Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angre på avhør hos politiet

ynos10

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg lurte på om det er mulig og angre, eller få et nytt avhør hos politiet. Ei veninne av meg satt 2 og en halv time i avhør aleine, og ho va nervøs, og følte seg pressa til å sei ting som ho egentlig ikke hadde lyst til å si, ho er 16 år...

Også lurer eg på om det er lov av politiet å bare ringe å inkalle folk til avhør sånn 1 time før avhøret blir holdt, eg trudde man måtte få noe skriftlig om at man var blitt innkalt til avhør..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hvilken status man har i saken. Er man i et avhør så har man rett til bistand av advokat. Advokatens oppgave vil bli å sikre at dine rettigheter blir oppretthold, han har ikke lov til å si noe eller delta i avhøret.

Du kan be om et nytt avhør, men det vil trolig sette denne jenta i store problemer da hun får et fortrolighetsproblem. Hva skal Politiet nå tro?

Politiet kan ringe når de vil og hente deg til avhør, det kommer litt an på alvorlighetesgraden for hva som blir etterforsket. Det finnes diverse regler for når de ikke kan hente deg til avhør, uten at det er noe poeng at vi går inn i dem her.

Hvis du har statusen som mistenkt i en sak så forplikter du deg til å fortelle sannheten på alt de spør om. Du trenger ikke si noe hvis de ikke spør, men spør de så skal du etter loven fortelle sannheten. Har du status som siktet i saken så kan du velge å si hva du vil eller ikke si noen ting, det er opp til deg.

Hvis man skulle finne seg i den uheldige situasjon av å sitte i et avhør uten advokat så lønner det seg at man sier så lite som mulig, gjerne ingenting. Mulige svar kan være alt fra "jeg husker ikke" til "jeg vil gjerne ha advokaten min tilstede før vi forsetter dette avhøret".

På slutten av avhøret så skriver man under på et papir som gjengir avhøret slik det ble tolket. Man får lese denne, gjøre endringer hvis det er uenighet med tolkninger. Når den er underskrevet blir det regnet som dine ord. Man har også krav på advokat, så hvis ikke de kan fikse en til deg så må avhøret utsettes. Du har også lov til å snakke med en av vergene dine på "utsiden" hvis man ikke er myndig.

Lenke til kommentar

Så vist man går til nytt avhør og velger å ikke si noe i d hele tatt, gjelder fortsatt det gamle avhøret da? Statusen til jenta blir vel vitne. Så lurer eg på en ting til, mister man automatisk lappen når man har gjort noe ulovlig, å kor lenge mister man den når man er 18 og innenfor prøvetiden på 2 år?

Lenke til kommentar

Nei du mister ikke lappen av den grunn, men jeg tror jenta ka få problemer om hun endrer vitnemålet sitt da politiet kan tro at hun er under press/opplever trusler, da kan saken få et mye større alvorlighetspreg. Som sjåfør tror jeg den værste straffen vil være bot, tror ikke det er så ille.

Lenke til kommentar
Nei du mister ikke lappen av den grunn, men jeg tror jenta ka få problemer om hun endrer vitnemålet sitt da politiet kan tro at hun er under press/opplever trusler, da kan saken få et mye større alvorlighetspreg. Som sjåfør tror jeg den værste straffen vil være bot, tror ikke det er så ille.

Hvis det skulle vise seg at han var med på dette påståtte brekket så vil han bli dømt på lik linje som alle andre. De andre kan bli hardere dømt hvis de brukte makt og/eller våpen mot personer inne i lokalet. Det blir litt som å være passasjer når føreren er alkoholpåvirket. Hvis man visste at dette var tilfellet så frafaller retten på erstatning i en eventuell kollisjon.

Lenke til kommentar
Jo men lappen er i såfall ikke en av de tingene han kommer til å miste/bli straffet på da han ikke har gjort noen trafikkovertredelse.

Det har ingen sammenheng med det. - politiet har full anledning til å inndra førerkort og kjøretøy der kjøretøyet er brukt i kriminell sammenheng, uansett hva slags lovbrudd som er begått. - noe de benytter seg av mer og mer i andre sammenheng enn trafikale forseelser.

En ting som er verdt å merke seg er at så lenge du ikke er siktet for noe så har du ingen plikt til å forklare deg for politiet, du kan bare si at du ikke ønsker å forklare deg. - Når du blir siktet har du krav på å ha med advokat i alle avhør og kan nekte å forklare deg uten at han er tilstede, advokaten vil så råde deg til hva du skal svare på eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...