Gå til innhold

Hvorfor misliker du noen typer musikkgenrer?


g@bb@

Anbefalte innlegg

UMBERELLA ELLA ELLA ELLA ÅÅÅÅÅÅ

 

Det er dårlig det.

 

Men uansett, så har jeg funnet ut at man kan diskutere stort sett alt, men musikksmak er ikke en av de. Det går ikke. Alle skal forsvare sin egen musikksmak og slenge dritt om alt annet, vriker det som. Det finnes unntak, heldigvis!

 

Sånn feks, alt som ikke er spilt med instrumenter er automatisk dritt, eller all metall er bare vræling og syting. Det finnes så mye bra musikk i alle sjangre, at hvis man bare åpnet øynene og tok tre steg utenfor den båsen man har satt de forskjellige sjangrene i, så ville man fått mye større glede av musikken, og all dens variasjon!

Endret av Xzii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel ikke sånn sterk mislik for så mange musikksjangere, og jeg er egnetlig litt forsiktig med å gjøre det. Samme hvor mye dritt jeg finner i en sjanger(gjerne det som blir presentert i hitlistene) så finner jeg ofte noe av kvalitet(gjerne i den gitte sjangerens undergrunnsmiljø). Selv om jeg synes mye av det jeg har hørt av fks. hip hop er forferdelig så har jeg funnet noe bra der og. Men det er noen sjangere som jeg synes er helt grusome og jeg finner intet bra i det:

 

Danseband

Seriøst, finner overhode ingenting meningsfult ei interessant i denne musikken. Meningsløse kjedelige melodilinjer. Melodiene høres så naive og patetiske ut at jeg har problemer med å ta musikken på alvor. Sjangeren passer navnet, det skal være sikkert. Det er så åpenbart at dette er tam musikk som skal få like tamme 40-åringer til å gjøre ett tafatt forsøk på å danse. Hvordan noen kan bli i nærheten av engasjert av noe slikt har jeg problemer med å forstå. En god beskrivelse er "dumbed down 50s rock", de tar utgangspunkt i det dårligste fra rockabillyen og repterer det. Igjen, og igjen. Mange sjangere kan være repetive og mangle variasjon, denne er den værste. Ingen tvil.

 

Har også til gode å høre noe som helst bra R'n B, Rythm and Blues altså. Synes egentlig de kan fjerne siste, for jeg hører overhode ikke noe blues i dagens R'n B.

 

Sånn ellers så liker jeg strengt tatt ikke hard elektronisk musikk som speedcore, gabber, osv... men jeg regner med at det ikke er fordi jeg ikke har satt meg inn i musikken.

Lenke til kommentar

GROAAAAAAAAAARG!!!!!!!!!!!! WWWWWWWWWWAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!! ZEVIL NATAZ!!!!! DAAAAAAAAAAI!!!!!!!!!

Sikkert mange som synest det er tøft, men etter min mening bør alle sanger ha en viss standard på tekstene.

 

Hater også popsmusikk. Dette er flere terrabytes med musikk med de samme temaene, samme instrumentene, samme rytmene og

det høres helt likt ut alt sammen.

 

Hater også en del rap. Et par rapartister går det an å høre på, men i det siste har det blitt alt for mange som synger om hvor kule de er og

hvor mye faenskap de går gjennom. Alt dette mens de cruiser gjennom byen med en babe i hver armkrok. Stakkars folk.

Lenke til kommentar
Hater også en del rap. Et par rapartister går det an å høre på, men i det siste har det blitt alt for mange som synger om hvor kule de er og

hvor mye faenskap de går gjennom. Alt dette mens de cruiser gjennom byen med en babe i hver armkrok. Stakkars folk.

 

Gammel rap går fint, men dagens hip hop er til å spy av.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget i å mislike en bestemt sjanger eller flere. Det er, som nevnt, eksempler på god og dårlig musikk overalt, men det er lett å mislike en kommersiell avart av en sjanger som er i vinden for tiden. Hvis man blir nesten konstant eksponert for et ekstremt kommersielt eksempel på en sjanger man ikke har videre kjennskap til fra før gjennom massemedia, er det ikke rart at mange generaliserer på en såpass aggressiv og kompromissløs måte vi ofte ser her på forumet. Jeg syns det er trist at mange velger bort en sjanger utelukkende på grunn av det de har sett og hørt på MTV, radioen og liknende. Det er viktig å understreke at det man som oftest ser her, er strømlinjeformede og kommersialiserte varianter av sjangre som har så ufattelig mye mer å by på, både av innovasjon, kreativitet, kvalitet, teknikk og så videre. Jeg håper at det er flere som vil prøve å ta til seg dette og ha det i mente neste gang de skal dømme en bestemt sjanger nord og ned.

 

Jeg ser heller ikke poenget i å fokusere så mye på det å mislike og "hate" noe når det kommer til musikk. For meg dreier musikk seg om glede. Vi søker musikk fordi vi vil føle noe som på en eller annen måte gleder oss, enten det kan være å føle aggresjon, melankoli, lykke eller liknende (paradoksalt nok som det kan høres ut ved visse tilfeller). Hvis du har funnet noe du liker, er det selvfølgelig bra for deg, men er det virkelig nødvendig å nærmest gå til korstog mot musikken andre liker? Dette er ikke rettet mot noen spesielle, men er ment som et generelt spørsmål. Jeg har som nevnt pekt på årsaker til hvorfor det er lett å mislike enkelte sjangre, men jeg må også nok en gang påpeke at det man blir eksponert for i massemedia ikke er en god indikasjon på hva en sjanger egentlig kan være. For de som har vært åpne og utforsket sjangre de ikke likte og fremdeles ikke liker det, er det bare synd. Men det er desto mer synd hvis man skal kjøre igang en tirade med hatske uttalelser i en offentlig debatt, det tjener faktisk ingen (igjen må jeg understreke at dette ikke er rettet mot noen spesifikke).

 

Mitt glade budskap er dermed at du må nyte den musikken du liker og fokusere på det, framfor å bidra til dårlig stemning i "hvilken sjanger er best av x og y"-type diskusjoner. Dette er på ingen måte et forbud mot slik diskusjon, men i ytringsfrihetens ånd må det også være lov å ta til motmæle. Vær åpen og frisinnet, nyt den gode musikken og ikke bry deg om den dårlige :)

Lenke til kommentar

Godt sagt cun. Jeg husker før hvor jeg absolutt skulle hate alt jeg ikke likte. Jeg var altså så ekstremt ignorant at jeg er flau over det. I nåtiden viser jeg respekt mot andres musikk, selv om jeg ikke liker det, men jeg har ofte gode argumenter mot andres musikk, når det er en diskusjon. F.eks. på kvalitet, kreativet osv.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Personelig liker jeg nesten all musikk! Jeg liker alt fra world til death-metal. Men det er likevel noe jeg ikke tåler. Norsk country og danseband og er rett og slett dårlig!

 

1. Danseband

Musikken er rett og slett kjedelig. Det er ensfomig og kjedelig. Musikken gir meg ingenting (bortsett fra og få lyst til å knuse lydkilden)

 

2.

Norsk country blir for meg nesten det samme som danseband, kjedelig.

Lenke til kommentar
UMBERELLA ELLA ELLA ELLA ÅÅÅÅÅÅ

 

:)

 

 

Fra ølla til musikk:

Ingen problemer med sjangre, men har svært lite til overs for musikk som rir på en viss motebølge.

 

De som ikke klarer å respektere andres musikksmak irriterer meg uansett mye mer enn musikken selv.

F.eks. er det en figur jeg kjenner som nærmest utelukkende hører på soul, jazz, funk og blues. Det å ikke klare å tåle det faktum at jeg hører på noe som for ham ikke ligner på hans egen definisjon av musikk, og prøver å være superstolt av at han hører på noe veldig få andre ungdommer gjør, irriterer meg grenseløst. Ikke er han særlig god til å argumentere heller, og det hele koker ned til at "sånn er det" fra hans side, mens jeg blir sur over å høre bassen til Marcus Miller. :-P

 

 

For øvrig er nok hjertet mitt plantet i rocken, med tilhørende undersjangre og slektninger. Men en musikksmak med kun en dimensjon ville vært drittkjedelig uansett.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Jeg misliker ikke sjangre. Jeg misliker spesifikke grupper innenfor sjangrene.

For om jeg sier at jeg ikke liker Metal så lyver jeg, da det alltid finnes sanger innenfor den sjangeren jeg liker.

 

Hvor mange av dere kunne hørt på denne sangen frivillig? (tenker på 01:20 og utover, liker ikke starten selv)

Se filmen hos Youtube

Jeg kunne fint hørt på den sangen. Ikke at det er det beste jeg har hørt, men den var litt fengende. Make's me wanna dance :D

Lenke til kommentar
Jeg har vel ikke sånn sterk mislik for så mange musikksjangere, og jeg er egnetlig litt forsiktig med å gjøre det. Samme hvor mye dritt jeg finner i en sjanger(gjerne det som blir presentert i hitlistene) så finner jeg ofte noe av kvalitet(gjerne i den gitte sjangerens undergrunnsmiljø). Selv om jeg synes mye av det jeg har hørt av fks. hip hop er forferdelig så har jeg funnet noe bra der og. Men det er noen sjangere som jeg synes er helt grusome og jeg finner intet bra i det:

 

Danseband

Seriøst, finner overhode ingenting meningsfult ei interessant i denne musikken. Meningsløse kjedelige melodilinjer. Melodiene høres så naive og patetiske ut at jeg har problemer med å ta musikken på alvor. Sjangeren passer navnet, det skal være sikkert. Det er så åpenbart at dette er tam musikk som skal få like tamme 40-åringer til å gjøre ett tafatt forsøk på å danse. Hvordan noen kan bli i nærheten av engasjert av noe slikt har jeg problemer med å forstå. En god beskrivelse er "dumbed down 50s rock", de tar utgangspunkt i det dårligste fra rockabillyen og repterer det. Igjen, og igjen. Mange sjangere kan være repetive og mangle variasjon, denne er den værste. Ingen tvil.

 

Har også til gode å høre noe som helst bra R'n B, Rythm and Blues altså. Synes egentlig de kan fjerne siste, for jeg hører overhode ikke noe blues i dagens R'n B.

 

Sånn ellers så liker jeg strengt tatt ikke hard elektronisk musikk som speedcore, gabber, osv... men jeg regner med at det ikke er fordi jeg ikke har satt meg inn i musikken.

Er ingen fan av danseband jeg heller, men jeg kan godt danse til det er jeg på fest. Og det er som all annen musikk, det høres reperativt ut (er det i hele tatt et ord?) helt til man setter seg inn i det.

Lenke til kommentar
Mange sjangre jeg ikke synes noe om, men vil dra fram den moderne punk-pop-fjortis-sjangeren med band som My Chemical Romance, Millecollin?, Fall Out Boy osv. Blir slitsomt for meg å nevne fler eksempler siden jeg må søke på youtube og høre på dritten.

 

http://www.collegehumor.com/video:1650561

 

Søk på "Fall Out Boy" og "misheard lyrics" på tuben. Fyren synger totalt uforståelig, du kan jo tolke tekstene akkurat som du vil. Nissemusikk.

Lenke til kommentar

Så lenge det er noen som har glede av å høre musikken så er det god musikk. Enten det nå er Heidi Hauge, Sputnik, Vikingarnananananana eller Dumme Birger.

 

For meg så har det å gjøre med å ha respekt for andre mennesker som har andre meninger enn meg sjølv. Dersom eg skulle si at all den musikken eg ikkje liker å høre på er dårlig, så sier eg også at den gleden andre folk føler ved å høre på denne musikken ikkje er verdt noe. Det blir helt feil for meg ihvertfall.

 

Men hvorfor eg ikkje liker noen typer musikk? Det bare er sånn :hmm:

 

Alle kan ikkje like alt.

 

Sjølv får eg gåsehud av å høre introen på Raining Blood, andre begynner å grine av å høre Inger Lise Rypdal synge på Frem fra glemselen 278-kasetten fra 1977. Det er flott at ikkje alle er like :thumbup:

Lenke til kommentar

Musikksmak er en vanskelig greie, prøver som best det er å respektere at vi alle liker det forskjellig, og uttaler meg svært skjeldent nedsettende om andres musikksmak.(selv om det hender, skal ikke være lett her i verden vett. :p )

 

Som diehard metalgutt har jeg fått min del av "skjønner ikke hvordan du kan like det bråket der" , og "du ødelegger ørene dine", og "skift sang a". Har også en svært variert musikksmak innenfor rock/metal og kan tåle litt hiphop også. Tror nok det er grunnlaget for at jeg kan holde meg tolerant.

 

Alikevel er det ingenting som er så pain som å være på fest eller uteplass i godthumør, for så å få den musikken man selv missliker mest susende rundt i rommet som en iriterende mygg, til alle andres store glede. -_-

 

Smak og behag, så enkelt er det. Klart, folk kan like musikk jeg ser på som talentløs og stiller meg uforstående til, men prøver som best det er å holde det for meg selv.

Endret av Sjef.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...