye småkjøring. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Kan det være diodene som tuller? Dynamoen blir forresten veldig varm selv om den nesten ikke lader, kan omtrent ikke holde handa på den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå